Foto: Prokop Harazim / Shutterstock.com

Cene novih automobila u poslednje dve godine neprestano skaču, a postoji nekoliko faktora koji utiču na stanje automobilskog tržišta, a o tome je nedavno govorila Aleksandra Đurđević, direktorka Delta Auto Grupe i predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Aleksandra Đurđević istakla je da je rast cena automobila kojem svedočimo kompleksna tema i da je do njega došlo usled više faktora.

„Važno je da se dotaknemo i toga šta danas jedan novi automobil znači u odnosu na novi automobil pre samo koju godinu. Standardi, pre svega evropski, ali i globalni, jesu toliko pooštreni da su veoma zahtevni i u bezbednosnom i u ekološkom smislu, te diktiraju niz tehnologija koje su izuzetno skupe za nova vozila. Danas novo vozilo ne možete da kupite, odnosno registrujete u Evropi, bez određenih sistema pasivne i aktivne bezbednosti i uopšte tehnologija koje omogućavaju mnogo manju emisiju nego ranije. Dakle, pred uvoznike je stavljen tako strog standard, tako da su sva nova vozila koja se proizvode mnogo skuplja“, izjavila je Aleksandra Đurđević za Autopriče.

Foto:Shutterstock

Na cenu automobila uticala je i često pominjana nestašica mikročipova, izazvana pandemijom. Prema rečima Aleksandre globalna potreba za mikročipovima koji se nalaze u raznim uređajima koje koristimo u svakodnevnom životu je porasla. „Jedan automobil prosečno ima 1500 do 3000 mikročipova. Električni automobil duplo više od toga. Sve nove bezbednosne tehnologije za automobil postale su konzumeri mikročipova i sada imamo tu situaciju da auto-industrija možda najviše i pati, upravo zbog takve ogromne potrebe za mikročipovima.“

Još usled pandemije virusa COVID-19 došlo je do poremećaja proizvodnje novih vozila, nabavke delova i komponenti, transporta, a sada i sukobi u Ukrajini dodatno intenziviraju disbalans ponude i potražnje, koji je prisutan na tržištu automobila i predstavlja razlog rasta cena. „Čuveni efekat leptira u globalizaciji – onog trenutka kada se nešto desi na jednoj strani sveta u proizvodnji, gotovo je nemoguće da nema uticaj na veliki segment auto-industrije. Tako da, kada pričamo o sirovinama i komponentama, aktuelna situacija u Ukrajini i Rusiji, apsolutno se odražava i tek će se odražavati na auto-industriju,“ naglasila je Aleksandra Đurđević.

Ipak, prema rečima predsednice Asocijacije uvoznika automobila i delova, stabilizaciju možemo očekivati u 2024. godini. „Retko šta se dešava naglo. Oporavak svakako očekujemo od proizvođača, zavisi ko je koliko bio spretan u planiranju, koliko je jak igrač na globalnom tržištu, ali mislim da će do oporavka doći kod određenih, jačih igrača čak i ranije“, zaključuje Aleksandra Đurđević.

Bonus video: Pogledajte kako da vozite tokom jeseni i kakva je prva ikad Mazda CX-60