Foto: Promo

Nedavno je počeo odloženi fudbalski turnir „Euro 2020“, a pošto se održava tačno četvrt veka nakon čuvenog „Eura 96“, u duhu evropskog prvenstva, pronašli smo automobile predstavljene u godini kada je u Engleskoj održano jedno od najinteresantnijih prvenstava Starog kontinenta.

Automobili su se devedesetih znatno razlikovali od današnjih, verovatno zbog toga što je svaki od njih bio „majstor jednog zanata“, umesto da pokušava da obuhvati sve.

Ne svi, ali dobar deo modela na koje ćemo vas ovde podsetiti dobili su epitet kultnih, i sada kao youngtimeri vrede mnogo više nego kada su se pojavili.

Porsche Boxster

Uz pobedu na samom evropskom prvenstvu 96. godine, Nemačka je postigla još jedan veliki uspeh predstavljanjem prve generacije Porsche Boxstera.

Foto: Promo

Centralno postavljen motor omogućio je Boxsteru gotovo savršenu raspodelu težine, što je pozitivno uticalo na okretnost i upravljivost automobila. Prve verzije dolazile su s 2,5-litarskim Boxer motorom, a kasniji model S dobio je snažniji agregat zapremine 3,2 litra.

Mercedes-Benz SLK

SLK je predstavljen 1996. godine, a sa tvrdim sklopivim krovom u relativno povoljnom paketu oduševio je svoje kupce.

Foto: Promo

Sportski izgled u kombinaciji sa 2,3-litarskim motorom sa kompresorom pomogli su da SLK bude uspeh. Kasnije su došle i brže verzije, pri čemu vrhunac predstavlja SLK 32 AMG iz 2001. godine.

Audi A3

S obzirom na dominaciju Audija na modernom tržištu, teško je umanjiti značaj izvornog A3 iz 1996. godine. Stigao je neposredno uz četvrtu generaciju VW Golfa, pri čemu je kupcima hečbekova ponudio luksuznu, ali i dalje pristupačnu opciju.

Automobil Audi A3
Automobil Audi A3 Foto:Audi

Prva generacija A3 pokazala se kao dobra za vožnju, pri čemu je 1,8-litarski turbo motor sa 150 KS dosta pomogao. Kasnije, snažni dizel motori predstavljali su performantnu strategiju TDI hot-hatch ideje.

Renault Sport Spider

Lagani roadster interesantnog dizajna predstavljen je 1996. godine, a predstavlja prvi automobil koji je nosio Renault-ovu značku „Sport“.

Foto: Promo

Raniji modeli nisu imali vetrobransko staklo, a kasnije su ga za britansko tržište dobili. Svi modeli pogonjeni su dvolitarskim motorom sa 4 cilindra koji je proizvodio 150 KS u kombinaciji sa ručnim petostepenim menjačem.

Ford Ka

Izvorni Ford Ka predstavljen je nekoliko meseci nakon evropskog prvenstva 1996.

Foto: Promo

Ka se nikada nije bavio vrhunskim performansama, već ponudom jeftinog gradskog automobila sa zabavnim iskustvom vožnje. Međutim, da je više vremena utrošeno na zaštitu podvozja od rđe, nema sumnje da bismo ga i dalje viđali na ulicama.

Lancia Ypsilon

Predstavljena nakon što je Lancia napustila tržište Velike Britanije, prva generacija Ypsilona napravljena je na plaformi originalnog Fiata Punto.

Foto: Promo

Zanimljivo je da je Ypsilon ponuđen u 100 različitih boja, a ispod poklopca u ponudi je bila proverena Lancia FIRE paleta motora. Snažniji model od 80 KS, koji je nazvan Elfantino Rosso, predstavljen je nešto kasnije.

Fiat Coupe 20V Turbo

Pre nego što je Chris Bangle stekao podeljenu reputaciju svojim kontroverznim dizajnom BMW-ovih modela, američki dizajner automobila karijeru je započeo u Fiatu 1990-ih, pri čemu je možda njegov najveći uspeh upravo Fiat Coupe koji je predstavljen 1993.

Foto: Promo

Međutim, 1996. godine Fiat Coupe dobio je snažni turbo motor sa 5 cilindara koji je na prednju osovinu slao 220 KS, a do stotke mu je trebalo oko 6 sekundi.

Škoda Octavia

Octavia, koja je predstavljena u aprilu 1996. godine, oživela je ime koje je Škoda koristila između 1959. i 1973. godine.

Foto: Promo

Na tržištu je oduševila sa količinom prostora za malo novca – prtljažnik je bio veći od Golfa 4 sa kojim je delila platformu, a opet, Octavia je koštala manje od njega.

Prva generacija ovog modela prodata je u 1,5 miliona primeraka, ali ipak, Nemačka se osvetila Češkoj u finalu evropskog prvenstva 1996.

Lotus Elise

Lotus je nedavno objavio da prestaje sa proizvodnjom modela Elise, ali hajde da se prisetimo trenutka kada je predstavljen pre 25 godina.

Foto: Promo

Kombinacija lagane aluminijske šasije, ploča od stakloplastike i centralno smeštenog motora stvorila je automobil veličanstvenih vozačkih sposobnosti. Nisko težište i precizno upravljanje maksimalno su iskoristili 1,8-litarski motor.

Dodge Viper GTS

Viper, čija je prva generacija predstavljena 1989. godine, danas je već legenda američke automobilske industrije.

Foto: Promo

Druga generacija Vipera predstavljena je 1996. godine, kada je Dodge uneo mnoga unapređenja. To su bili vazdušni jastuci, električni prozori i klima uređaj. Uz to, druga generacija dobila je i više snage iz osmolitarskog V10 agregata, za tadašnje doba impresivnih 456 KS.

Izvor: Auto Klub

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram