Ako ste jedni od onih entuzijasta koji tvrde da jedino manuelni menjač predstavlja najbolju fizičku konekciju između vozača i automobila, onda za vas nemamo dobre vesti. Slična sudbina koja je zadesila pravu ručnu, odnosno parkirnu kočnicu, izgleda da se smeši i manuelnim menjačima.
Sve manje proizvođača uz svoje nove modele nudi manuelne menjače, a istraživanja pokazuju da automatski menjači definitvno preuzimaju primat. Možda je dovoljno podsetiti da je Mercedes-Benz nedavno najavio plan koji podrazumeva potpunu eliminaciju ručnih menjača iz njihovih modela.
Kako piše Autocar, analiza preseka stanja prodaje novih vozila posle prvih devet meseci ove godine, u Velikoj Britaniji donosi jedan zanimljiv podatak – prvi put je u tom periodu prodato više automobila sa automatskim nego sa manuelnim menjačima.
Trend pada prodaje automobila sa manuelnim menjačem je vidljiv već skoro deceniju, ali je dodatno ubrzan tokom prethodne tri godine.
Mercedes-Benz je ranije ovog meseca potvrdio da će, zaključno sa 2030. godinom, u potpunosti prestati da proizvodi i nudi vozila opremljena “manuelcem”.
Iz Štutgarta dodaju da će nestanak manuelnog menjača u njihovim modelima pratiti i drastično smanjenje ponude motora sa unutrašnjim sagorevanjem, što potvrđuje pravac razvoja ovog proizvođača, ali i kompletne industrije ka potpunoj automatizaciji i elektrifikaciji modela u ponudi.
Mercedes već sada nudi opciju manuelnog menjača samo u svojim kompaktnim modelima, odnosno u A-klasi, modelu GLA i C-klasi, koja već u sledećoj generaciji otpada sa ovog kratkog spiska. I to je to.
Svi ostali modeli giganta iz Nemačke dolaze opremljeni automatskim menjačem, koji je ostao deo ponude samo zbog i dalje značajnog broja automobilskih entuzijasta koji čine deo tržišta i smatraju da manuelni menjač predstavlja najbolju fizičku konekciju između vozača i automobila.
Iako je i dalje jeftiniji za proizvodnju, a nekad davno bio je i ekonomičniji u potrošnji u odnosu na stare automatike, manuelnom menjaču se dani čine odbrojanim. Razlog je razvoj tehnologije i sve rigorozniji propisi o emisiji štetnih gasova za nove automobile.
U Velikoj Britaniji u periodu od januara do septembra ove godine, vozila sa automatskim menjačem činila su 54% ukupne prodaje. Prethodne godine taj procenat je bio 49%, u 2018. godini 43%, a pre deset godina “automatici” su činili samo 20% tržišta.
Veliki doprinos rastu ovih procenata ima sve veća zastupljenost elektrifikovanih modela automobila na tržištu, koji bez izuzetka dolaze sa opcijom CVT (kontinuirano varijabilnog) ili automatskog menjanja brzina.
Prvih pet mesta po prodaji sa opcijom “automatika” drže BMW 330e Plug-In hybrid, električni Tesla Model 3, hibridi Toyota Corolla i C-HR, kao i Mercedes Benz A250e Plug-In hybrid.
Kontrola emisija štetnih gasova kao prioritet svih proizvođača, takođe ubrzano gura manuelne menjače u istoriju, jer kompjuter jednostavno brže i preciznije menja brzine od vozača.
U Volkswagen grupi takođe shvataju istu stvar, tako da su novi modeli VW Golfa i Seat Leona sa blagim hibridnim pogonom dostupni samo u verziji sa automatskim menjačem sa dvostrukim kvačilom.
Brže u izbacivanju manuelnih menjača sa tržišta su i zemlje u kojima većinu prodaje čine modeli premijum proizvođača, pa je tako u 2018. godini u Luksemburgu prodaja vozila sa automatskim menjačem činila čak 90% od ukupne prodaje, dok su procenti visoki i u Švajcarskoj (74%) i Švedskoj (73%).
“Automatici” takođe potpuno preuzimaju i ponudu sportskih modela, iako je manuelni menjač nekad bio smatran “svetim gralom” sportske vožnje. Koliko se sve promenilo pokazuju podaci iz BMW-a, koji prodaje samo 1.1% sportskih modela sa manuelnim menjačem, pa usled toga potencijalni kupci novog M4, uopšte neće imati opciju izbora.
Ipak, ne dižu svi ruke od “manuelaca” još uvek. Primer drugačijeg pristupa je Kia, koja je zadržala ručni menjač uz blago hibridni pogon uz koje nudi “clutch-by-wire” inteligentni menjač koji dolazi uparen sa generatorom od 48 volti u modelima Ceed i Rio.
Dok smo svedoci ubrzane promene na ovom polju kod proizvođača premijum modela, manuelni menjači ostaće deo standardne ponude brendova i modela sa drugog kraja cenovnog opsega ponude.
Podaci o najprodavanijim modelima sa manuelnim menjačem na širem evropskom tržištu kažu da je samo tri odsto prodatih “dačija” isporučeno sa automatskim menjačem, a najveći broj kupaca se odlučuje za modele sa manuelnom transmisijom kod Fiata (94%) i Opela (86%).
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare