Lepota je relativna stvar, i gotovo uvek se krije u oku posmatrača. Međutim, ove uzrečice nisu zaustavile čoveka da pokuša lepotu da stavi u matematičku formulu - jednačinu zlatnog preseka koja se koristi za određivanje savršenstva utvrđivanjem proporcija predmeta. Prema nauci najlepši automobil dolazi iz Italije, a odmah iza njega nalazi se američki, pa ponovo italijanski, pa britanski.
CarWow, poznati YouTube kanal koji se bavi istraživanjem i upoređivanjem raznih automobila, odlučio je da primeni navedenu “formulu” na automobile iz poslednjih 70 godina, čime je utvrđeno ko predstavlja najlepšu, prenosi Jutarnji.hr.
Za utvrđivanje “zlatnog preseka” korišćene su različite tačke automobila, poput prednjih svetala, bočnih ogledala i uglova vetrobranskog stakla. Navedeni podaci su zatim korišćeni za izračunavanje mera udaljenosti kako bi se utvrdilo koliko dizajn automobila sledi “zlatni presek”.
O čemu je reč? Zlatni presek datira unazad 2.500 godina i to je matematička jednačina koja se koristi kao merilo za idealne proprocije. Koristili su ga u arhitekturi i umetnosti u potrazi za savršenstvom, a Michelangelo je bio veliki obožavatelj – odnos je koristio slikajući Stvaranje Adama na tavanici Sikstinske kapele.
U novije vreme često se koristi za analizu lepote ljudskih lica i slično, ali ovaj put je korišćen za odgovor na pitanje – koji je najlepši automobil na svetu?
Prvi na toj listi našao se jedinstveni dizajn Ferrari Monze SP1 iz 2019. godine. Čak 61.75 posto proporcija ovog modela u skladu je sa “zlatnim presekom”. Ono što iznenađuje je da je reč o jedinom automobilu iz poslednje decenije koji je pronašao mesto među prvih deset. Modelom Monza je 2018. godine otvorena Ferrarijeva serija “Icona” – linija automobila koja spaja Ferrarijev otmen stil iz polovine 20. veka sa modernom tehnologijom sportskih bolida.
Pogledajte galeriju
Drugo mesto pripalo je legendi – Fordu GT40 iz 1964. godine sa rezultatom od 61,64 odsto. Reč je o automobilu koji je davne 1966. godine prekinuo Ferrarijev niz na poznatoj evropskoj trci “24 sata Le Mansa”, te nastavio da pobeđuje u sledeće tri godišnje trke. Pobeda GT40 bila je prva pobeda američkog proizvođača na istoimenoj trci, pa je u to vreme predstavila prekretnicu u automobilskom inženjerstvu.
Ferrari 330 GTC Speciale iz 1967. godine, Lotus Elite iz 1975. i Ferrari 250 GTO iz 1962. našli su se, uz Monzu i GT40, u top pet na ovoj lestvici. Šesto mesto pripalo je Chevrolet Corvetti C2 Stingray iz 1962. godine, zatim Ferrari 330 P4 iz 1967. godine, Alfa Romeo Alfetta iz 1974, Lamborghini Miura iz 1966. godine, i na kraju Maserati Indy iz 1969. godine.
Rezultati istraživanja ukazuju na dva zaključka. Zato što je velika većina automobila iz top deset proizvedena upravo šezdesetih ili sedamdesetih godina, možemo da zaključimo da je u to vreme veća pažnja bila na samom dizajnu vozila.
S druge strane, moguće je i da danas imamo drugačije estetske vrednosti, zbog čega je možda potreban i novi zlatni standard, kako bi svoje mesto na navedenoj listi pronašli i noviji automobili.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare