"Manje brzine, više života u gradu", poruka je pod kojom je španski komitet za bezbednost saobraćaja uveo novu meru. Cilj je da smanjenjem brzine kretanja spreče dalja stradanja. Štaviše, u zonama gde su pešaci u blizini, brzina je ograničena na 20 km/h.
Trend smanjenja brzine u gradovima Španija shvata vrlo ozbiljno i juče je ova zemlja počela da sprovodi novu meru koja ograničava brzinu kretanja automobila u gradovima na 30 km/h. Razlog: istraživanje koje je pokazalo da će na taj način smanjiti broj poginulih u saobraćajnim nesrećama, piše Auto Klub.
Podsetimo, Španija je u novembru prošle godine već ograničila brzinu kretanja na ulicama sa dve kolovozne trake u urbanim područjima na 30 km/h.
Sada su vlasnike automobila u velikim gradovima poput Madrida, Barselone, Bilbaoa i Sevilje u utorak zatekli znakovi sa označenim brojem 30 i na drugim saobraćajnicama. Na nekim ulicama gde uz automobile prolaze pešaci dozvoljena brzina je spuštena na 20 kilometara na sat.
„Tako će pešačenje i vožnja biciklom biti bolji izbor, a više će se koristiti i javni prevoz“, izjavio je je Alfonso Gil iz gradske uprave severnog grada Bilbaoa.
Kada automobil vozi brzinom od 50 kilometara na sat, rizik od smrtnog ishoda pri nesreći je mnogo veći od 50%, a kada vozi brzinom od 30 km/h, rizik iznosi samo 10%, kažu iz španskog komiteta za bezbednost saobraćaja (DGT).
Prema istraživanju Istraživačkog saobraćajnog instituta iz Saragose, pešak ima 50 odsto šansi da preživi ako ga udari vozilo koje se kreće brzinom od 50 km/h. „Ali, imaće pet puta veću šansu da preživi ako ga udari vozilo pri brzini od 30 km/h“, dodaje Carlos Arregui Dalmases, direktor DGT-a.
Ideja o smanjenju brzine u španskim gradovima pojavila se još 2010. godine. Od 2013. je uveden pilot projekat u više gradova, koji je potvrdio očekivanja o manje smrtnih slučajeva. Godine 2017, u baskijskom gradu Irunu, blizu granice s Francuskom, bilo je 158 saobraćajnih nesreća, ali bez smrtnih slučajeva.
U Španiji je od 2010. do 2019. broj smrtnih slučajeva pao za 31%, prema podacima Evropske komisije.
Takođe, i u Parizu se uskoro uvodi ograničenje od 30 km/h, dok je u Dablinu već aktivno. Slične inicijative postoje i u nizu drugih država širom Starog kontinenta, a to nije slučajno. Plan za to zaključen je na Globalnoj konferenciji o bezbednosti saobraćaja, održanoj prošle godine u Stokholmu.
Kako Stokholmsku deklaraciju podržava i Evropska komisija, realno je da ovakvo rigorozno ograničenje brzine uskoro zaživi i širom Evrope.
EK, izvršno telo Evropske unije, predložila je plan čiji je cilj „0 smrtnih slučajeva u saobraćajnim udesima 2050. godine“, a pokazalo se i da bi, naime, smanjenjem brzine na 30 km/h u urbanim zonama profitirao i vazduh, jer bi se sporijom vožnjom smanjila i emisija CO2.
Dakle, kako se čini, u Evropi nas čeka sporiji i bezbedniji saobraćaj u gradovima, sve dok automobili potpuno ne nestanu iz gradskih zona…
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: