Foto:Citroen

Legendarni Citroen koji je udobnost i inovativnost DS "Žabe" ponudio običnom narodu, puni 60 godina. Dizajneri su prvi put ikad, bez uplitanja inženjera i uprave, pretočili sve svoje ideje u stil i finalni izgled serijskog automobila.

Nakon što je sa timom odeljenja za dizajn Citroena dizajnirao modele Traction Avant, 2CV i DS, čuvenom, nedavno preminulom francuskom dizajneru Flaminiju Bertoniju poveren je i dizajn vozila srednje klase, nazvan Projekat AM. Iz tog projekta je nastao Ami 6, kog je Bertoni sam prozvao svojim remek-delom.

Foto:Citroen

Dizajner je prvi put mogao u vozilo da pretoči sve svoje ideje bez uplitanja bilo koga drugog ko bi nametnuo određeni stil vozila.

Odvažio se da na vozilo Ami 6 postavi udubljeno zadnje staklo do kog kapi kiše ne dopiru u slučaju lošeg vremena, a da prtljažnik istovremeno nudi veliku zapreminu i standardni način otvaranja i da ostane dovoljno prostora na zadnjim sedištima, a sve to u smanjenim dimenzijama. Motor od 602 ccm bio je isti kao i kod modela 2CV „Spaček“.

Citroen, AMI 6
Foto: Promo/Citroen

Po pitanju dizajna i to zašto ga pamtimo podsećaju posebne linije na prednjem delu sa umetnutim velikim pravougaonim prednjim svetlima (prva takva u to doba), poklopac motora koji je u središnjem delu bio udubljen, krov u obliku „pagode“ i bočne strane naglašene reljefnim linijama. Sve to je Amiju 6 dalo snažni stav, a neki su to nazivali i „baroknim stilom”.

Foto:Citroen

Ipak, Ami 6 nije doneo iznenađenja samo u estetici. Inovacije su uvedene i u marketinškom smislu jer se vozilo u oglasima predstavljalo kao „drugo idealno vozilo za gospođe”.

Unutrašnjost vozila Ami 6 nadahnuta je uređenjem modela DS „Žabe“, koja je u tom pogledu poslužila kao uzor svim sledećim modelima Citroena. Upravljač s jednim krakom, kvake na vratima, komande, pa čak i sedišta – sve podseća na vrhunske modele marke. Ovaj kultni model je obeležio šezdesete godine 20. veka svojim upečatljivim udubljenim zadnjim staklom i siluetom nazvanom „Linija Z”.

Kad je reč o voznim karakteristikama, svi su hvalili upravljivost i fleksibilnost limuzinske verzije za koju je zaslužno poznato oslanjanje sa modela 2CV. U skladu s duhom Citroena, Ami 6 je od samih početaka bio autentičan i inovativan automobil. Njegovi obožavatelji bili su posebno oduševljeni verzijom Club koja je imala četiri prednja svetla i ukrasne naplatke s belim rubovima, koji su u prodaju pušteni 1967. godine.

Citroen, AMI 6,
Foto: Promo/Citroen

Poznati reklamni slogan za Ami 6 uvek je bio „najpovoljnija udobna vožnja na svetu”. Krajem 1964. godine dolazak malog karavana na osnovi AMi 6 bio je bitna prekretnica (nosivost 320 kg), a kog su dizajnirali Henri Dargent (pomoćnik Flaminija Bertonija) i Robert Opron (naslednik Bertonija koji je umro 1964.).

Bio je to karavan koji je po prodajnim brojkama prestigao standardnu verziju, što je izuzetno redak slučaj u istoriji automobilske industrije. Njegov oblik je nudio veliki tovarni kapacitet za tu klasu i jednostavan i praktičan pristup.

Citroen, AMI 6, Citroen, AMI 6,
Citroen, AMI 6, Citroen, AMI 6,

U ovom svestranom vozilu mogla je udobno da putuje cela porodica, ali je moglo da posluži i u poslovne svrhe, recimo, za trgovačke putnike. Tako je Ami 6 1966. godine postao omiljeni automobil u Francuskoj. Proizvodnja limuzinske verzije završila se 1969, šest meseci pre nego što je prestala proizvodnja karavana, a nakon njih na scenu je stupilo nešto manje neobično vozilo Ami 8, kom je zadnje staklo bilo postavljeno u „pravilnom” smeru, koji će potom svoje mesto 1978. godine ustupiti modelu Visa.

Citroen, AMI 6,
Foto: Promo/Citroen

Citroen Ami 6: zanimljive činjenice

– Naziv Ami 6 dolazi od fonetske mešavine u kojoj se spaja naziv istraživačkog projekta (vozilo AM), reč miss („gospođica” na engleskom) i amici („prijatelj” na italijanskom), što je verovatno inspirisalo dizajnera vozila Flaminija Bertonija, koji je poreklom bio Italijan.

– Yvonne de Gaulle, supruga generala de Gaullea, vozila je Ami 6. De Gaulle je otvorio fabriku Citroën u Rennes-La-Janaisu dok je još bila u izgradnji 1960, nešto više od godinu dana pre nego što je tamo počela proizvodnja.

– Citroen je 1966. organizovao trku pod nazivom Le Tour de Gaule d‘Amisix koja je krenula iz Rennes-La-Janaisa i u kojoj su učestvovala dva karavana Ami 6 sa serijskom opremom kako bi se pokazala njihova izdržljivost i vozna dinamika. Trku su završili za 23 sata i 11 minuta, a tim je prešao 2.077 km uz prosečnu brzinu od 89,6 km/h.

– 1963. godine Ami 6 je predstavljen u SAD. Model za izvoz imao je četiri okrugla prednja svetla i ojačane branike.

– Mesta proizvodnje: Pariz (Francuska) od 1961. do 1963., Rennes-La-Janais (Francuska) od 1961. do 1969. Citroën je zajedno s vozilom Ami 6 predstavio i potpuno novu fabriku u pokrajini Bretanji, što je bio prvi slučaj decentralizacije marke iz Pariza. Forest (Belgija) od 1961. do 1969. Catilah (Argentina): proizvodnja karavana Ami 6 do 1971. godine (vozila su se isporučivala u delovima koji su se sastavljali u fabrici).

– Ukupno je proizvedeno 1.039.384 primeraka vozila Ami 6: 483.986 limuzina, 551. 880 karavana i 3.518 komercijalnih (karavan modela Service s dva sedišta, u verzijama sa zastakljenim i limenim bočnim površinama).

– Na najnovijim modelima Ami 6 intenzitet svetla brojčanika podešava se malim točkićem koji upravlja reostatom.

– Danas ćete za ispravnu verziju vozila Ami 6 u dobrom stanju morati da izdvojite najmanje 5.000 evra.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram