Kompanije koje se bave razvojem sistema autonomne vožnje, kao i dobavljači delova, potrošili su oko 75 milijardi dolara na tehnologiju koja im izgleda neće ostvariti povrat novca.
Akcije tehnoloških kompanija koje se bave razvojem samovozećih automobila pale su za 80 procenata ove godine, a budućnost autonomne vožnje je pod znakom pitanja.
Čelnici automobilske industrije i tehnoloških kompanija očekuju velike gubitke nakon uloženih 75 milijardi dolara u sistem autonomne vožnje. Oskudni su znakovi da će se korišćenjem ove tehnologije u skorijoj budućnosti ostvariti značajan prihod.
Poslovanje kompanija koje se bave razvojem ovog sistema može se opisati kao katastrofalno. Aurora Inovation, TuSimple Holdings i Embark Technology izgubili su veći deo vrednosti na berzi, jer je cena akcija sve tri kompanije tokom 2022. pala za više od 80 procenata. Zato i ne čudi da je Intel smanjio procenu vrednosti njihove kompanije koja se bavi razvojem sistema autonomne vožnje. Njihova procena je za svega meseci pala sa 50 milijardi na 16 milijardi dolara.
Upitna samoodrživost tehnologije
Nova tehnologija koja je u fazi razvoja već godinama, bez značajnih rezultata, naišla je na smanjeno strpljenje javnih tržišta i surovu realnost rasta kamatnih stopa. Mnoge kompanije su prikupile desetine milijardi dolara mnogo pre nego što je njihova tehnologija dokazana i trenutka samoodrživosti iste. Ushićenje javnosti povodom samovozećih automobila tokom prošle decenije splasnulo je u ovo krizno doba, pa se postavlja pitanje da li će autonomna vožnja ikada zaživeti.
Stručnjaci nisu optimistični
Anthony Levandowski, jedan od pionira autonomne tehnologije kompanije Google, koji je nakon toga prešao u Uber Technologies i bio osuđen za krađu poslovnih tajni, sada vodi kompaniju koja razvija autonomne kamione za industrijska postrojenja. Prema njegovom mišljenju, budućnost autonomne vožnje je u manje složenim slučajevima korišćenja vozila.
Adam Jonas iz kompanije Morgan Stanley, koji je pre sedam godina pripisao ogromnu vrednost Teslinoj službi mobilnosti, koja još uvek ne postoji, tvrdi da bi autonomna vožnja mogla da postane realnost za 10 ili 20 godina.
Drastične mere za spas tehnoloških kompanija
Kompanije koje se bave razvojem autonomne vožnje nalaze se u velikom problemu. Primera radi, izvršni direktor Aurore, Chris Urmson, u septembru je poslao interni memorandum koji se tiče smanjena troškova, a kao opcija se navodi i pokušaj prodaje kompanije Apple-u ili Microsoftu. U kompanijama kao što su Cruise, TuSimple i Waymo do promena je došlo na samom čelu, a novi direktori pokušavaju da ideju autonomne vožnje održe živom, uz drastično smanjenje troškova.
Tesla u problemu
Teslin napredni sistem pomoći vozaču neće dobiti regulatorno odobrenje ove godine. Američki proizvođač nije uspeo da uveri vlasti da njihovi automobili mogu da se voze bez nekoga za volanom. Teslin softver FSD (Full Self-Driving) dostupan je kao opcija sa cenom od 15.000 dolara, ali i pored mogućnosti da ovaj sistem upravlja vozilom, vozač i dalje snosi potpunu odgovornost. Elon Musk se nada da će nakon softverske nadogradnje sledeće godine, potpuno autonomna vožnja biti odobrena od strane države.
Bonus video: Vozili smo BMW iX – napredni i skupi SUV koji svi živi komentarišu