Svi učesnici u saobraćaju su se bar jednom zbunili kad su na raskrsnici videli da semafor ne radi regularno već na njemu samo treperi žuto svetlo. Evo šta to znači i kako treba da se ponašamo u takvoj situaciji.
Član 142. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima kaže da je žuto trepćuće svetlo na semaforu obaveza za sve učesnike u saobraćaju da se kreću uz povećanu opreznost. Ono se uglavnom pali kad postoji određeni kvar u sistemu pa ne postoji mogućnost da semafor radi regularno.
Inženjer saobraćaja Jelena Anuša, dodatno je objasnila za Danas kako saobraćaj funkcioniše i koja pravila važe kad na semaforu treperi žuto svetlo.
„Tada je prolazak kroz raskrsnicu regulisan naredbama koje daje ovlašćeno lice, odnosno saobraćajni policajac, koji vrši neposredno regulisanje saobraćaja, a ako nema policajca onda značenjem saobraćajnih znakova kojim je regulisana raskrsnica, a ako nema znakova saobraćaj je regulisan oznakama na kolovozu, a ako nema ni njih onda se vodimo opštim pravilima saobraćaja“, rekla je Anuša.
Ona kaže da je razlog uključivanja žutog trepćućeg svetla uglavnom kvar, ali da postoje i druge situacije kada je opravdano da „upravljač puta“ uključi žuto trepćuće svetlo.
„Ono može da se uključi i kada se izvode neki radovi na putu ili u određenoj situaciji kada je potrebno povećati prohodnost raskrsnice i sprečiti zagušenje, tad se saobraćaj na raskrsnici uglavnom reguliše naredbama saobraćajnih policajaca“, objašnjava ona.
Na pitanje da li se broj saobraćajnih nezgoda na raskrsnicama u nekoj meri povećava kad semafor ne radi regularno već je u upotrebi žuto svetlo koje treperi, kaže da policija uglavnom utvrdi koja saobraćajna signalizacija je bila u upotrebi u trenutku nesreće, ali da ne postoje analize koje govore o tome koliko se saobraćajnih nesreća desi za vreme upotrebe određene saobraćajne signalizacije.
Bonus video: Kako rade pametni semafori