Povodom vesti da su se u proteklih nekoliko dana čak četiri automobila zapalila na deonici auto-puta od Podgorice do Kolašina u Crnoj Gori, pričali smo sa nekoliko automehaničara koji su podelili svoje mišljenje zbog čega dolazi do ove situacije, a dali su i korisne savete vozačima.
Na potezu od uključenja na auto-put kod Podgorice (Smokovac), pa do isključenja kod Kolašina (Mateševo) ima 42 kilometra auto-puta. Međutim, čitava ova deonica je uspon koji kreće od 60 metara, koliko iznosi nadmorska visina kod Smokovca, pa sve do 1.100 mnv koliko je kod Kolašina.
To znači da su automobili na ovoj deonici u velikoj većini slučajeva izloženi maksimalnom zamoru koji može da se završi katastrofalno ako su posredi dva problema.
Prvi problem je tehnička (ne)ispravnost vozila, a drugi je način vožnje koji može uticati čak i na ispravan motor.
Svi naši sagovornici slažu se u tome da je mnogo toga do vozača, odnosno načina vožnje. Većina je navikla da auto-putem vozi brzo i u najvišem stepenu prenosa. Međutim, kada su ovakvi konstantni usponi to motorima manje zapremine može da napravi problem jer nema dovoljno hlađenja.
Zato je preporuka da se vozi smanjenom brzinom u nižem stepenu prenosa, kako bi motor radio u višim obrtajima i kako bi hlađenje bilo optimalno.
Najgore je voziti u najvišoj “brzini” na usponu kada se motor muči jer ne postiže dovoljan broj obrtaja. Osim što može doći do pregrevanja, ovaj način vožnje ujedno značajno povećava i potrošnju goriva. Vozači moraju da osluškuju svoj motor i da ga ne “guše”, kažu u auto-servisu „Vukašinović“.
Motori veće zapremine ovakve probleme na konkretnoj deonici u Crnoj Gori najčešće neće iskusiti, već oni koji imaju vozila sa motorima manje „kubikaže“.
Osim načina vožnje, na pregrevanje utiče i to ako je automobil neispravan. Zato je provera rashladne tečnosti pred put obavezna, jer iako je ima dovoljno možda nije dugo menjana, pa je tačka ključanja niža nego što bi trebalo da bude. Osim ove tečnosti moraju se proveriti ostale tečnosti, kao i stanje akumulatora i punjenje.
Ne zaboravite da proverite i klima-uređaj pogotovo jer u delu između hladnjaka klime i hladnjaka vode dolazi do skupljanja prašine, pa vazduh ne može da prolazi, što samim tim povećava grejanje.
Proverite i druge komponente motora, jer i neki neposredan kvar može izazvati veliku štetu kada motor radi pod opterećenjem duže vreme.
Računajte i na to da su sva vozila na putovanjima dodatno opterećena prtljagom, kao i brojem ljudi, što samo dodatno može naškoditi motoru na usponu.
Ukratko, pred svako putovanje morate biti sigurni u ispravnost vašeg vozila. I, naravno, osluškujte motor na usponima i nemojte forsirati najviši stepen prenosa.
Uzročnici požara – Razloga za požar može biti mnogo, a ovo su samo neki od mogućih uzročnika: neispravna instalacija, oštećena creva za dovod goriva, curenje goriva, motornog ulja, neispravan DPF, izduvni sistem. Ali, u suštini svemu doprinosi nestručno održavanje vozila i dotrajalost pojedinih komponenti kao što su izolacije kablova, anlaser alternator, vodovi goriva, kao i pogrešan način vožnje.
Mora se uzeti u obzir i da vozilo može da se zapali dosta brže na auto-putu zato što su veće brzine, te vatra ima pomoć jačeg vetra koji pomaže da se razgori.
Ali, što se tiče konkretnog dešavanja u Crnoj Gori, najčešeći razlog je vožnja u najvišem stepenu prenosa i mala brzina motora. Samim tim pumpa za vodu dosta sporije kruži tečnost hlađenja što dovodi do toga da se auto greje, a to dalje dovodi do veće temperature ulja i goriva te curenja na mestima gde su oštećeni dihtunzi, zaptivke, spojevi i creva. Na auspuhu može doći do paljenja vozila ako ono poseduje DPF i ako se u tom trenutku odvija regeneracija ovog filtera, a taj proces dovodi do visokih temperatura, ističu u servisu „Vukašinović“.
Preporuka je obavezan pregled vozila pred put: creva i vodova zaptivki goriva i ulja, provera kvaliteta antifriza, provera DPF-a, punjenja alternatora i stanja akumulatora, vizuelni pregled instalacije i svih tečnosti.
Bonus video: Vozili smo se novim auto-putem u CG – poogledajte kako izgleda
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare