Zoran Simjanović
Zoran Simjanović Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Muzika Zorana Simjanovića je duboko urezana u kolektivno pamćenje svih koji su rođeni na ovim prostorima. Kako? Pa evo ovako – špica za „Vesti“ radio stanice „Studio B“ kao i set inicijalnih džingova koji su intenzivno emitovani u prvim decenijama postojanja ove radio stanice i špica za „Dnevnik“ Televizije Beograd (kasnije RTS-a) su dela Zorana Simjanovića.

PROČITAJTE JOŠ:

Teme, kompozicije i pesme koje je pisao za filmove i televizijske serije često su nadživele ostvarenja za koja su pisana pa se nekih od njih sećamo upravo po emociji melodije koja ih prati.

Nema puno kompozitora koji se mogu pohvaliti tako upečatljivom diskografijom koja se odnosi na primenjenu muziku. Umetničku veličinu i važnost zaostavštine Zorana Simjanovića pokušaćemo da sažmemo izborom tema za posebnu in memoriam plejlistu.

Vodimo vas na nostalgično putovanje u detinjstvo. Spremite osmehe i maramice…

Zoran Simjanović – Miris poljskog cveća (PGP RTB, 1978)

Filmsko ostvarenje Srđana Karanovića posvećeno je eskapizmu a priču prati upravo muzika koja odgovara ambijentima u kojima je film snimljen. Po Simjanovićevim rečima želeo je da zvukom sintisajzera simulira huk snažne i velike reke kao što je Dunav. Ne samo da je u tome uspeo, nego je komponovao temu koja se upravo zbog te melodične simulacije pamti celog života. Moćna reka na čijem toku se dešava čudesno putovanje čoveka koji je pobegao od prednosti savremenog života. Tokom te avanture upoznaje novi svet, „male“ časne ljude pune
životne radosti, spontanosti i naive.

Zoran Simjanović – Pera trta (za film „Specijalno vaspitanje“/Diskos, 1977)

Diskografska industrija na prostoru bivše Jugoslavije, gledano sa ove distance, bila je neshvatljivih razmera. Recimo jedna mala izdavačka kuća „Diskos“ iz Aleksandrovca (?!) objavila je muziku iz filma „Specijalno vaspitanje“ reditelja Gorana Markovića. Pojedine teme sa ovog albuma podsetiće na ostvarenja francuskog dvojca Air koji će se pojaviti tri decenije kasnije. Glavni instrumental nosi naziv „Pera trta“, po nadimku jednog od dva glavna junaka u filmu. Završna scena nas ostavlja bez teksta uz ovu melodiju i kadar koji traje kao večnost.

Zoran Simjanović – Floyd, Dado Topić (Originalna muzika iz filma „Nacionalna Klasa“/PGP RTB, 1979)

Muzika iz filma „Nacionalna klasa“ je definitivno najpoznatije Simjanovićevo delo koje je objavljeno i za pojedina inostrana tržišta (u Austriji je album objavljen 1994. godine). Pesme iz ovog filma Gorana Markovića, bile su jugoslovenski odgovor na „Groznicu subotnje večeri“. Po rečima autora, kompletnu muziku napisao je za tri neprospavane noći a period snimanja se malo otegao. Najveći problem je između ostalog bio što je grupa pratećih vokala za glavnu pesmu, budući hit „Floyd“, otpevala refren ponavljajući „fly, fly, fly…“ umesto „Floyd, Floyd, Floyd…“. Zoran u datom trenutku nije bio u studiju. Korekcija nije bila moguća pa je greška korigovana tokom finalnog miksa, koliko se moglo.

Zoran Simjanović – Grlom u jagode (PGP RTB, 1985)

Kultna serija Srđana Karanovića iz 1976. godine bila je po svemu revolucionarna. Tema, scenario, dijalozi i naravno muzika koja u ovoj seriji zauzima ravnopravno mesto sa glumačkom podelom, režijom i montažom. Zoran Simjanović je kompletno ozvučio ovo televizijsko ostvarenje ne samo varijacijama na glavnu temu već i vinjetama koje često, ponekad na svega nekoliko sekundi, naglašavaju određene igrane celine. Po ovoj temi Zoran Simjanović će postati poznat i prepoznat u celoj tadašnjoj državi. Muzika iz serije „Grlom u jagode“ će naknadno
biti objavljena na albumu 1985. godine kada se pojavio i finalni nastavak priče u vidu filma „Jagode u grlu“.

Zoran Simjanović – Deleke jecaju zvezde, Tanja Bošković (za film „Balkan Ekspres“/Jugoton, 1983)

Zadivljujuća su dela koje je Zoran Simjanović komponovao za filmove tokom poslednje tri decenije dvadesetog veka. Sa kakvom lakoćom je prilazio različitim žanrovima. Mnoge teme pamtimo iz filma „Balkan ekspres“ ali je izvođenje ove pesme od strane Tanje Bošković van konkurencije. Pesma „Daleke jecaju zvezde“ se na pojedinim kompilacijama pojavljuje i pod nazivom „Tango smrti“. Simjanović je pesmu komponovao specijalno za Tanju Bošković, želeći da od nje za potrebe ovog filma napravi jugoslovensku Marlene Dietrich.

Zoran Simjanović – Petrijin venac (1980)

Tema za film/seriju „Petrijin venac“ zalužuje tretman koji ima kompozicija „Svilen konac“. Tretman nacionalnog, tradicionalnog muzičkog blaga.

Zoran Simjanović – Cveta trešnja, Anica Dobra i hor „Lola“ (za film „Sabirni centar“, 1989)

Film Gorana Markovića „Sabirni centar“ je jedan od bisera srpske kinematografije. Neverovatna priča (na scenario Dušana Kovačevića), duboko ukorenjena u mitologiju ovih prostora, govori o večito podeljenom narodu – kako na zemlji tako i na nebu. U finišu ovog dela ipak ih ujedinjuje jedna pesma koju je anđeoskim glasom otpevala Anica Dobra. Izvođenje pesme „Cveta trešnja“ poseduje neverovatnu gradaciju. Prepuna tuge, ona kulminira fantastičnim višeglasjem hora „Lola“ koje vas jednostavno slomi.

Zoran Simjanović – Nešto između (1982)

Definitivno jedna od najlepših domaćih filmskih tema ikada. Sve u vezi muzike za film „Nešto između“ je nekako grandiozno. Međutim, nemoguće je pronaći sve varijacije komponovane za potrebe ovog filmskog ostvarenja. Ukoliko neko od vas zna kako da dođemo da valcera iz uvodne špice neka nam prosledi link u okviru komentara.

Zoran Simjanović – Sajbija, Šaban Bajramović i orkestar NAIS (Anđeo čuvar – Originalna muzika iz filma/PGP RTB, 1987)

Pesmu „Sajbija“ je proslavio prepev i interpretacija Usnije Redžepove pod nazivom „Živote moj“ (PGP RTB, 1988). Koliko daleko dobacuje uticaj ove teme govori činjenica da je pesmu pošle godine na svoj surf rok način obradila grupa Moussaka, nadenuvši joj treći prepoznatljiv naziv – „Samo pesma zna“.

Zoran Simjanović – Tajvanska kanasta (1985)

Ove godine su nas napustili mnogi umetnici među njima i glumac Boris Komnenić kome je uloga Saše Belopoljanskog, u filmu „Tajvanska kanasta“ Gorana Markovića, bila prva velika glavna uloga. Što se muzičke teme tiče ona je na tragu američkih bluz-kantri klasika a maestralno je odsvirao Ljuba Ninković. Ponovo dugi kadar na kraju filma i tema koja ga svakom odsviranom frazom ispunjava.

Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama InstagramFejsbuk Tviter.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar