Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić nastavio je da optužuje novinare za montažu. Ovog puta novinara N1 uporedio je sa rediteljem "Paklene pomorandže". Odnosno, mislimo da ga je uporedio sa njim - jer nije baš siguran u ime slavnog reditelja. Jednog od najslavnijih reditelja, da budemo precizni.
„Čekam ovaj vaš prilog, vi ste majstori, vi konkretno, vas sam baš zapamtio, majstori ste montaže, kako ga vi izmontirate to ne bi ni ‘Kjubik’ izveo, čekam prilog na N1 kako ćete da ga izmontirate i šta će da ispadne od onoga što sam ja rekao“, poručio je Šapić novinaru N1.
Da bi gradonačelnik utvrdio gradivo, predlažemo da pogleda pet legendarnih Kjubrikovih filmova. Oni su ipak deo opšte kulture.
Spartak
Nakon uspeha sa prethodnim filmom, producenti ga zovu da režira film Spartak čije snimanje je već bilo počelo. Pošto producenti nisu bili zadovoljni radom pređašnjeg reditelja pozivaju Kubrika da dovrši posao. On je prihvatio posao i izvršio ponovnu podelu uloga. U scenario je ubacio scene borbe kojih u prvoj verziji uopšte nije bilo i napravio jedan epski film. Ovaj film je osvojio četiri Oskara.
Posle „Spartaka“, Kjubrik je želeo da snima film nad kojim će imati apsolutnu kontrolu, jer je imao dosta problema sa Kirkom Daglasom, koji je pored toga što je bio nosilac glavne uloge, bio i producent filma. Osećao je da je postao priznat filmski reditelj u Holivudu i odlučio je snimiti film po priči koja mu se dopada. Roman Vladimira Nabokova Lolita nije mogao naći izdavača ni u SAD ni u Britaniji. U Parizu je objavljen kao „pornografska knjiga“ postigavši tako velike tiraže i privukavši Kjubrikovu pažnju. Kjubrik piše scenario za film zajednom sa piscem Vladimirom Nabokovom. Katolička crkva dočekuje film „na nož“. Kjubriku je naročito zamereno na ljubavnoj sceni u kojoj glavni lik posmatra sliku gazdaričine kćerke što je crkva protumačila kao seksualnu stimulaciju maloletnom osobom. Kjubrik je izjavio da ne bi ni snimao film „da je znao koliko će prašine dići“.
Doktor Strejndžlav
Prašina se nije ni slegla a Kjubrik je krenuo u sledeći, još kontroverzniji projekat. U jeku hladnoratovske krize, snima film Doktor Strejndžlav, koji ismejava odnose između Sovjetskog Saveza i SAD i pokazuje kako neki ludak u vojsci koji se ogluši o zapovesti može da izazove nuklearni rat i katastrofu. Film je privukao pažnju publike najviše zbog vrlo duhovitog odnosa prema jednoj vrlo ozbiljnoj temi iako je u tom periodu snimljeno još nekoliko filmova sa istom tematikom. Dobar deo zasluga nosi i najveći komičar tog doba Piter Selers. Film je obilovao podacima koji su bili tajna američke vojske tako da su producenti filma morali ići na informativne razgovore sa pripadnicima tajnih službi. Međutim, ispostavilo se da su svi ti detalji bili plod mašte i detaljnih priprema Stenlija Kjubrika. U sve filmove je ulazio maksimalno spreman i pazio je da ne izostavi nijedan detalj i da sve prikaže jako realistično.
Odiseja u svemiru 2001
U sledećem filmu dolazi do izražaja sva Kjubrikova imaginacija i mašta. Radi se o filmu Odiseja u svemiru 2001. U saradnji sa piscem naučne fantastike Arturom Klarkom napisao je scenario za koji je rekao „da to neće biti film o šetnji kroz svemir, već će to biti stvarna šetnja kroz svemir“. Zapažena je Kjubrikova upotreba klasične muzike u filmu. Kao i svaki put do tada publika je bila podeljena u prijemu filma. Neki su ga doživeli kao stvarno putovanje kroz svemir, dok ga drugi nisu razumeli. Film se danas smatra klasikom naučno-fantastičnog žanra.
Paklena pomorandža
Kjubrikov sledeći film je Paklena pomorandža. U Engleskoj je film zabranjen zbog eksplicitnih scena nasilja mladih pripadnika bande. Išlo se tako daleko da je Kjubriku i njegovoj porodici prećeno smrću. Tada je napravio veliki iskorak i zatražio od izdavačke kuće da se film povuče iz bioskopa, što je i učinjeno. U ovom filmu Kubrik se ponovo poigrao sa muzikom. Najžešće scene nasilja i erotike je ukomponovao sa najboljim Betovenovim simfonijama. Te dve suprotnosti, klasična muzika i nasilje su dali zapanjujući učinak.
Širom zatvorenih očiju
Poslednji Kjubrikov film jeste Širom zatvorenih očiju, sa Tomom Kruzom i Nikol Kidman u glavnim ulogama. Film istražuje temu odnosa muža i žene, poverenja i seksualnosti. Taj ambivalentan odnos je naglašen korišćenjem kontrastnih boja. Obično su to plava i žuta odnosno toplo-hladno. Dramaturgija određenih scena je naglašena muzikom koja podiže tenziju.
Ko je Stenli Kjubrik?
Kjubrik je neizostavan deo pop kulture. Reference na njegov rad su svuda, čak i danas.
Kjubrik je otpočeo karijeru u SAD ali je većinu svojih filmova snimio u Engleskoj. U svojoj je pedesetogodišnjoj karijeri stvorio značajan opus od trinaest dugometražnih filmova od kojih se mnogi smatraju klasičnim ostvarenjima filmske umetnosti.
Njegovi filmovi su većinom književne adaptacije, karakteristični po svojoj tehničkoj savršenosti, inventivnom pristupu filmskom scenariju i okrutnoj ciničnoj dosetljivosti. Njegova najpoznatija dela su hladnoratovska satira Dr Strejndžlav (1964), poznati naučno fantastični film Odiseja u svemiru 2001, poznati horor film Isijavanje (1980) i Paklena pomorandža, čiji je prikaz nasilja izazvao mnoge kontroverze kad se pojavio 1971. godine.
Preminuo je 1999. godine, nakon dugog snimanja erotskog trilera Širom zatvorenih očiju.
BONUS VIDEO: Anđela Jovanović – Nečistu krv može da vidi ceo svet na Netfliksu
Pratite portal Nova.rs i na društvenim mrežama Instagram, Fejsbuk i Tviter.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare