Ove godine Škoda slavi 120 godina uspešnog bavljenja moto-sportom. Uzbudljiva priča o trkačkim automobilima i njihovim mnogobrojnim pobedama zapravo počinje biciklom, odnosno motociklom, da bi danas Škoda bila jedan od najuticajnih učesnika na reli šampionatima.
Sportski duh bio je duboko usađen u oduševljene bicikliste Václava Laurina i Václava Klementa, osnivače firme koja je postala Škoda, a taj duh živi i dan danas.
Motocikli L&K Slavia prvi put su se pojavili na putevima u novembru 1899. godine. Njihov sportski debi za češkog proizvođača nastupio je krajem juna 1901. godine, kada su učestvovali u međunarodnoj trci Pariz – Berlin od 1.200 kilometara. To je označilo početak duge serije sportske slave za češkog proizvođača automobila.
U međuratnom periodu palica je s L&K motocikala predata novoj generaciji automobila Škoda. U januaru 1936. godine, na primer, Škoda Popular roadster došao je na drugo mesto u kategoriji 1.500 cm³ na reliju Monte Carlo; sledeće godine veći Rapid kupe je takođe dobro prošao.
Nakon Drugog svetskog rata, tri modela Škoda 1101 došle su u vrh svoje klase na 24-satnoj trci u Belgiji. Tada su napravljene specijalne verzije Sport i Supersport sa superpunjačem i roadsteri i kupei Škoda 1100 OHC za takmičenja u auto sportu (1957. i 1959.).
Nakon toga usledila je poznata era serije Škoda Octavia, uključujući tri uzastopne pobede u svojoj klasi na reliju Monte Carlo (1961-1963).
Porsche s istoka
Godina 1964. predstavlja godišnjicu pojave motora smeštenog pozadi i karoserije modela Škoda 1000 MB. Sledili su Š 110 L Rallye, Š 120 S i, iznad svega, „Porsche of East“ (Porsche s istoka): legendarni Škoda 130 RS kupe. Ovaj je automobil stigao prvi na cilj u svojoj klasi na reliju Monte Carlo (1977-) i reliju Acropolis (1978, 1979. i 1981.), a da ne spominjemo direktnu pobedu u klasifikaciji brendova na Evropskom prvenstvu turističkih automobila (1981).
Moderna istorija učešća brenda Škoda u moto-sportu započela je početkom 1990-ih, nastupom modela hatchback Favorit na reliju Monte Carlo. Sledeći je bio Octavia Kit Car, ali novo WRC takmičenje je najavljeno za sezonu 1999. Prvi predstavnik brenda u ovoj kategoriji bila je Octavia WRC, nakon čega je usledio model Fabia WRC (2003-2007).
Sportska Fabia
Novo poglavlje – u drugoj kategoriji takmičenja – napisala je Fabia Super 2000 s pogonon na sve točkove. Radna ekipa, koju su činili Jan Kopecký i Pavel Dresler, osvojila je dva uzastopna vozačka prvenstva u ERC-u, a kasnije i u APRC-u. Od 2009. do 2014. godine vozači modela Škoda Fabia Super 2000 zabeležili su ukupno 50 pobeda na nacionalnom i međunarodnom prvenstvu.
Škoda Fabia R5/Rally2 postao je vodeći model češkog proizvođača automobila 2015. godine. Razvijen od strane Škoda Motorsport tima, ovaj automobil doneo je pet titula svetskog prvaka među konstruktorima od 2015. do 2019. godine.
Uspešni timovi osvojili su još pet FIA šampionata, sa ukupno 23 prva mesta na državnim prvenstvima.
Uzbudljiva istorija uspeha češkog brenda u moto-sportu još uvek se piše.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: