Hrvatski stručnjak za saobraćaj Željko Marušić je izjavio da je sinoćna nesreća na privatnom, ilegalnom "auto-mitingu" (Car Meet) u selu Buzinu, na rubu Zagreba, u kojoj je povređeno pet osoba, primer "saobraćajnog terorizma" i da u takvoj prilici "besan mercedes" može biti smrtonosnije oruđe od pištolja upotrebljenog u ubistvu đaka u Beogradu, prenela je agencija Hina.
Na to je zvaničnik policije za Zagreb odgovorio da je „policija upoznata sa sudarima automobila na parkiralištima“ gde se održavaju takve trke, „ali ne može delovati represivno ako ne utvrdi povredu propisa“, dok je osumnjičeni krivac za sinoćni udes uhapšen.
Marušić je rekao da „svi koji prate društvene mreže znaju mnogo o tome. To se često dešava, raspisan je ‘konkurs’ za mlade koji su došli u posed preskupih automobila“ i upozorio da su nelegalna takmičenja na putevima izuzetno opasna.
„Poenta je da se to ne sme desiti, policija mora da to efikasno spreči“, rekao je on.
On je za udes, u kojem je „mercedes“ vozača (23) naleteo na gledaoce i još jedan automobil povredivši pet osoba, rekao da se „lako može uporediti sa tragedijom u Beogradu“ početkom maja, kada je učenik pištoljem pobio devetoro dece i čuvara škole.
„Ovde je moglo biti više mrtvih nego u Beogradu. Čisto tehnički, ta dva slučaja su slična, neko je detetu dao ubilačko sredstvo, a to je ‘mercedes’. Ako mene pitate šta je ubojitije, pištolj ili besni auto, ‘mercedes’ je ubojitije oruđe od pištolja, lakše je ‘mercedesom’ ubiti 50 ljudi nego pištoljem“, rekao je Marušić.
On je rekao da je, po zakonu, udes u Buzinu krivično delo vožnje u alkoholisanom stanju i ponovio da bi policija trebalo efikasnije da spreči ovakva nelegalna okupljanja.
„Ovakve situacije treba zaustaviti u korenu. Policija ima dovoljno resursa da prati društvene mreže gde se najavljuju takvi događaji i treba ih suzbijati“, rekao je on.
Naveo je da su i sami svedoci sinoćne nesreće priznali da se ovakva okupljanja stalno dešavaju, a da je policija, na kraju, izgleda poslednja saznala za to.
Marušić smatra da, pored represivnog delovanja, treba raditi i na sprečavanju kroz zakonske izmene i sprečavanje promocije ove pojave na društvenim mrežama i u medijima.
Pored toga što se zalaže da se mladim vozačima do 24 godine zabrani upravljanje vozilima snage veće od 70 kilovata, on smatra da mladima do te starosne granice u početku treba izdavati privremene vozačke dozvole koje bi im bile oduzete u slučaj težeg prekršaja. Takođe, smatra se da se u zakon mora uvesti krivično delo „saobraćajni terorizam“, jer je nedovoljna postojeća odredba o zabrani vožnje višestrukim prekršiocima.
„Ovu odredbu treba uneti i za najbrutalnije, direktno opasno kršenje saobraćajnih propisa. Za to bi se kažnjavalo neposrednim odlaskom u zatvor, oduzimanjem vozačke dozvole i doživotnom zabranom polaganja vozačkog ispita, uz trajno oduzimanje vozila koje je vozač pretvorio u mašinu za ubijanje, bez obzira ko je vlasnik“, objasnio je Marušić.
On je oštro kritikovao promovisanje privatnih auto-trka u medijima, koje bi, prema njegovom mišljenju, trebalo zabraniti. On je istakao da na društvenim mrežama postoje kanali koji podstiču ovakvo ponašanje u pijanom stanju, koji se potom dele na internet portalima i drugim medijima, a to, kao „saobraćajni terorizam, treba sprečiti, a ne podsticati“, zaključio je Marušić.
Potom je danas Krešimir Mišić iz Policijske uprave zagrebačke (PUZ) rekao na vanrednoj konferenciji za novinare da je „policija upoznata sa sudarima automobila na parkiralištima“ gde su ilegalne auto-trke, poput one u kojoj je sinoć povređeno pet osoba, ali da policija „ne može delovati represivno ako ne utvrdi povredu propisa“.
„Policija inače prati i zna za takve skupove. Ovo nije jedini parking u blizini tržnih centara i objekata brze hrane gde se okupljaju mladi ljudi koji imaju takav način večernjeg izlaska“, rekao je Mišić, načelnik Službe PUZ-a za promociju policije.
Mišić je izneo da je policija za sinoćni „automobilski susret“ saznala pre udesa koji se dogodio pre no što je policija došla.
Skupovi poput sinoćnog su se na zagrebačkim putevima pojavili pre dve godine, a Mišič kaže da policija deluje i preventivno i represivno.
„Nije samo jedan trgovački centar, reč je o gotovo svim trgovačkim centrima u Zagrebu. Policija zaista obilazi takve parkinge“, rekao je on.
Po njegovim rečima, samo okupljanje vlasnika skupih i brzih automobila, kao i gledalaca, nije problematično sve dok nema kršenja propisa.
„Ako vidimo da neko ima registrovano vozilo, vozačku dozvolu i da nije pod dejstvom alkohola ili droge, naravno da policija nema razloga da deluje represivno sve dok to lice ne uradi nešto što krši saobraćajne propise“, rekao je on dodavši da policajci „ne mogu biti sa svakim vozačem, na svakom mestu“.
U ovoj i na kraju 2022. godine sprovedeno je deset ciljanih preventivnih policijskih akcija u kojima je pregledano 500 vozila za ilegalne trke, a sankcionisana 104 vozača.
„Zbog prekršaja tehničkog kvara sankcionisali smo 104 vozila, zatekli smo vozila koja imaju nadograđene delove koji nisu evidentirani u saobraćajnim dozvolama. Pregledano je preko 500 vozila, pregledani su i vozači i vozila“, rekao je on.
Ne precizirajući identitet vozača, policija je saopštila da je uhapšen osumnjičeni za sinoćni udes, a da preliminarnim testovima nije utvrđeno da je bio alkoholisan ili pod dejstvom droge.
Mišić je istakao da je vozač (23) u pritvoru i da će policija protiv njega podneti krivičnu prijavu zbog izazivanja saobraćajne nezgode.
On je rekao i da počinilac „policiji nije bio operativno interesantan“, odnosno da je imao saobraćajne prekršaje, ali da nije „recidivista“.
BONUS VIDEO: Crni bilans pucnjave u Japanu: Ubijene tri osobe, napadač se zabarikadirao u zgradi