Letelica koja je u četvrtak uveče pala u Zagrebu, doletela je preko Mađarske, potvrdio je predsednik Hravatske Zoran Milanović. Analitičari kao zemlju porekla letelice navode dve opcije - Ukrajinu i Rusiju, što je mnoge zabrinulo s obzirom na to da, ukoliko je to ova tvrdnja tačna, letelicu nije registrovala protivvazdušna odbrana nekoliko članica NATO-a pre nego što je na posletku pala na teritoriju jedne članice Alijanse. O kakvoj je letelici reč i kako je stigla do Hrvatske za Nova.rs komentariše vojni analitičar Aleksandar Radić.
Kao prvo, Radić nam je pojasnio o kom objektu je reč i na koji način funkcioniše.
„Nije reč o dronovima. Ovo je bespilotna letelica Tu-141 stare škole. Koristili su je pripadnici američkih jednica tokom rata u Vijetnamu. Ova letelica je prvi put upotrebljena tokom 70-ih godina prošlog veka. Zapravo, reč je avionu sa mlaznim motorom, koji pri poletanju teži više od sedam tona. Naravno, kako je reč o bespilotnoj letelici, tokom leta njome niko ne upravlja, već je unapred programirana za određenu rutu leta do mesta na koje odlaze. Nosi izviđačku opremu uz pomoć koje prikuplja podatke. Nakon objavljenog zadatka vraća se istom rutom i po povratku se prizemnjuje sa tri padobrana“ kaže Radić.
Upravo bi ta tri padobrana mogla da odgovaraju onima koji su viđeni u okolini Zagreba jutros.
Ipak, analitičar nam objašnjava da Zagreb sigurno nije bio meta.
„Letelica je otišla na 180 stepeni na drugu stranu. Verovatno je greška u pripremi leta. Prosto, letelica je pala kad je nestalo goriva“, kaže Radić.
Takođe, Radić kategorički odbacuje da je u pitanju ruska letelica.
„Najmlađi primerak ove vrste letelice je proizveden pre čak 40 godina. Njih Rusi odavno ne koriste. Međutim, Ukrajinci su počeli da ih reaktiviraju i koriste od 2014. godine“, tvrdi Radić.
Radić kaže i da je jedinica 141, kojoj pripada letelica, iz Odese, ali da to ne mora da znači da je poletela baš iz Odese.
Dodaje i da je razlog što letelica nije registrovana u državama kroz koje je prošla, to što ima mali radarski odraz.
„Iako je letela pravolinijski, nije moguće tek tako presesti njenu tehnologiju, jer sistemi protivvazdušne odbrane su napravljeni da zaštite zemlju od napada koji su organizovani i u kojoj učestvuje brojna avijacija. Uvek jedna letelica može da zaobiđe radare i zatekne na spavanju i sistem vazdušnog osmatranja i raketni sistem protivvazdušne odbrane“, kaže Radić.
Na kraju, kaže da iako ovakve situacije jesu opasne, one su pre svega incidentne.
„Teoretski, mogla je da padne na neku stambenu zgradu, ali i na neku praznu njivu. Postoje rizici za okolne zemlje, jer je ovo konvencionalni rat, najveći do Hladnog rata, ali moramo biti svesni da su ovo incidentne situacije“, zaključuje Radić.
BONUS VIDEO: Pad nepoznate letelice u Zagrebu
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare