Već 30 godina se demonizuju automobili, izduvni gasovi i uticaj saobraćaja na životnu sredinu, dok su druge grane industrije skoro pa zanemarene na ovom polju. Iako tranzicija ka električnim automobilima ide po planu, sada se javljaju novi „problemi“ sa automobilima i njihovom uticaju na životnu sredinu, bez obzira kakav pogon imaju.
S obzirom na sve veći broj izazova vezanih za zagađenje vazduha, automobilska industrija od sredine 1990-ih godina smanjuje emisije štetnih gasova i isparljivih organskih jedinjenja. Sa povećanom upotrebom električnih automobila, istraživanja se fokusiraju na neispuštene čestice koje nastaju usled habanja kočnica i guma, za koje još uvek ne postoji alternativa. Ipak, jedan aspekt koji nije temeljno istražen su neispuštene emisije isparljivih organskih jedinjenja, kao što je tečnost za pranje vetrobranskog stakla.
Novo istraživanje donosi iznenađujuće rezultate, piše Treehugger. Prema njihovim navodima, alkoholi prisutni u ovoj tečnosti čine veći udeo emisija nego što se prethodno mislilo. Konkretno, istraživanje je pokazalo da su emisije metanola i etanola iz tečnosti za pranje stakala skoro dvostruko veće od količine isparljivih organskih jedinjenja ispuštenih u izduvnim gasovima.
Dosadašnje procene sugerisale su da proizvodi za negu automobila poput tečnosti za pranje vetrobranskog stakla mogu biti značajan izvor isparljivih organskih jedinjenja, međutim nedostajali su naučni dokazi koji bi podržali tu tvrdnju.
Kako piše N1, naučnik Samuel J. Cliff i njegov tim sa Univerziteta York u Ujedinjenom Kraljevstvu sproveli su detaljna merenja količine tečnosti koja je isparila na putevima i otkrili da su značajan, iako neočekivan izvor zagađenja. Ističu da ovi rezultati treba da se uzmu u obzir prilikom formulisanja buduće regulatorne politike, posebno jer ni prelazak na električna vozila ne eliminiše potrebu za čistim staklima.
„Važna karakteristika emisija proizvoda za negu automobila je ta da su nezavisne od vrste goriva, što znači da su ove emisije primenljive na sva vozila, uključujući i električna“, pišu autori studije.
Ovo otkriće nas podseća da električni automobili sami po sebi neće rešiti sve probleme vezane za emisije i zagađenje. Ostaje pitanje na koji će se način rešiti ovaj novonastali ekološki problem. Da li će države usvojiti zakone koji će naterati vozače da peru stakla toplom vodom i sapunom? Zvuči bizarno, ali nakon prisiljenog prelaska na električne automobile, više nas ništa ne čudi.
Bonus video: Zašto su električni automobili tako popularni i vredi li ih voziti u Srbiji?