Foto: Printscreen/YouTube/Teckno Mechanics

Prenosi ili menjači koje skuteri (danas i neki drugi motocikli) poseduju nose skraćeni naziv CVT (Continuously Variable Transmission), odnosno kontinuirano varijabilna transmisija. Takav prenos omogućava isporuku snage od minimalne do maksimalne bez upotrebe zupčanika kao kod klasičnog menjača.

Verovali ili ne, prve neke nacrte CVT menjača napravio je još Leonardo Da Vinči 1490. godine. Naravno, Da Vinči nije uspeo da konstruiše CVT menjač tada, već je to prvi put uradio DAF, pedesetih godina prošlog veka na jednom od automobila.

Masovnu primenu na automobilima i skuterima, CVT menjači pronalaze krajem devedesetih i početkom dvehiljadite godine. Danas su, primera radi, najčešći u elektrifikovanim automobilima i brojnim modelima koji imaju motore manje radne zapremine.

Na skuterima postoji nekoliko vrsta CVT prenosa počev od tipa preko remenice.

Taj tip je ujedno i najčešći, zato ćemo se danas zadržati samo na njemu. Osim preko remenice, postoje toroidalni, zaporni mehanizam, hidrostatični, konusni, epiciklični, beskrajni varijabilni prenos i magnetni.

Iako se možda ovaj sklop na prvu loptu čini pomalo komplikovanim, zapravo nije, a i ne sastoji se od puno komponenti.

Kako radi i od čega se sastoji CVT menjač

Spomenuli smo već da je najčešći tip preko remenice onaj koji koristi V-kaiš. Taj V-kaiš povezuje dva remena promenjivog prečnika. Jedan remen nalazi se na agregatu i prenosi snagu sa radilice, a drugi se nalazi na zadnjem točku i zadužen je njegovo okretanje.

Jedna od glavnih „fora“ kod CVT prenosa leži upravo u ta dva remena promenljivog prečnika. Remeni su praktično napravljeni iz dve polovine. Možda bi najjednostavnije bilo da kažemo da se svaki remen širi i skuplja i na taj način se dobija promena u prečniku prednjeg i zadnjeg remena.

Foto: Printscreen/YouTube/Teckno Mechanics

To možemo to da uporedimo sa menjanjem brzina na biciklu. Kada na prednjem lančaniku podignete brzinu, na zadnjem možete da spustite. Na taj način menjate prenosni odnos. Slično funkcioniše i CVT prenos.

Mada tu nije kraj. Smanjenje i povećanje prečnika obe remenice ima još jednu ulogu, a to je da drži jednaku zategnutost kaiša. Ukoliko bi se, na primer, smanjio prečnik samo prednjeg remena, tada bi se kaiš olabavio. Dakle, kada se prečnik prednjeg remena smanji, zadnji se poveća i obrnuto.

Tu se priča još ne završava jer dolazimo do pitanja: kako CVT menjač “zna” kad treba da smanji ili poveća prečnik pogonske remenice? Odgovor pročitaje u detaljnom tekstu na ovom linku.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram