Ukoliko tokom poslednjih godina na radio stanicama, u tržnim centrima i i internet pretraživačima čujete i vidite planetarno popularne izvođače poput Dua Lipe i Lejdi Gage koje pevaju na korejskom zajedno sa još gomilom, vama možda nepoznatih pevača, znajte da niste ludi - to se zaista dešava.
„HALLYU WAVE“ ili „korejski talas“, je izraz koji opisuje rast popularnosti korejske kulture koji je počeo tokom devedesetih godina prošlog veka, a danas, trideset godina kasnije, dostiže svoj vrhunac i to mahom kroz popularnu muziku i američke izvođače koji se u 2020. godini, više nego ikada ranije, odlučuju da snimaju duete sa korejskim grupama i izvođačima.
Iako je i ranije nastupala sa korejskim grupama promovišući svoje albume u zemljama Azije, najnoviji primer jedne ovakve kolaboracije između istoka i zapada jeste pesma koju je Lejdi Gaga objavila prošlog četvrtka po imenu „Sour Candy“, a koju je snimila sa korejskom grupom „BLACKPINK“.
Njena koleginica Dua Lipa, uradila je sličnu stvar prošle godine, snimivši duet „Kiss and make up“ sa istom grupom.
Korejski talas stigao je međutim i u Srbiju, te su bendovi poput „BLACKPINKA“ i „BTS“ popularni i kod nas, a imaju i svoje velike fan grupe koje su zaslužne za njihovu promociju u državama bivše Jugoslavije. Ukoliko ste deo jedne takve grupe, sigurno znate za ime Kaja Kinđić – osnivačica prve K-POP prodavnice u Srbiji.
Ona ima dvadeset godina, i iako trenutno živi i studira u Nemačkoj, a ovog avgusta se seli u Seul, poreklom je iz Pančeva. U razgovoru za Nova.rs, Kaja je objasnila poreklo svog interesovanja za korejsku pop kulturu, ali je govorila i o sopstvenom iskustvu na koncertima njenih omiljenih korejskih idola.
„Studiranje na Mannheim Univerzitetu, koji je proglašen kao najbolji biznis univerzitet u Nemačkoj, je veliki izazov za mene. Ipak, izvanredna organizacija studija, kao i ugledni profesori, koji se uvek trude da nastavu održe na najsavremeniji način, su mi mnogo pomogli. Svi studenti kod nas su jako ambiciozni, a dosta njih su već osnovali svoja start-up preduzeća. Tokom studija sam tako i ja osnovala svoj prvi biznis tj. sajt KPOP.RS, prvu online prodavnicu originalnih korejskih k-pop proizvoda u Srbiji. Motivaciju za otvaranje sajta online prodavnice sam dobila prošlog leta tokom tromesečne prakse u kancelariji Amazona, trenutno jedne od najvećih i najuticajnijih kompanija u svetu“, objasnila je Kaja za Nova.rs i nastavila:
„Odakle ljubav prema Koreji? 2017. godine dok sam živela u Pragu sam se prvi put zainteresovala za Južnu Koreju. Tokom volontiranja i posete 38 različitih država sam sarađivala sa ljudima širom sveta, čime sam shvatila da je svaka kultura jedinstvena na svoj način. Trenutno jedna od najtežih stvari na svetu je privući pažnju pored bezbroj distrakcija sa kojima se svakodnevno suočavamo. Međutim, Južna Koreja je definitivno uspela da svoju kulturu promoviše na izvanredan način. Osim toga što je 5. najveći izvoznik u svetu i mesto ogromnih svetskih kompanija kao što su Samsung, LG i Hyundai, Južna Koreja je poznata i po muzici, serijama i filmovima, modnim trendovima, kozmetici, salonima lepote, kao i ukusnoj hrani, zanimljivoj istoriji i običajima“, rekla je i dodala:
„Prvi dodir sa korejskom kulturom mi je bio preko k-popa, tj. takozvane korejske pop muzike koja je poslednjih godina postala izuzetno popularna širom sveta. K-pop ne obuhvata samo muziku, već i ples, modu i poseban stil života. Pored toga, fokus k popa je i povezanost između grupa i njihovih fanova. Uz pomoć miliona i miliona fanova su grupe poput BTS-a uspele da uđu i u Ginisovu knjigu rekorda. BTS je tako uspeo da obori rekord za najviše pregledan Jutjub video u prvom danu sa pesmom Boy With Luv koja je imala 74,6 miliona pregleda u prvih 24 sata.“
Kaja međutim za Nova.rs dodaje da ni brojke ni uspeh ovih bendova nisu ono što ju je nateralo da postane fan.
„Međutim, to što me je privuklo u k-popu nisu ni brojke ni rekordi, već energija i pozitivne poruke koje k-pop umetnici prenose. Pre zvaničnog debitovanja, idoli u svojim kompanijama treniraju godinama i usavršavaju svoje veštine u oblastima pevanja, plesa, govorništva, a takođe uče i engleski i japanski jezik, kako bi bolje komunicirali sa fanovima. To je i nama velika motivacija da vredno radimo i time ostvarimo svoje snove. BTS su o svojoj Love Yourself kampanji stigli i do Ujedinjenih Nacija, gde je član i lider BTS-a Kim Namjoon održao govor pred visokim zvanicama, uključujući i bivšu predsednicu Hrvatske Kolindu Grabar Kitarović. Mnoge k-pop zvezde se takođe bave i humanitarnim radom, a na početku pandemije u Južnoj Koreji su skoro svi idoli donirali novac, kao i maske i zaštitnu opremu najugoženijima“, rekla je i ona i dodala:
„Tokom prethodnih godina sam u Evropi i Koreji otišla na mnogo koncerata različitih k-pop idola. Kupovina k-pop karata je iskustvo samo po sebi, jer grupe rasprodaju arene i stadione u par minuta. BTS je prošle godine napunio Wembley stadion u Londonu kao i Stade de France u Parizu i po to dva dana za redom. Moje drugarice, takođe BTS fanovi, i ja smo imali sreće da nabavimo karte za koncert i da zajedno sa 70.000 ostalih fanova prisustvujemo ogromnom spektaklu u Parizu. Ove godine su nažalost skoro svi k-pop koncerti otkazani ili odloženi. 26. februara sam sa svojim k-pop društvom otišla na poslednji k-pop koncert održan pre početka pandemije, koncert grupe SuperM u Parizu. Tada je bilo samo 20 zaraženih u Francuskoj i zbog toga nisu preduzete nikakve posebne mere. Drugarice i ja smo iz prvih redova uživale u koncertu, a čak sam uspela i da uhvatim potpisanu lopticu koju je Taeyong, jedan od članova SuperM-a bacio u publiku. Južnokorejci su ubrzo nakon početka pandemije našli novi način održavanja koncerata i to online, putem V-Live aplikacije. Prvi takav online koncert je održao baš SuperM. Svaki fan je mogao da kupi kartu i da se priključi online prenosu. Najsrećnihih 160 fanova širom sveta, uključujući i moju drugaricu Sandru iz Beograda, je učestvovalo i u online publici koja je prikazana između pesama. Svi fanovi su sve vreme mogli da šalju poruke, a par fanova je bilo i uključeno u šou, tako da su direktno mogli da postavljaju pitanja SuperM-u. Koncert su obeležile nove pesme, kao i fan projekti. Ovo je bio divan način da ponovo doživimo energiju koncerata i svima nam je ulepšao karantin.“
Govoreći o K-POP aktivnostima u Srbiji, Kaja je za Nova.rs ispričala da iako veliki koncerti ovih izvođača još uvek nisu planirani u Beogradu, postoji niz drugih aktivnosti kojima fanovi korejske pop muzike mogu da se prepuste i kod nas.
„Kako i u svetu, tako i kod nas postoji veliki broj entuzijastičnih k-pop fanova različitog uzrasta i interesovanja. Iako još uvek nijedan k-pop koncert nije održan ovde, postoji dosta drugih aktivnosti na kojima k-pop fanovi u Srbiji mogu da učestvuju. Trenutno u Beogradu postoje 2 škole k-pop plesa i pre vanrednog stanja su se svakog meseca održavale k-pop žurke. Fanovi takođe imaju priliku da plešu na takozvanim random play dance dogadjajima, u čijoj sam organizaciji takođe i učestvovala“, govori Kaja i dodaje:
„Pored toga, U Novom Sadu je otvoren King Sejong institut Korejskog jezika i sve više naših ljudi ima želju da nauči ovaj jezik. Korejska ambasada u Beogradu takođe dosta doprinosi širenju korejske kulture organizovanjem događaja tokom čitave godine, koji promovišu pored k-popa i korejsku hranu, običaje, istoriju i umetnost. Ove godine učestvujem u Chin-gu projektu Ambasade Koreje u Srbiji, sa ciljem promovisanja korejske kulture, kao i srpsko-korejskog odnosa, na društvenim mrežama. Nadam se da ću uz podršku Chin-gu projekta uspeti da još više ljudi zainteresujem za korejsku kulturu. Jedva čekam da se ponovo vratim u Seul i da time podelim još više iskustava i da zbližim ljude sa ovako inspirativnom i inovativnom državom kao što je Južna Koreja“, zaključila je Kaja za Nova.rs.
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.