Treba imati smelosti, da ne kažem nešto drugo, pa u vreme masovne proizvodnje sličnih automobila i stalnih pritisaka ka smanjenju troškova, ponuditi nešto drugačije i rizikovati. Novi C4 je to nešto drugačije. Ovaj model više nije samo hečbek, sada je malo i krosover, sa neobičnim licem i pozadinom. Da li su u Citroenu smućkali "happy mix", ekipa Nova.rs proverila je na nedavnom testu.
Citroen se nikada u svojoj istoriji nije plašio krupnih poteza. To je francusku kompaniju koštalo neuspešnih modela u pogledu prodaje, ali se zato njihove ekstravagancije na četiri točka pamte.
Kako to danas ne sme da bude nikakvo opravdanje, novi „C4“ je zadržao neke dizajnerske linije prethodnika, ali opet, nikada nije ovako izgledao. Zato za ovaj model možemo da kažemo da se u svojoj klasi najradikalnije menjao, što, recimo, za VW Golf nikako ne može da važi.
Citroen je odavno bio poznat po neobičnim modelima, često čak i ispred vremena. Sada su u ono što najbolje znaju da rade dodali hiper-trendi sastojke.
Zato je novi C4 originalan, moderan i pametan, ali – malo je i krosover. Ovaj potez ne treba da čudi jer su krosoveri danas najprodavanija roba na četiri točka. Zato su se dizajneri potrudili da sve nove linije jasno asociraju na one sa kupe-SUV modela.
Tako je novi C4 sa 4,36 m dužine, 1,8 m širine i 1,5 m visine, od prethodnika značajno veći. Mada je sada pitanje kojoj klasi pripada, jer iz segmenta gde su VW Golf, Škoda Scala, Seat Leon, Hyundai i30, Honda Civic, Mazda 3 i mnogi drugi, ovaj „francuz“, prilično iskače. Najdirektniji rivali bi mu, u stvari bili Kia xCeed i nedavno prikazani Fiat Tipo Cross.
Iako je reč o dva različita proizvođača, nismo odoleli i zaustavili smo vozača Renault 4, samo zbog fotografije koja će možda i najbolje da prikaže dimenzije novog Citroena C4.
Nastao na modularnoj CMP platformi PSA grupacije, na kojoj nastaju bratski Peugeot 208 i Opel Corsa, C4 u startu nudi i potpuno električnu verziju, odnosno e-C4 koji smo takođe vozili (utisci u posebnom delu teksta).
Veće dimenzije i međuosovinsko rastojanje od 2.670 mm doneli su više prostora u kabini i to za sve putnike. Tako bez obzira na izraženu opadajuću liniju krova, naš fotograf, visok 195 cm, smestio se na zadnje sedište nove C4-ke a da glavom nije pipnuo krov. Pogledajte slike.
Ovim smo dovoljno istakli prostranost kabine, koju dodatno pojačava i veliki elektropomični panoramski krov.
Prtljažnik nudi 380 litara zapremine. Opremljen je kukama sa strane, na koje mogu da se okače torbe, a kroz otvor za skije mogu da se provuku dugački predmeti.
Fotograf i ja smo bili žrtve sindroma „što ga više gledaš više ti se sviđa“, pa smo na dolasku na test bili rezervisani sa komentarima tipa: „Da, da vidiš, baš je porastao u odnosu na ranije“, da bismo na kraju, kada smo automobil vratili, bili u fazonu da C4 baš dobro izgleda. Nekako se ovaj dizajn neprimetno uvukao pod kožu.
Originalno, mekano i moderno
Kao i spolja, tako i u kabini novi C4 je veći, opremljeniji i originalan. Čim smo otvorili vrata ukazala su se neobična sedišta (mogu da budu i masažna), a po smeštanju i lakom odabiru idealne pozicije, gledamo u nesvakidašnji elipsasti volan (može biti i grejan).
Ispred vozača je digitalna instrument tabla od 5 inča, a iznad je „head-up“ displej, doduše onaj koji podatke projektuje na malo staklo, a ne direktno na vetrobran. Ali, svi važni podaci su pred očima vozača i to je najvažnije.
U vrhu konzole je 10-inčni ekran multimedije, a odmah ispod su prave opipljive komande klima-uređaja. To je danas plus jer nisu u okviru „tač skrina“ što bi otežavalo upotrebu tokom vožnje.
Imamo i zasebnu ostavu za telefon (sa opcijom bežičnog punjenja), a ispod je izdašan prostor za sitnice sa neklizajućom podlogom. Zanimljiv detalj je praktična fioka ispred suvozača koja ima držač za tablet.
U kabini ima i 4 USB utičnice tako da svako može da puni svoj uređaj. Osim dobre povezanosti, C4 nudi i 20 sistema asistencije, koje uključuju i naprednu pomoć pri vožnji na auto-putu, što znači da nudi drugi nivo autonomne vožnje.
Svi materijali u kabini su za klasu iznad onog što smo očekivali, pogotovo kada se setimo prethodnog C4 koji je u kabini bio zaista „spartanac“. Ovde je sada sve meko na dodir, nema tvrde plastike, lupkanja, škripuckanja, niti ičega što bi poremetilo uživanje u vožnji.
Vožnja „na sedativima“
A to je nešto što smo i najviše čekali. Vožnju. Ne baš sedative. Naš test primerak pokretao je trocilindarski benzinski motor od 1,2 litre i sa 130 KS, uparen sa 8-stepenom automatikom. Start na dugme i prvo okretanje prelaganog volana već je nagovestilo da će vožnja biti uglađena.
Pozicija sedenja je nešto između hečbeka i krosovera, a sedi se na debeloj peni od 15 mm koja pruža trenutni osećaj mekoće. Dinamičku udobnost pruža penasta gusta guma u unutrašnjosti sedišta koja sprečava upadanje tokom dugih vožnji.
Vozili smo se regionalnim putevima u okolini Obedske bare, i bez obzira na mogućnost da „stisnemo“ gas, ovaj C4 kao da nas je nakljukao sedativima, i mogu da kažem da je ovo jedna od retkih prilika da sam uživala u sporijoj vožnji. Jer, nije bila dosadna. Naime, osim tog mekanog upravljanja, oslanjanje je vanserijski udobno, podešeno tako da C4 pliva na putu kao što to rade premijum limuzine. Ne preterujem.
Zasluge za to idu novom „Advanced Comfort“ ogibljenju koje koristi hidrauličke progresivne jastuke. I ranije je ovaj sistem bio poznat po vanserijskom komforu, ali i po tome da doprinosi blagom ljuljanju karoserije. Sada je to ispravljeno, novi C4 je stabilniji, a udobnost podignuta na još viši nivo.
To se najbolje oseća preko neravnina, kada smo imali utisak da sedimo na najmekšem kauču koji lagano oscilira. Prelaskom preko rupa nema lupanja, tvrdih udara niti bilo čega što bi poremetilo rad onih sedativa sa početka priče, odnosno vaš mir u vožnji.
Motor uopšte nije mali kao što zvuči na papiru, odnosno obezbedio je sasvim solidnu vožnju, bez gubitka snage u bilo kom trenutku. Tome doprinosi i 230 Nm obrtnog momenta dostupnih već pri 1.750 obrtaja.
Osim sjajnog unapređenog oslanjanja i udobnih sedišta, zasluge za komfor idu i ka perfektnom radu menjača, koji neprimetno i pravovremeno menja stepene prenosa. Jedino je rukovanje ručicom malo zahtevno, jer je reč o malom prekidaču kog prstom pomerate gore-dole. Ali, kada se naviknete da mu treba posvetiti malo više pažnje, sve bude ok.
Kada smo to apsolvirali, došlo je vreme da promenimo režim vožnje iz komfornog u sportski. Lak na volanu i u „sportu“, C4 ostaje udoban, ali tri cilindra se malo bune (ili mi, jer ne volimo glasan zvuk malog broja cilindara), pa kako se u ovom režimu brzine menjaju kasnije, motor se u višim obrtajima pomalo dere.
Pojačava se i buka od vetra u kabini kada se vozi preko 100 km/h. Upravljanje je i dalje mekano, što ostavlja utisak da nije dovoljno direktno, ali zapravo je precizno taman koliko treba da bude. Uostalom, ko će ovaj C4 da vozi žustro? On vam to prosto ne traži. Ne budi takvu želju nikako.
Krajnji utisak je da je vožnja nove C4-ke pravo uživanje, da ne opterećuje ni u jednom trenutku, bilo da se provlačite kroz grad, vozite otvorenim putem ili preko rupa. C4 prosto plovi i donosi vožnju bez stresa.
Ovo je automobil za sve one koji žele da uživaju u mirnoj, udobnoj vožnji, koja se odvija bez ikakvog nametanja i, samim tim, rasterećuje vozača. Sa ovim C4 velike kilometraže se sigurno prelaze lako. Što je uostalom i vrlina svih legendarnih Citroenovih modela.
Električni C4 je težak
Čak 250 kg teži od klasičnog, e-C4 ostavlja drugačiji utisak u vožnji. Veća masa usled teških baterija oseća se na volanu, ali i na kočnicama. Naravno, svi automobili na struju se voze drugačije od običnih, pa po samom puštanju gasa oni osetno usporavaju, što doprinosi punjenju baterije sistemom rekuperacije energije.
Zato se silovita ubrzanja svojstvena električnim automobilima ovde ne osećaju, i do „stotke“ e-C4 stiže za oko 9 sekundi. U režimu „sport“ vožnja je dinamičnija ali i mnogo manje efikasna. Elektromotor razvija 136 KS, a baterija od 50 kWh obezbeđuje oko 350 km dometa. Na brzom punjaču dovoljno je 30 minuta za dopunu. Baterija je u podu vozila, pa nije uticala na kapacitet prtljažanika koji je i ovde 380 litara. U svakom slučaju, e-C4 pruža tihu i udobnu vožnju i stilski se ni malo ne razlikuje od standardnih verzija.
Motori u ponudi i cene
Novi C4 u Srbiji se nudi sa PureTech benzicima od 1,2 litre sa 100, 130 i 155 KS, kao i blueHDi dizelašima od 110 i 130 KS. Rekli smo na početku da je cena fer, a evo i zašto. Početna za benzinske verzije je 15.490, a za dizel 16.990 evra. Kada znamo da su pomenuti rivali nešto skuplji, a da sa C4 dobijate jedan originalni proizvod, cena je korektna. Električni e-C4 još nije u prodaji u Srbiji, ali stiže za par meseci kada ćemo znati i cenu.
Sviđa nam se:
Smeli iskorak u novi segment
Fer cena
Vanserijski komfor u vožnji
Ne sviđa nam se:
Rukovanje automatskim menjačem
Buka u kabini pri vožnji preko 100 km/h
Preglednost pozadi kvari spojler posred zadnjeg stakla
Tehnički podaci: Citroen C4, PureTech 130
Motor: 3 cilindra, turbobenzin
Zapremina: 1.199 cm3
Snaga: 131 KS
Obrtni moment: 230 Nm pri 1.750 o/min.
Pogon: Prednji
Menjač: 8-stepeni automatski
Ubrzanje do 100 km/h: 9,4 s
Najveća brzina: 210 km/h
Dimenzije (d/š/v): 4.360/1.800/1.525 mm
Međ.rastojanje: 2.670 mm
Rastojanje od tla: 156 mm
Prečnik zaokreta: 10,9 m
Zapremina prtljažnika: 380/1.250 lit.
Potrošnja (fabrički podaci): 5,7 litara
Emisija CO2: 130 g/km
Cena od: 15.490 evra
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: