Borbeni avioni F-16 neće biti isporučeni Ukrajini do sledeće godine, ali to nije odvratilo predsednika Vladimira Zelenskog da prošle nedelje u Holandiji da uskoči u jedan takav na evropskoj turneji kako bi prikupio naterao svoje saveznike da mu doniraju borbene avione što je pre moguće.
Bio je u Danskoj, hvaleći vladu što je „pomogla Ukrajini da postane nepobediva“ obećanjem da će poslati 19 aviona. U Atini je rekao da će ponuda Grčke da obučava ukrajinske pilote „pomoći da se Ukrajinci izbore za slobodu“. U roku od nekoliko dana nakon povratka u Kijev, Zelenski je dobio obećanja da će mu brojne zemlje ili donirati avione — potencijalno više od 60 — ili obezbediti obuku za pilote i posadu za podršku.
„To je važno i neophodno“, rekao je premijer Norveške Jonas Gar Store Zelenskom u Kijevu, najavljujući da će njegova vlada obezbediti neodređen broj aviona — verovatno 10 ili manje — u budućnosti, prenosi Njujork tajms.
Bio je to izuzetan pobednički krug za sofisticirani jurišni avion za koji je čak i ukrajinski ministar odbrane priznao da je malo verovatno da će nastupiti u borbama do sledećeg proleća — i to samo za nekoliko pilota koji razumeju engleski dovoljno dobro da njime upravljaju. S obzirom da je ukrajinska kontraofanziva ovog leta polako napredovala, najave Zelenskog o obezbeđivanju F-16 signaliziraju prećutno priznanje da će 18-mesečni rat u Ukrajini verovatno trajati u godinama koje dolaze.
Oni su takođe bili opipljiv signal fiksacije Zelenskog na borbeni avion koji je brži, moćniji i svestraniji od postojećih ukrajinskih aviona, ali to je podstaklo debatu o tome koliko značajno može unaprediti neposredne ratne napore Kijeva. F-16 ima i ofanzivne i odbrambene sposobnosti — može se lansirati za nekoliko minuta i opremljen je da obara dolazeće projektile i neprijateljske avione.
Ukrajina je nepokolebljivo insistirala na tome da će avioni napraviti značajnu razliku, iako su američki zvaničnici dugo tvrdili da su tenkovi, municija i pre svega dobro obučene kopnene trupe daleko važniji u ovome, trenutno, prvenstveno kopnenom ratu. Zapadni ratni avioni su skupi i mogle bi prođu i godine da se obuči i postavi dovoljno pilota da se obezbedi dovoljno vazdušno pokrivanje.
Dok traži borbene avione, Ukrajina takođe oseća otkucavanje političkog sata, rekli su sadašnji i bivši zvaničnici u Kijevu i Vašingtonu. Čini se da se Zelenskom žuri da mu se isporuči što veći broj F-16 pre izbora u Evropi i Sjedinjenim Državama, što bi moglo da promeni mišljenje u vladama koje su obećale avione.
Holandija se, na primer, obavezala da će Ukrajini dati čak 42 F-16 koje povlači iz svojih vazduhoplovnih snaga, a tamo će se u novembru će se održati parlamentarni izbori.
Ipak, veću zabrinutost izazivaju Sjedinjene Države, gde podrška republikanaca za slanje desetine milijardi dolara pomoći Ukrajini opada. Bivši predsednik Donald Tramp, favorit za republikansku nominaciju, rekao je u julu da će gurnuti Zelenskog u mirovne sporazume govoreći mu „nema više – morate da se dogovorite“.
„Američka politička neizvesnost je u velikoj meri u glavama Ukrajinaca i cele Evrope“, rekao je senator Ričard Blumental, demokrata iz Konektikata, koji se sastao sa Zelenskim u Kijevu baš kada se ukrajinski predsednik vraćao sa svoje turneje na kojoj je tražio F-16. „Jedan od ciljeva ovde je, jasno, da se obaveze što jasnije i nedvosmisleno zaključaju“, dodao je.
On je rekao da Zelenski nije direktno razgovarao o izborima u SAD sledeće godine tokom njihovog sastanka, na kojem su bili i senatori Lindzi Grejem, republikanac iz Južne Karoline, i Elizabet Voren, demokrata iz Masačusetsa, a koji je održan u podrumu hotela Interkontinental u Kijevu, kada su se oglasile sirene tokom vazdušnog napada.
Bajdenova administracija se do sada nije obavezala da će Ukrajini poslati nijedan F-16 iz sopstvene flote, iako je prošle nedelje najavila da će obučavati pilote u vazdušnim bazama u Teksasu i Arizoni počevši od septembra.
Očekuje se da će biti potrebno najmanje četiri meseca da se ukrajinski piloti obuče o avionima koji su napredniji od onih na koje su navikli. Moglo bi da potraje još duže da piloti nauče dovoljno engleskog da razumeju priručnike za obuku i da komuniciraju sa kontrolorima letenja i instruktorima.
Postoji još jedna mana u planovima za isporuku aviona. Sjedinjene Države moraju da daju odobrenje pre nego što druge zemlje mogu da pošalju avione američke proizvodnje u Ukrajinu. Bajdenova administracija je signalizirala Danskoj, Norveškoj i Holandiji da će dozvoliti transfere, ali bi novi predsednik mogao da poništi te sporazume od slučaja do slučaja ako isporuka još nije završena, rekao je američki zvaničnik.
Nekoliko zvaničnika citiranih u ovom članku govorilo je pod uslovom anonimnosti, rekavši da nisu ovlašćeni da javno raspravljaju o ovom pitanju. Bivši visoki zvaničnik Bajdenove administracije rekao je da je niz najava Zelenskog o F-16 takođe verovatno imao za cilj da zaključa zapadne obaveze u slučaju da spora kontraofanziva naruši političku podršku među saveznicima.
Osećaj hitnosti Zelenskog je nepogrešiv. Pored svojih diplomatskih pohoda, pomenuo je F-16 najmanje osam puta tokom svojih noćnih obraćanja u avgustu, predviđajući da će njihovo prisustvo na ukrajinskom nebu poraziti ruske snage. Zvaničnici u Kijevu su čak iskoristili prošlonedeljnu smrt jednog od njihovih slavnih pilota u nesreći na obuci da podvuku da su Ukrajini potrebni avioni za pobedu.
Deo privlačnosti mlaznjaka je što ih ima u izobilju. Mnoge evropske vazduhoplovne snage imaju F-16 i oslobađaju ih se da bi prešle na još naprednije F-35. Dakle, oni postoje u velikom broju sa ugrađenim zapadnim lancem popravke i snabdevanja, i programima obuke koji im mogu pružiti podršku u budućnosti.
Međutim, neposredna prepreka za postavljanje obećanih F-16 nisu avioni, već nedostatak obučenih ukrajinskih pilota koji govore engleski i posada za podršku tokom letenja, ali i održavanja aviona.
Bivši visoki oficir američkog vazduhoplovstva rekao je da je potrebno između 8 do 14 osoblja za podršku za održavanje, gorivo i podršku svakom F-16, u zavisnosti od toga iz koliko baza avioni rade. Biće potrebno otprilike toliko vremena da se obuče ekipe za podršku koliko i piloti, rekao je oficir.
Do sada, kažu američki zvaničnici, samo osam ukrajinskih pilota dovoljno tečno govore engleski i imaju iskustvo u upravljanju borbenim avionima da bi započeli obuku na F-16 u Danskoj. Najmanje 20 drugih pilota počinje nastavu na engleskom jeziku u Britaniji.
Čak i ukrajinski piloti koji su vešti u upravljanju avionima MiG-29 iz sovjetske ere koji čine veći deo sadašnje flote Kijeva morali bi da nauče da upravljaju tehnologijom „ručnog gasa i palice“ ili „HOTAS“ F-16; to je sistem koji bi im omogućio da pređu sa bombardovanja ciljeva na zemlji na uključivanje u borbu vazduh-vazduh bez skidanja ruku sa kontrola.
Sistem olakšava navigaciju između dve mete nego na MiG-29, ali je ipak potrebno vreme da se nauči.
„Za sve će biti potrebno vreme i to se verovatno neće desiti pre kraja godine“, rekao je general Džejms B. Heker, najviši američki vazduhoplovni komandant u Evropi, novinarima u Grupi pisaca za odbranu Univerziteta Džordž Vašington u avgustu.
Jedan američki savetnik je rekao da će Ukrajina verovatno rasporediti početne F-16 čim piloti dobiju sertifikat za letenje, u nizu odbrambenih i ofanzivnih borbenih misija. S obzirom na napredno naoružanje koje će F-16 nositi, samo njihovo raspoređenje, moglo bi naterati Rusiju da posveti vredne resurse za njihovo praćenje i suprotstavljanje, rekao je savetnik.
Ipak, njihova efikasnost bi i dalje bila ograničena ruskom protivvazdušnom odbranom i naprednim lovcima razvijenim posebno za borbu protiv NATO aviona kao što je F-16.
„Kratkoročno će malo pomoći, ali to nije srebrni metak“ (nešto čudesno prim.aut.), rekao je general Heker.
Američki zvaničnici kažu da su F-16 važni iz drugih razloga. Njihov dolazak će podići ukrajinski moral i signalizirati prelazak ukrajinskih vazdušnih snaga na flotu kalibra NATO-a. To šalje važnu poruku odvraćanja Rusiji, da spreči buduće napade Moskve kada se ovaj rat završi, kažu američki zvaničnici.
Američki zvaničnici su u više navrata izjavljivali da je obezbeđivanje F-16 Ukrajini više o budućnosti nego o sadašnjosti.
„Putinova strategija je očigledno da nadživi ili sačeka Ameriku i da računa da joj nedostaje volje ili oružja da nastavi“, rekao je gospodin Blumental.
Dodao je: „Postoji neka vrsta jaza, da tako kažem, između pobedničkog kruga prihvatanja aviona i stvarne isporuke. Ali cilj je da se taj jaz što pre zatvori i da se F-16 dovedu na bojno polje“.
BONUS VIDEO:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare