SportContact7, Continental, Contidrom, Hanover, auto, automobil, gume, guma, test guma
Foto: Continental

Rasprave o tome koji deo automobila je najvažniji postoje od kad postoje i sami automobili i jednako su žive kao i na svom početku, kao što su i mišljenja, i dalje, jednako podeljena. Odupirući se beznadežnom pokušaju da rešimo ovu dilemu, u ovom tekstu akcenat će biti na auto gumama, kao jednom od najvažnijih delova za bezbednost i upravljanje svakog četvorotočkaša.

Kada, zašto i kako treba menjati auto gume?!

“Dobre su one!” ili “Mogu one još!”, samo su neki od mnogih komentara na auto gume, koji predstavljaju pravi primer nehajnosti i zanemarivanja automobila, a ujedno su i potencijalni bezbednosni rizik, ne samo za vozača koji se njima vodi, već i za sve ostale učesnike u saobraćaju koji se u pogrešno vreme mogu naći na pogrešnom mestu. Upravo to i jeste razlog što su odgovori na prva dva pitanja iz naslova jasno i precizno definisani zakonskom regulativom.

Odgovor na pitanje kada je potrebno menjati auto gume zavisi od njihovog stanja i perioda godine u kojem će biti korišćene. Po pravilniku Zakona o bezbednosti saobraćaja, na putničkim vozilima, dubina šare kod zimskih guma minimalno mora iznosti 4 milimetra, dok je za letnje minimalna propisana dubina 1,6 milimetara, što će reći da izlizane i dotrajale gume nisu u skladu sa zakonom i predstavlju rizik po vozača i druge učesnike u saobraćaju.

U vremenskom periodu od 1.novembra do 1. aprila, ukoliko na putevima ima snega i leda, obavezna je upotreba zimskih guma. Bitno je napomenuti da se ne treba voditi mišljenjem kako je sasvim dovoljno da guma ispunjava minimalne standarde sa dubinom šare, koja je tik iznad dozvoljene. Takve gume su upitne i odlaganje njihove zamene jedna je od najčešćih grešaka vozača.

Pa tako dolazimo do odgovora na pitanje “Zašto je potrebno menjati auto gume?”, koje se ne krije isključivo u slovu zakona, već se tiče i tehničkih karakteristika samih guma i prirode materijala od kojeg su napravljene. Što će reći da, iako na putevima nema snega, tokom zimskog perioda treba uzeti u obzir i temperaturu vazduha, koja može znatno da izmeni svojstva i utiče na performanse pneumatika. “Kako treba menjati gume?” je jedno od najjednostavnijih pitanja, a odgovor bi uvek trebalo da bude isti – prepustite taj posao profesionalcu, koji vam ujedno može obaviti i centriranje trapa.

Moraju li baš i letnje gume?

Razlog zbog kojeg na određenom broju automobila čak ni pri tropskim temperaturama ne viđamo letnje gume jeste što će veliki broj ljudi, ukoliko ne mora, uglavnom zanemariti svaku intervenciju na automobilu, koja nije obavezna po zakonu, i koja uglavnom iziskuje više novca i vremena. Dilema iz naslova zapravo i nije prava dilema i ne bi trebalo da postoji, bar ne među savesnim vozačima, iz nekoliko prilično jednostavnih razloga.

Naravno da je lakše i isplativije samo nastaviti sa vožnjom na zimskim gumama i nakon prvog aprila, ali u tom slučaju treba imati jasnu sliku o potencijalnim rizicima i posledicama. Zimske gume se pri visokim temperaturama ne ponašaju u skladu sa specifikacijom, jer im se menja struktura materijala; postaju mekše, lakše gube trakciju, brže se troše, samim tim više nisu stabilne na putu.

Dodatno, letnje gume su dizajnirane da ravnomerno raspoređuju toplotu generisanu tokom vožnje, čime se smanjuje rizik od pregrevanja i potencijalnih pukotina na pneumatiku, što je posebno važno pri dugim putovanjima i velikim brzinama. Letnje gume su nam potrebne i preporučuju se upravo zato što se neće desiti da pri letnjim temperaturama loše prianjaju na podlogu u zahtevnim krivinama ili pak uzrokuju produženi zaustavni put, kao što bi to bio slučaj sa zimskim, što sve samo po sebi garantuje veći nivo bezbednosti i bolju vožnju.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar