Sigurno je da ste se nagledali raznih vozača, a još je izvesnije da po samom položaju njihovih tela za volanom možete da procenite čak i to da li su vični vožnji. Međutim, da li ste razmišljali o tome koliko pogrešan položaj za upravljačem može da bude opasan? Da li vi grlite volan dok vozite ili ste jedni od onih što maltene leže u sedištu i drže volan sa ispruženim rukama? Možda ste i pravi “domaćin”, pa ste naslonjeni na odmorište za ruku i baškarite se dok vozite jednom rukom? Od položaja za upravljačem u sedištu automobila zavisi brzina vaše reakcije, a zavisi i vaša kičma.
Sedenje je najgori položaj za čoveka, a primorani smo da upravo sedeći provodimo veći deo dana. Kada je već tako, valja se potruditi da makar sedimo pravilno. Usled nesnosnih gužvi u gradovima, vozači provode mnogo više vremena u automobilu nego inače, pa evo šta je sve potrebno da znate kako biste što manje opterećivali osetljivu kičmu, ali ujedno i poboljšali vreme vaše reakcije u saobraćaju i sprečili nezgode.
Iako je u Srbiji vozni park izuzetno star, ipak je u većini vozila moguće podesiti sedište tako da sedimo na ispravan način. Naravno, najbolje bi bilo da svi imamo što novije modele, čija sedišta mogu da se podešavaju u million pravaca i pamte pozicije, ali nemamo.
Zato dajemo šest saveta za idealan položaj sedenja za volanom koji se mogu primeniti u većini automobila.
1. Visina sedišta bi trebalo da bude podešena što više, koliko to vaša visina dozvoljava. Nije pametno sedeti “u podu” i ugroziti preglednost tokom vožnje. Niska pozicija sedenja je ok u sportskim automobilima na stazi.
2. Blizinu sedišta određujete prema stopalima i papučicama. Naime, kolena moraju da budu savijena dok sedite, kako biste u trenutnu kada je neophodno naglo kočenje mogli da iskoristite silu celog tela pri pritiskanju papučice. Ako su noge više ispružene, sila pritiskanja kočnice je mnogo manja.
3. Smestite se u sedište tako što će te vašu pozadinu što više približiti donjem delu naslona.
4. Naslon treba da podesite tako da vam ruke na volanu budu blago savijene (ugao oko 110 stepeni), a ramena na naslonu. Ako je naslon namešten previše unazad, ramena neće imati potporu, a ruke će vam biti gotovo ispružene.
Ovo je vrlo opasno u situacijama kada treba brzo okretati volan, jer sa ispruženim rukama vaše mogućnosti manevrisanja su minimalne.
Takođe, ako je naslon podešen previše unapred, a ugao savijenih laktova premali, isto ćete imati poteškoća pri manevrima volanom.
To su sve situacije u kojima se vreme vaše reakcije produžava zbog nemogućnosti potpunog i ispravnog okretanja upravljača. Uostalom pogledajte samo kako sede reli-vozači upravo da bi mogli da manevrišu što brže i bolje.
5. Ukoliko vaše sedište ima opciju podešavanja za lumbalni deo (donji deo leđa), iskoriste je da podupire kičmu koja tako stoji u prirodnom obliku. Iako u prvo vreme može da vam bude neobično da sedite sa blago “isturenim” donjim delom leđa, navići ćete se za par vožnji. Tek onda ćete uvideti koliko leđa manje bole tokom dužeg boravka za volanom.
6. Ako vaše sedište ima opciju podešavanja naslona za glavu, vodite računa da nije postavljen prenisko, jer u slučaju udara tako može doći do ozbiljnih povreda vrata.
Takođe, što je naslon bliže potiljku, glava i vrat će se manje pomerati pri udaru, što posledično sprečava povrede ovih delova tela. Kompanija Volvo prednjači u bezbednosnim funkcijama svojih modela, a u kojima su nasloni za glavu na sedištima podešeni maltene unapred.
Skrećemo pažnju na to da bi svako ko ima bilo kakve probleme sa donjim delom leđa, vratom i ramenima, trebalo da se posavetuje sa svojim lekarom oko idealnog položaja za upravljačem shodno zdravstvenom stanju.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: