Koliko zapravo električni automobili gube na autonomiji tokom zimskih meseci? Kako prilagoditi stil vožnje da se energija baterija što više iskoristi, a autonomija što više poveća?
Nije nikakva novost – električni automobili su manje efikasni zimi. Hladno vreme utiče na performanse baterije, smanjujući domet i primoravajući vozače na češća dopunjavanja. Ali, pitanje je koliko je to zapravo izraženo i može li električni automobil da bude efikasan i kada temperatura padne ispod nule?
Najkraći odgovor na to pitanje je – da, može, ali ograničenja ipak postoje. Električni automobili nisu već godinama najprodavaniji u Španiji ili Australiji, već u Norveškoj.
Neke kompanije, kao što je Renault, na primer, nude onlajn kalkulatore koji omogućavaju da saznate kakav domet možete da očekujete kada temperature padnu. Na primer, ako vozite Zoe u normalnim uslovima pri temperaturi od 20 stepeni Celzijusa, pri konstantnoj brzini od 50 km/h, Renault računa da ćete preći 376 kilometara sa punim punjenjem.
Ako temperatura padne na pet stepeni i autonomija pada na 300 kilometara prema Renault-ovim proračunima. Kada se živa u termometru sputi do pet stepeni ispod nule, možete da računate na autonomiju od 244 kilometra. Važno je napomenuti da što je baterija veća, to je veći i potencijal za gubitak energije.
Niske temperature negativno utiču na baterije jer se oslanjaju na hemijske reakcije za skladištenje i oslobađanje električne energije. Litijum-jonske baterije, najčešće koje se koriste u električnim i hibridnim automobilima, rade kada se litijum joni kreću sa anode na katodu. Hladnoća usporava ovaj proces i ograničava performanse baterije. Ipak, za mnoge vozače i samo 244 kilometra će biti dovoljno, pogotovo kada je gradski model kao što je Zoe u pitanju.
Kako izvući maksimum iz baterije tokom zimskih meseci?
Ako možete, uvek je mudro prethodno zagrejati kabinu dok je vaš automobil priključen na punjač. Na taj način koristite električnu energiju iz gradske mreže za zagrevanje automobila, umesto da smanjite domet korišćenjem baterije nakon što krenete.
Grejana sedišta i volan električnog automobila troše daleko manje energije od ventilatora i jedinice za klimatizaciju. Stoga je na gradskim relacijama pametnije koristiti ove načine zagrevanja, jer kabina i tako neće stići da se zagreje, vi ćete već biti na odredištu, a baterija istošenija.
Kako se još može povećati domet vozila na baterije zimi, saznajte ovde.
Izvor: Drivegreen.rs
Bonus video: Vozili smo najaerodinamičniji auto na svetu – električni Mercedes EQS