Foto:Miloš Nikodijević

Trideset pet godina nakon kupovine i nakon više od decenije rada na njemu, naš kolekcionar Predrag Obradović završio je kompletnu restauraciju jednog istorijski, tehnički i kulturološki važnog primerka bavarske kompanije, kojoj se okrenuo još u mladosti – BMW 503 kabriolet! Ova verzija danas je veliki raritet jer ih je sačuvano tek nekoliko desetina od 139 primeraka napravljenih sa pokretnim krovom.

S obzirom na sportsku tradiciju koju je BMW ustoličio pre Drugog svetskog rata, od nastavka proizvodnje posle rata razmišljalo se o uvođenju nekih kupea, kabrioleta ili roadstera u proizvodnu liniju, a tokom tog razmišljanja pojavio se izvesni Maks Hofman, trgovac sportskih automobila iz Njujorka koji je iz Beča pobegao u Ameriku pre rata.

Predložio je BMW kompaniji da razvije dva sportska modela – jedan kabriolet/kupe i jedan roadster, te je za to predložio već tada etabliranog dizajnera nemačkog porekla Albrehta Grafa fon Gerca.

BMW je prihvatio tu ponudu i za nepunih godinu dana prva dva automobila, 503 Coupe i čuveni 507 izloženi su na sajmu u Frankfurtu 1955. godine. Ipak, zbog visoke cene, od oko 19.000 tadašnjih američkih dolara, ovi modeli nisu našli svoju sreću u SAD.

Foto:Miloš Nikodijević

BMW je nastavio njihovu ručnu izradu koja je na kraju rezultirala sa 412 primeraka 503 i tek 242 modela 507. To su u tom trenutku bili najskuplji i najluksuzniji automobili u Nemačkoj, a 503 je čak bio skuplji od Mercedesa 300 SL Gullwing.

Njihova proizvodnja trajala je negde do kraja pedesetih godina, kada su shvatili da više ne mogu da podnose finansijske gubitke pravljene na svakom proizvedenom primerku. Ručni rad i zacrtani kvalitet je nešto što je i gospodin Obradović sam iskusio tokom restauracije njegovih modela 503, posebno kabriolet verzije.

Foto:Miloš Nikodijević

Njegov 503 Cabriolet je iz 1959. godine: „Kratak istorijat je takav da je naša draga komunistička vlast 1959. godine odlučila da u ime partizanskog generala Jefta Šašića kupi dva automobila marke BMW 503, što je za mene misterija, a za Nemce još veća. Jer kada sam neke delove nabavljao u Nemačkoj, oni ne mogu da shvate otkud ti automobili u tadašnjoj Jugoslaviji i sadašnjoj Srbiji.

To su stvarno bili najskuplji i najluksuzniji automobili, pa je pravo pitanje kakvo je obrazovanje i tehničku i opštu kulturu imao taj Jefto Šašić i kako je uopšte došao do ideje da se naruče baš ova dva automobila, to je meni misterija. Uglavnom, ti su automobili kupljeni za potrebe vojne policije i maršalata, za specijalne namene pratnje važnih ličnosti, koji su išli ispred kolone kao čistači.

Oni su korišćeni do kraja šezdesetih godina kada su povučeni iz opticaja, te su 1972. izloženi na prodaju na vojnom otpadu. Ja sam tada bio mladi inženjer sa skromnom platom i cena ovog auta je bila preko 20 mojih mesečnih zarada. Tamo sam dolazio samo, kako se kaže, da mastim staklo. Ali uz Božiju pomoć i moju upornost, uspeo sam da kupim oba automobila iz druge ruke jer sam sve vreme pratio gde su se kretali. Nažalost, njihovi drugi vlasnici su bili prilično tehnički neobrazovani, upropastili su oba motora.

Crni Coupe je restauriran pre desetak i više godina i to je bila delimična restauracija. Dok je kabriolet restauriran bukvalno do šrafa, ne postoji šraf na njemu koji nije urađen. Uspeo sam da postignem da sve na autu bude originalno, dakle nema nijednog dela koji je sa nekog drugog modela“, otkriva Obradović.

Kako izgleda ovaj raritet koji se čuva u BMW muzeju na Novom Beogradu, pogledajte ovde.

Izvor: Autoslavia

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram