Foto:Shutterstock/Yauhen_D

Ovaj maj više liči na novembar, a ovoliko kišnih dana odavno nije viđeno tokom proleća. Dosadna kiša i mokri putevi su sve samo ne idealni uslovi za vožnju, posebno zbog specifičnog efekta koji se javlja na putu – akvaplaninga. Radi se o jednoj od najopasnijih pojava koja može da zadesi vozača, pa budite posebno oprezni ovih dana.

Četiri stvari treba imati na umu kako biste znali da sprečite akvaplaning, ili ako do njega dođe, da pravilo odreagujete i bezbedno stignete do cilja.

Na mokrim putevima vozilo gubi prianjanje, što negativno utiče i na vuču, ubrzavanje i kočenje. Sa druge strane, automobilu treba više metara nego obično da se zaustavi, što često znači da vozači ne mogu na vreme da uspore, pa dolazi do nesreća. Stručnjaci navode da je rizik od nesreće tokom kiše do 70 posto veći.

1. Stanje pneumatika

Akvaplaning se javlja kada guma nije sposobna da dovoljno brzo ukloni vodu sa puta, a za tako nešto postoji više razloga, od same količine vode, preko brzine vozila, pa do stanja pneumatika gde je šara manja od preporučene ili je pritisak u gumama nedovoljan. U tom trenutku se može videti zašto nije dobro voziti na istrošenim gumama, jer tada više nisu u direktnom kontaktu sa asfaltom, pa automobil počinje da kliza po sloju vode, što dovodi do gubitka kontrole nad vozilom.

Foto:Shutterstock

Ako su gume na vozilu istrošene, manje efikasno izbacuju vodu i proklizavanje se javlja ranije. Razlika u brzini pri kojoj se javlja proklizavanje između nove i istrošene gume iznosi od 7 do 10 kilometara na čas, a kada dubina profila padne ispod 4 milimetra, ta razlika se još brže povećava.

2. Prepoznavanje proklizavanja

Najbitnije je da proklizavanje odmah prepoznate: znakovi koji vam pokazuju da je došlo do proklizavanja su pre svega brže okretanje pogonskih točkova i glasniji motor (odnosno brzo povećanje obrtaja motora), lagan upravljač i zanošenje zadnjeg dela vozila, a kod savremenih automobila se pale lampice sistema stabilnosti.

Foto:Shutterstock/Paceman

Ako automobil počne da se zanosi, često ćete osetiti njegov odgovor (u vidu naglog kočenja i ispravljanja pravca).

3. Bez naglih pokreta

Pokušajte da ostanete smireni i da reagujete tako što ćete čvrsto držati volan kako bi automobil nastavio da prati svoju putanju, jer bi skretanje dovelo do većeg gubitka kontrole.

Foto:Shutterstock

Nemojte naglo da kočite jer točkovi mogu da se blokiraju. Postepeno podignite nogu sa papučice gasa kako biste smanjili brzinu – točkovi će uspostaviti kontakt sa asfaltom i ponovo ćete povratiti kontrolu nad automobilom, piše Auto Klub.

4. Preventiva

Ipak, pre svega, preventiva je veoma važna: tokom akvaplaninga ćete biti najbezbedniji ako na mokroj površini pravilno smanjite brzinu vožnje, ako na automobilu imate kvalitetne gume sa dovoljno dubokim šarama i ako pažljivo pratite stanje na putu.

Foto:promo AUDI AG

Na kraju, ali ništa manje bitno: ako su gume koje imate na vozilu istrošene, manje efikasno raspršuju vodu i proklizavanje se javlja ranije.

Ukratko

– Kada ustanovite da je došlo do proklizavanja točkova, kao prvo, nemojte da se uplašite.

– Ostanite mirni i izbegavajte snažan pritisak na kočnicu.

– Polako otpustite papučicu gasa, držite upravljač u položaju pre proklizavanja i pratite ponašanje automobila.

– Nikako nemojte izbezumljeno okretati volan u panici. Kada prednji točkovi ponovo uspostave kontakt sa putem, ako su okrenuti prema spolja, jako će povući automobil, što može dovesti do gubitka prianjanja, posebno zadnjeg dela vozila.

Bonus video: Saveti za vožnju po kiši

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar