automobil, vrelina, klima
Foto: Shutterstock

Toplotni talasi, osim ljudima i životinjama, donose veliku štetu i vašem automobilu. Na vozilu zbog velikih vrućina i štetnih Sunčevih zraka strada sve - gume, lak, motor... Prema statistikama autoklubova znatno više intervencija ima leti na visokim temperaturama nego zimi na niskim, a spisak je poduži.

Kod nas je svako malo na snazi tzv. crveni alarm zbog temperatura koje su oko 40 stepeni, a ljudima se savetuje kako da se zaštite od velikih vrućina i jakog sunca.

Ali, šta je s automobilom? Dok je većina svesna da se za vozilo treba pobrinuti zimi zbog niskih temperatura, automobil zapravo teže podnosi visoke temperature. To pokazuje i statistika autoklubova – britanski RAC beleži od 20 do 30% više intervencija za vreme toplotnih udara, a i u hrvatskom HAK-u kažu da je letnja sezona značajno intenzivnija nego zimska. Auto Klub naveo je najčešće probleme na vozilu izazvane zbog vrućina.

Prvi na listi – akumulator

Najviše, ne biste verovali, stradaju akumulatori. Oni su posebno izloženi riziku leti jer nemaju hlađenje, a uz visoke spoljne temperature dodatno se zagrevaju punjenjem i pražnjenjem – tada elektrolit u akumulatoru može da ispari što će ostaviti elektrode izloženim i ubrzati proces stvaranja naslaga.

akumulator
Foto: Shutterstock

Pritom se leti koristi puno električnih potrošača, ali i drugih uređaja, poput klime, zbog čega alternator može biti opterećen do niova da prestane da puni akumulator.

Gume

Prve na udaru s užarenim asfaltom su gume, koje su samim tim i najizloženije leti. Naročito prilikom dužih putovanja, kao što je odlazak na godišnji odmor, kada izbace postojeće probleme u prvi plan. Ako je guma stara, visoke temperature ozbiljno prete njenom fizičkom raspadanju, naročito ako je nepropisno napumpana.

Foto:GEM

Većina eksplozija guma događa se upravo u letnjim mesecima, a neispravan pritisak uzrokuje preterano trošenje, ali i dodatno zagrevanje guma.

Rashladna tečnost

Rashladna tečnost motora ključna je za njegovo hlađenje, a motor bez vode može, baš poput čoveka, doslovno umreti na visokim temperaturama. Pritom, nisu uzrok duga putovanja – motor će se pre pregrejati dok stoji u gužvi i radi na leru uz visoku temperaturu spoljnog vazduha nego u vožnji. Još je gore ako je rashladni sistem porozan, pa rashladna tečnost negde curi.

Foto: Shutterstock

Motorno ulje

Zimi je motorno ulje ključno za što bolje podmazivanje prilikom hladnog starta, ali visoke temperature su te koje kvalitativno uništavaju i degradiraju ulje bilo da je reč o pregrevanju motora ili bržoj vožnji auto-putem kada se ulje više greje. Na visokim temperaturama opterećeni su i svi drugi sklopovi poput kočnica, kvačila i elektronike, a čak je i gorivo ređe i brže vetri, pa može porasti i potrošnja.

Boja, lak, plastika, sedišta…

Direktno i jako UV zračenje deluje na lakirane limene površine jednako kao i na vašu kožu – isušuje lak i zagreva ga što može uzrokovati njegovo pucanje. Uz to, izbeljuje boje, a isto se događa u unutrašnjosti automobila gde temperatura dodatno raste.

UV zraci uništavaju boje, naročito na tamnim kao i osetljivim materijalima poput kože, pa mogu uzrokovati sušenje i pucanje plastike. Zato je korisno imati presvlake na sedištima, a najbolje je automobil leti parkirati u hladu. Najkorisnija stvar koju možete da kupite je običan štitnik za sunce kojim ćete zakloniti vetrobran od direktnih zraka. Gde možete, ostavite i malo odškrinute prozore – to može znatno da spreči zagrevanje kabine vozila.

Ukratko

Tamni automobili zagrevaju se više od svetlih, a razlika u temperaturi može biti i viša od 20 stepeni.

Zaštita za vetrobran je jeftina, a može biti od velike pomoći. Prljavštine na laku mogu se zapeći, a motorno ulje da degradira na visokim temperaturama.

Crni lak na direktnom suncu leti može da se zagreje i na više od 70 stepeni, a temperatura u kabini pritom premašuje 50 stepeni.

Snažno sunce izbeljuje tamne boje i u unutrašnjosti automobila, naročito tkanine i kožu, pa je poželjno na sedišta staviti presvlake kako biste ih zaštitili.

Jako UV zračenje, visoka temperatura i sitne nečistoće u vazduhu koje se ponašaju poput finog abrazivnog sredstva na jakom vetru uništavaju lak automobila.

Malo odškrinuti prozori mogu znatno da smanje temperaturu u unutrašnjosti, dok je za izbegavanje pregrevanja guma važno da su napumpane na ispravan pritisak.

Bonus video: Unikatni Mini napravljen u Srbiji je gejmerski san

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram