Iz godine u godinu kineske vlasti ulažu sve više sredstava u moderniziranje oružanih snaga države, a verovatno najveći rast u tom segmentu Kina beleži u izgradnji brodova koje koristi kineska mornarica, navodi se u analizi CNN-a.
Od 2015. godine kineske vlasti su intenzivno krenule u proširenje kapaciteta mornarice, a kineski predsednik Si Đinping naredio je ulaganja u brodogradilišta koja su se gotovo identičnim tempom nastavila i šest godina kasnije, prenosi CNN.
„Zadatak izgradnje moćne mornarice nikada nije bio tako važan kao danas“, rekao je kineski predsednik tokom vojne parade 2018. godine.
Plan izgradnje brodova vrlo brzo je dobio svoje obrise, a rezultati u pet godina rada bili su gotovo neverovatni. Mornarica Narodnooslobodilačke vojske Kine (PLAN) je tokom 2015. godine u floti posjedovala 255 borbenih brodova, prenosi Klix.ba. Pet godina poslije kineska mornarica imala je 360 brodova u opticaju, što je prema podacima američke Kancelarije za pomorsko obaveštajnu službu (ONI) 60 više od američke mornarice.
Prema predviđanjima ONI-ja, Kina će za četiri godine imati više od 400 borbenih brodova unutar mornarice.
„Već zapovedajući najvećim svetskim pomorskim snagama, Narodna Republika Kina gradi alarmantnom brzinom moderne podmornice, nosače aviona, borbene avione, amfibijske brodove za podmornice, balističke nuklearne raketne podmornice, velike rezače obalske straže i polarne ledolomce“, stoji u izveštaju ONI-ja.
Gde je u svemu tome SAD?
Iako se očekuje da će Kina do 2025. godine u ponudi imati 400 borbenih brodova, prema analizi CNN-a to i dalje neće značiti apsolutnu dominaciju nad Sjedinjenim Američkim Državama. Američka mornarica u ovom trenutku ima znatno veći broj osoblja, više od 330.000, u odnosu na kineske snage koje imaju oko 250.000 vojnika.
Drugi faktor koji je i dalje znatno više na strani SAD-a jeste i sama veličina brodova. Američka mornarica i dalje isporučuje veće brodove koji mogu sa sobom nositi mnogo više naoružanja za razliku od kineskih brodova.
Međutim, Vašington u ovom trenutko teško da može parirati kineskim snagama kada je reč o brodovima manjeg kapaciteta.
„Velika prednost koju kineska mornarica ima u odnosu na američku mornaricu je u patroliranju sa manjim brodovima. Statistici manjih brodova doprinosi i pomorska policija i kineska obalna straža, što znatno doprinosi ukupnom broju brodova PLAN-a. To su svakako zabrinjavajuće stvari za Vašington koji trenutno ima znatno veće probleme zbog pandemije koronavirusa u odnosu na Kinu. Takođe, analitičare brine činjenica da je Kina najavila povećanje godišnjeg budžeta za vojsku za 6,8 odsto, što ne ide u korist SAD-u“, navodi CNN.
Šta donosi budućnost?
U narednom periodu, prema predviđanjima analitičara, kineska mornarica će i dalje beležiti rast koji je sasvim dovoljan da se održi u samom svetskom vrhu. Osim izgradnje borbenih brodova, Kina ima prednost i u tome što je trenutno u samom vrhu kada je reč o komercijalnoj brodogradnji. U 2018. godini azijska velesila držala je 40 odsto ukupne svetske brodogradnje, što je bilo dosta iznad ostalih država na listi.
Takođe, ukoliko se pogledaju podaci kroz istoriju, CNN navodi kako je Kina tokom 2019. godine proizvela više brodova nego što su to Sjedinjene Američke Države uradile tokom Drugog svetskog rata.
„Kada bi došlo do sukoba, višak industrijskih kapaciteta Kine, uključujući komercijalna brodogradilišta, mogao bi se brzo nameniti za vojnu proizvodnju i servisiranje ratnih brodova, što bi dodatno ojačalo vojne sposobnosti Kine“, navodi se u analizi.
Ipak, praktične sposobnosti Kine i dalje se ne podudaraju sa težnjama kineskih vlasti. Da bi Kina u budućnosti ostvarila pune kapacitete mornarice, država će morati uložiti u znatno veće i jače nosače aviona koji trenutno nisu dostojni snage PLAN-a o kojoj se govori.
Međutim, ukoliko se u obzir uzme ubrzani rast koji kineska mornarica beleži u poslednjih nekoliko godina, nema sumnje kako će se u narednom periodu i ovaj segment poboljšati, što se svakako poklapa sa planovima Kine da do 2049. godine postane globalna vojna sila koja će svoje kapacitete moći u potpunosti koristiti u svakom delu sveta.
Pored geopolitičke prednosti, kineska mornarica će ostvarivanjem punih kapaciteta znatno poboljšati svoj uticaj i na područjima koja su od strateškog interesa za Kinu, što se pre svega odnosi na Tajvan koji je za Kinu i dalje prioritet broj 1.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: