Nosili su ih i pankeri i skinsi, ali ni sanjali nisu da će ih jednog dana nositi poslovne žene i fensi manekenke. Da, mislimo na legendarne martinke koje su ovih dana proslavile 60. rođendan.
Martinke danas, ne samo da su jedan od modnih klasika poput „starki“ ili „leviski“, već ih je Vogue krajem prošle godine proglasio glavnim adutom influenserki, a nova kolekcija od veganske kože podigla je prodaju za 70 odsto, piše Guardian.
Naravno, model „1460“ je bio i ostao najpoznatiji i najprodavaniji, a ime je dobio jednostavno po datumu kad je predstavljen – 1.4.1960. godine. Ipak, priča o „martinkama“ započinje i nešto ranije.
Nemac Dr Klaus Martins je još 1947. napravio čizmu sa vazdušnim jastučićima, nakon što je povredio stopalo na skijanju i shvatio da su mu čizme koje je imao neudobne. Udružio se s dr Herbertom Fankom i malom fabrikom iz Minhena i počeli su da prave nove čizme, a ciljna grupa su im, zanimljivo, bile starije žene. I možda bi i ostale, da britanska porodica obućara Grigs nije bila privučena jednostavnim dizajnom i odlučila da kupi licencu. Bil Grigs je dizajnirao model „1460“ sa karakterističnim žutim koncem, a od samog starta čizme su prozvane Dr Martens.
U početku su čizmu reklamirali kao model za fizički rad, po ceni od samo dve funte. Prodavali su ih radnicima u fabrikama, poštarima, policajcima, građevincima… Tim putem je martinka i ušetala u supkulturu.
Naime, kao simbol radničke klase, prvi su je kao deo obaveznog autfita prisvojili skinsi koji su se poistovećivali s njom, ali…
„Lakše je nabrojati supkulture u kojima nije učestvovala u poslednjih šest decenija. Lista stilskih plemena koja nose martinke uključuje supkulture kao što su pankeri, skinsi, grandžeri, britpop ekipa… U osnovi supkulture je činjenica da mladi zapravo žele da nerviraju svoje roditelje, a koji je bolji način nego da uzmeš tatine čizme koje nosi na svoj častan posao i pretvoriš ih u poslednje modno ludilo buntovne mlade generacije?“, smatra Endrju Grovs, profesor modnog dizajna na Univerzitetu Vestminster.
Pripadnici supkultura ne odriču ih se ni danas, kad ih furaju trendseterke kao što su Bela i Điđi Hadid, Kaja Gerber, Kardašijanke… Doduše, u međuvremenu je klasična čizma dobila i gomilu različitih verzija, čak i one sa šljokicama ili cvetnim dezenima.
„Dr Martens čizma danas je postala stereotip koji možemo nositi na sve načine, od ležernog do sređenog po poslednjoj modi“, zaključuje Grovs.
Što se tiče modela „1460“ samo je prošle godine prodato 20.000 pari, a kompanija Dr Martens proizvodi redizajniranu seriju u saradnji s japanskim brendom A Bathing Ape i slavnim dizajnerom Rafom Simonsom.