Visoke temperature, alkohol, nedozvoljene supstance i pojedini lekovi i te kako utiču na vožnju. Jelena Milošević, psiholog i psihoterapeut sa iskustvom u radu sa vozačima, za portal N1 govori o ometajućim faktorima, na koje treba obavezno obratiti pažnju pre sedanja za volan.
Vrućine dovode do pada krvnog pritiska, a usled znojenja gube se tečnost i so iz organizma. Ova kombinacija može da dovede do vrtoglavice, umora, glavobolje, ali i gubitka svesti. Ukoliko se iskombinuje sa hroničnim stanjima organizma i uzimanjem lekova, onda situacija može da bude još ozbiljnija, piše N1.
Generalno je pokazano da visoke temperature dovode do doživljaja opšte nelagode i neprijatnosti. Takvo stanje tela posledično može da dovede do smanjenja pažnje, naročito na periferne signale.
„Opšti savet je odmor, redovno uzimanje terapije usled postojanja hroničnih bolesti, uzimanje tečnosti i isključivanje alkohola iz upotrebe, jer je diuretik i dovodi do dehidratacije“, napominje za portal N1 Jelena Milošević.
Nedostatak sna i mikrospavanje
Uopšteno govoreći, nedostatak sna dovodi do usporenih psihomotornih reakcija, kaže Milošević i dodaje da će neispavan vozač više biti fokusiran na sopstveno stanje i na to da ne zaspi za volanom, a manje na saobraćajnu situaciju.
Ona takođe kaže da je problem što je ovaj fokus na sopstvenu neispavanost kada vozite nešto što može da vam odmogne i da vas dovede u opasnost.
„Neispavanost može da dovede i do fenomena mikro spavanja. Mikro spavanje je gubitak svesti u trajanju od manje od jedne sekunde do nekoliko minuta i tada osoba ne spava u uobičajenom smislu, ali nije ni budna. Gubljenjem svesti, osoba gubi i kontrolu nad vozilom i saobraćajnom situacijom. Treba imati na umu da i manje od jedne sekunde gubitka svesti za volanom može da bude kobno po vozača i druge učesnike u saobraćaju“, napominje Milošević.
Alkohol
„Upotreba alkohola oslabljuje procesuiranje vizuelnih informacija, pažnju, apstraktno rezonovanje i vizuelno – motornu koordinaciju. Česta je zabluda da ljudi „bolje voze“ ili „voze podjednako dobro“ pod uticajem alkohola. Nalazi pokazuju da kada su na srednjem nivou intoksikacije organizma, vozači procenjuju da je intoksikacija manja nego što jeste, a sebe smatraju sposobnijim za vožnju nego što u realnosti jesu“, kaže psiholog.
Ona konstatuje da je ovakva percepcija prilično opasna jer iskrivljuje realnu sliku, a samim tim i procenu saobraćajne situacije.
Koje su još velike opasnosti za vozače tokom vožnje po velikim vrućinama, pročitajte na sajtu N1.
Bonus video: Kako da za jedan minut izbacite vreli vazduh iz kabine automobila
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram