U prethodnom periodu dosta se govori o eksplicitnim scenama seksa koje su sveprisutnije u svetskoj kinematografiji, a pogotovo u novijim izdanjima popularnih serija na striming platformama. One se ipak, dosta razlikuju od uobičajenog pornografskog sadržaja na koji smo do sada navikli tokom gledanja filmova i serija.
Pravi primer za to je nova hit serija „Normal People“, koja je digla na noge čitav svet, ne samo zbog komplikovane radnje i interesantnih likova, već i zbog eksplicitne scene seksa i potpune golotinje glavnih aktera o kojoj priča ceo svet. Govori se i o tome da bi scena koja traje tačno devet minuta i dvadeset četiri sekunde trebala da se nađe u školskim knjigama – takvi komentari nisu ironični.
Scena se nalazi u drugoj epizodi serije i zauzima dobru trećinu cele epizode. Sve počinje kada glavna junakinja Marijane, koju tumači Dejsi Edgar Džouns nanese alajner, obuče sako i krene ka kući momka po imenu Konel, koga tumači Pol Meskal. Njih dvoje se znaju godinama, znaju da između njih postoji privlačnost, samo ne znaju kako će se ona pretvoriti u nešto konkretno. Kad se to konačno desilo, stajanja više nije bilo.
Ovo je jedan od ukupno deset scena seksa koje su snimljene u seriji i sve su vrlo realne. Nisu pornografske, već opisuju život i seks kao takav. Uz to, tu je razgovor između njih o korišćenju kondoma, o tome da li su oboje spremni na sam čin i koliko je važno da stanu ako neko od njih to poželi.
Magazin “GQ” piše da scene seksa iz “Normal People” zaslužuju mesto među legendarnim, uz one iz “Blue Is the Warmest Colour”, a gledaoci su oduševljeni što je u scenariju ostavljena golotinja, kako muška, tako i ženska i što nije stala na put romantičnim trenucima među dvoje zaljubljenih.
Praveći paralelu sa domaćom kinematografijom i nekim ranijim, ali i novijim izdanjima kultnih filmova i serija, laički uočavamo veliku razliku između načina na koji su scene seksa i žene u ovim ostvarenjima interpetirane kod nas i na zapadu.
Dok Amerika nastavlja seks revoluciju i „okreće“ rodno zasnovane paradigme, te sve više, eksplicitnije i slobodnije prikazuje žensku seksualnost, senzualnost i emociju, čini se da kod nas i dalje dominiraju patrijahalne stigme u kojima je žena samo objekat, a muškarac je taj koji ima primat i odlučuje o svemu, pa i o seksu kao takvom.
Primeri su razni, domintanan scenario je onaj u kome se prikazuje silovanje, brutalno nasilje, ili seks kao čin na koji je žena primorana – bez da ga je sama inicirala ili da je u njemu uživala. Izuzeci svakako postoje.
Film „Klip“ – debitantsko ostvarenje rediteljke Maje Miloš iz 2012. godine. Prva uloga Isidore Simijonović koju smo gledali kao Sašu u seriji „Jutro će promeniti sve“, a koju ćemo uskoro gledali i u seriji „Vreme zla“. Film prati 16-godišnju Jasnu koja beži od teškog života u siromašnoj porodici tako što ulazi u vezu sa dečkom godinu dana starijim od sebe. Njihova veza zasniva se na tome da se snimaju mobilnim telefonom tokom seksa. I to im je praktično jedina komunikacija. Sličan problem imaju i njene drugarice.
Film je pun eksplicitnih scena maloletničkog seksa od kojih nekome može da pripadne muka, pogotovo ako je roditelj tinejdžera. Sve što se dešava na platnu/ekranu je žestoko uznemirujuće, mada pruža skoro dokumentaristički uvid u ekstremnu svakodnevnicu novih generacija.
Tu je i dobro poznati „Srpski film“, u kome glumi Žika Todorović. U jednoj od scena sa Anom Sakić, možemo videti brutalno seksualno nasilje, ali i ubistvo koje sledi nakon toga.
„Ko to tamo peva“ jedan je od najpopularnijih filmova jugoslovenske kinematografije. Iako je snimljen 1980. Replike iz ovog ostvarenja Slobodana Šijana žive i dan-danas. Jedna od najpoznatijih replika je i „I tata bi, sine“, koju izgovara Pavle Vuisić, a koja je, iako simpatična, kako publici tako i glumcima, ogledalo objektivizacije ženskog tela.
Ovakvim primera ima i u „Varljivom letu ’68“, seriji „Vratiće se rode“, filmu „Šmeker“, itd.
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare