Mnogi čelni ljudi proizvođača mikročipova upiru prstom u automobilske kompanije, jer smatraju da ne shvataju kako funkcioniše lanac snabdevanja ovom komponentom.
Nestašica kompjuterskih čipova koja je negativno uticala na proizvodnju automobila polako popušta, ali će automobilske kompanije imati novi i trajni trošak. Zbog krize sa poluprovodnicima tokom prethodne dve godine proizvedeno je nekoliko miliona vozila manje od očekivanog, ali kraj krize se ipak nazire.
Ipak, to ne znači da je snabdevanje normalizovano, već da se obe strane privikavaju na aktuelnu situaciju. I dok se na početku krize odnos između proizvođača mikročipova i automobilskih kompanija mogao opisati kao rat, sada se problem sa nedostatkom čipova razmatra već pri razvoju vozila, tvrde rukovodioci u obe industrije. To je rizike i neke od troškova prebacilo direktno na proizvođače automobila.
Kako reaguju proizvođači automobila
General Motors, Volkswagen Grupa i Ford su već oformili timove koji pregovaraju direktno sa proizvođačima čipova. Nissan i još neke druge kompanije su prihvatili dugoročne ugovore kako bi obezbedili veće zalihe poluprovodnika. Sa druge strane, Stellantis će direktno raditi sa dizajnerima čipova na konačnom proizvodu. Brojni proizvođači čipova, kao što su Bosch i Denso, već su najavili nova ulaganja u proizvodnju ove komponente.
Ponašaju se kao najbolji prijatelj
C.C. Wei, izvršni direktor najvećeg svetskog proizvođača mikročipova, Taiwan Semiconductor Manufacturing, izjavio je da ga čelni ljudi automobilske industrije nikada nisu zvali, dok nestašica nije postala beznadežna.
„U protekle dve godine zovu me i ponašaju se kao moj najbolji prijatelj“, izjavio je Wei nedavno u Silicijumskoj dolini. „Jedan proizvođač automobila zvao me je da pod hitno naruči 25 poluprodovnika, a kompanija obično prima narudžbine za 25.000 poluprovodnika. Nije ni čudo što nemaju podršku“, dodao je Wei.
Arogantna industrija
Prema rečima određenih čelnika u proizvodnji mikročipova, automobilska industrija je postala arogantna, što je ponekad mač sa dve oštrice. Zbog loših odnosa sa dobavljačima, automobilske kompanije sada shvataju da ne mogu u potpunosti da prepuste proizvodnju ovih komponenti, pa pronalaze načine da preuzmu deo odgovornosti. Tesla nije imala problema sa mikročipovima, jer glavne elektronske komponente sami proizvode, a i mnogi drugi proizvođači razmatraju ovu opciju.
Pomak u saradnji
Michael Hurlston, izvršni direktor kompanije Synaptics, čiji čipovi pokreću ekrane osetljive na dodir, rekao je da je trenutna saradnja sa proizvođačima automobila dosta direktnija, što bi moglo da stvori nove poslovne prilike i bolju kontrolu rizika. Automobilska industrija je u poslednje vreme zainteresovana za OLED ekrane, koji su manje pouzdani od LCD ekrana, što je faktor koji ograničava njihovo korišćenje u vozilima, pored boljeg kontrasta i manje potrošnje energije. „Ova percepcija se dosta promenila u poslednje dve godine, i to zato što smo uspeli da pričamo sa automobilskom industrijom i da ih savetujemo“, izjavio je Hurlston.
Koliko košta mikročip – Prosečan trošak za poluprovodnike po vozilu će preći brojku od 1.000 dolara do 2026. godine, što je duplo više u odnosu na iznos tokom prve godine pandemije. Na primer, električni Porsche Taycan ima više od 8.000 čipova. Ipak, kako tvrdi Volkswagen Grupa, taj broj će do kraja dekade biti dva ili tri puta veći. Zbog toga je nemačka kompanija formirala tim za strateški menadžment mikročipova, koji će se pobrinuti da do ovakve krize više ne dođe.
Šta se trenutno dešava sa krizom u automobilskoj industriji, pročitajte ovde.
Bonus video: Vozili smo najaerodinamičniji auto na svetu
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram