Ilustracija:Slađana Đermanović/Nova.rs

"Kada pitate nekoga za mišljenje, nažalost, pitate ga za koga navija. To jeste nešto što je dugotrajni problem i što je uzgajeno nažalost do neke terminalne faze demokratije. Ne vidim način da to počne da se menja, izuzev da se počne od skidanja sa vlasti stranke koja zapravo takav način javnog govora i forsira. Bojim se da javne kampanje neće promeniti ništa. Potrebna nam je promena stranke na vlasti da bi došlo do mogućnosti deblokiranja našeg političkog sistema i načina na koji ljudi mogu da se uključe u politiku", govori za Nova.rs sociolog Dario Hajrić, objašnjavajući zašto inicijative, kampanje ili peticije javnih ličnosti u Srbiji nemaju preveliki uticaj na građane.

Naime, rijaliti zvezda Kim Kardašijan Vest, glumac Mark Rafalo i mnoge druge svetske zvezde juče su objavili kako će „zamrznuti“ svoje profile na društvenim mrežama Fejsbuk i Instagram na jedan dan u znak protesta zbog širenja govora mržnje i dezinformacija na navedenim platformama.

PROČITAJTE JOŠ

Protest se dogodio juče, a deo je kampanje “Stop mržnji zbog profita”, koju je organizovala koalicija za građanska prava. Ta koalicija je vodila jednomesečni bojkot protiv Fejsbuka nakon smrti Džordža Flojda. Više od 1.200 kompanija pridružilo se tom bojkotu.

Sad je protest dobio veliku pažnju zbog objave Kim Kardašijan, koju prati veliki broj ljudi na društvenim mrežama i redovno je plaćaju da promoviše razne proizvode i usluge na svojim profilima. Nekad su joj nudili po milion dolara za samo jednu objavu.

Poredeći Holivud i tamošnji politički život unutar Holivuda sa Srbijom, gde ovakve kampanje uglavnom ne dobijaju veliku podršku svih umetničkih i estradnih krugova, ili pak bivaju ismevane od strane građana Srbije, sociolog Dario Hajrić objasnio je da je za to „kriv navijački dres“ i nedostatak pluralizma u političkom mišljenju.

„To kod nas ne bi bilo naročito efektno. Ljudi koji se interesuju za politiku, a javne su ličnosti, mahom su se već odredile po raznim pitanjima. Potpisnici su i raznih peticija, iako to kod nas nema nekog efekta. Takve kampanje mogu da skrenu pažnju na neko pitanje koje nije do tada bilo javno razmatrano. Mogu da mu daju određeni publicitet, međutim, ta naša politička situacija nekako čini javni prostor zasićenim lažnim vestima i to je nažalost nešto što je tu jako dugo. Ne vidim na koji bi način takva kampanja mogla da skrene pažnju na to. To je naša svakodnevnica, pogotovo ako se uzme u obzir i netrasparentnost vlasništva medija i njihova povezanost sa vladajućom strankom“, objasnio je on i dodao:

„Stvar je u tome što u nekim razvijenim demokratskim društvima postoji kultura javne debate, pa se mišljenje javnih ličnosti više ceni. Kod nas je to varijanta oblačenja dresa. Ne vodimo dijalog, nego se izjašnjavamo jesmo li za ili protiv nekoga. Ovde je sve načelno ispričano i nemamo nijanse u mišljenjima. Recimo, u vladajućoj stranci nemate nikakvu opoziciju Vučiću ili različita mišljenja po pitanju Kosova ili Evropske unije. To ne izlazi u javnost. Nemamo tu vrstu debate oko koje ljudi mogu da se izjašnjavaju.“

Dario Hajrić / Foto: Printscreen N1

Sve se svodi, kako kaže, na to da li volimo Vučiča ili ne.

„Samo je pitanje – volimo li ili ne Vučića? Kada pitate nekoga za mišljenje, nažalost, pitate ga za koga navija. To jeste nešto što je dugotrajni problem i što je uzgajeno nažalost do neke terminalne faze demokratije. Ne vidim način da to počne da se menja, izuzev da se počne od skidanja sa vlasti stranke koja zapravo takav način javnog govora i forsira. Bojim se da javne kampanje neće promeniti ništa. Potrebna nam je promena stranke na vlasti da bi došlo do mogućnosti deblokiranja našeg političkog sistema i načina na koji ljudi mogu da se uključe u politiku“, zaključio je Hajrić.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare