Automobilska industrija je poslednjih godina postala pravi paradoks, jer proizvođači povećavaju profit prodajom SUV modela pokušavajući da izbegnu kazne za emisiju CO2. Benzinski agregati koji pokreću velike i teške automobile su čak i gori od prognanog dizel motora što se tiče emisije štetnih gasova.
Kriza sa nedostatkom mikročipova dovela je do toga da automobilske kompanije u fokus stavljaju skuplje i veće modele na kojima imaju veće marže. To su uglavnom SUV modeli čija je popularnost u Evropi na rekordno visokom nivou, jer su prošle godine dostigli tržišni udeo od 46 procenata. Međutim, Evropska unija je uvela i visoke kazne za proizvođače kada pređu propisanu prosečnu emisiju CO2, pa se postavlja pitanje kako je moguće spojiti sve veću prodaju SUV modela i zaštitu životne sredine.
Profit na prvom mestu
Koliko kompanija zarađuje zavisi od vozila do vozila, ali jedan pokazatelj rasta profita je kompanija Jaguar Land Rover koja uglavnom proizvodi SUV modele. Prosečna cena njihovog vozila prošle godine bila oko 81.500 evra, dok je taj iznos godinu dana ranije bio oko 73.000 evra. Prodajom skupljih automobila sa većim maržama pojedine automobilske kompanije uspele su da ostvare rekordan profit, i pored činjenice da je prodaja značajno pala tokom 2021.
SUV modeli više zagađuju
Ovaj tip vozila je teži i manje aerodinamičan od limuzine ili hečbeka sličnih dimenzija, a uopšte ne donosi mnogo više prostora od klasičnog karavana.
Zbog toga, oni su manje efikasni i više zagađuju vazduh, ne samo zbog veće količine izduvnih gasova, već i zbog dodatnog materijala koji je neophodan za njihovu proizvodnju. Demonizacija dizela je takođe odigrala ulogu u rastu emisije ugljen-dioksida. Benzinski agregati koji pokreću velike i teške automobile su čak i gori od dizela što se tiče emisije štetnih gasova.
Elektrifikacija kao rešenje
Danas samo sportski automobili, luksuzne limuzine i kombiji imaju veću prosečnu emisiju štetnih gasova od SUV modela, pa zato postoji potreba za rešenjem ovog problema. Kako trenutno izgleda, jedini izlaz je elektrifikacija.
Sam oblik SUV-ova je pogodan za električne automobile, koji su obično nešto viši zbog brojnih baterija u podu automobila. Ukoliko bi pružanje kupcima karoserijskog oblika koji žele značilo da će da prihvate električni pogon, možda i postoji logika u aktuelnim dešavanjima na tržištu.
Zeleni paradoks
Profit povećava investicije koje pokreću razvoj vozila sa manjom emisijom štetnih gasova, a proizvodnja automobila je industrija gde svaki napredak nosi visoku cenu. Međutim, proizvođači moraju biti oprezni. Zbog emisionih kazni, tanka je linija između prodaje električnih automobila sa nultom emisijom i onih koji donose veći profit ali i više zagađuju. Sve veća globalna ekološka svest mogla bi da zaustavi ovaj napredak. Jer kada se realno pogleda, automobilska industrija želi da postane „zelena“ tako što prodaje automobile koji su zagađuju životnu sredinu više od proseka.
Neverovatan rast interesovanja za SUV modelima
Proizvođači će uvek reći da jednostavno nude kupcima ono što oni žele. Koliko su se želje promenile, dovoljno govori činjenica da su 2000. godine SUV modeli činili svega 3,7% prodatih automobila, ali već tada je krenuo žestok rast. Petnaest godina kasnije, ova vrsta automobila činila je 22% tržišta, dok su već 2020. dostigli brojku od 40%. Rastu nema kraja, jer je prošle godine skoro svaki drugi prodati automobil bio SUV.
Bonus video: Kako naši ljudi reaguju na BMW iX
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram