U Indiji, u kojoj živi više od 1,4 milijarde ljudi, 19. aprila počeli su najveći parlamentarni izbori na svetu. Juče je počela druga, od sedam faza glasanja, a upravo ovi izbori su verovatno najspecifičniji koje su brojni analitičari pratili. Mašine za glasanje u manje pristupačnim delovima zemlje nose se na leđima konja i slonova, a neki do biračkih mesta mogu doći samo čamcem. Indija se takođe može pohvaliti najvišom biračkom kabinom na svetu - na visini od 4.650 metara u planinama Himalaja, ali je u ovoj zemlji prvi put u kampanji korišćena i veštačka inteligencija.
Zbog geografije, glasanje je podeljeno u sedam faza u različitim regionima i traje skoro šest nedelja. Održava se korišćenjem elektronskih mašina u više od milion glasačkih kabina, a Izborna komisija Indije je rasporedila 15 miliona ljudi da nadgledaju izbore. Glasanje će se završiti 1. juna, a rezultati će konačno biti prebrojani i objavljeni 4. juna.
Izbori u Indiji su takođe jedni od najskupljih na svetu. Očekuje se da će ove godine troškovi dostići 1,2 biliona rupija (12 milijardi funti), što je skoro duplo više od onoga što je potrošeno na izborima 2019.
Ovog puta Indija ima 969 miliona birača sa pravom glasa, što je više od 10 odsto svetske populacije. Oni predstavljaju najveće biračko telo na svetu, koje uključiće 18 miliona birača koji prvi put glasaju.
Na ovim izborima registrovano je više od 2.600 političkih partija. Prema većini analitičara i političkih anketa, favorit je indijski premijer Narendra Modi i njegova partija BJP koja je na vlasti od 2014. godine i traži treći mandat.
Smatra se da je hinduistička nacionalistička politika Modija i vlade BJP-a preoblikovala politički i kulturni pejzaž zemlje tokom protekle decenije.
Pošto je Indija najmnogoljudnija zemlja na svetu, sa jednom od najbrže rastućih ekonomija, ishod izbora će imati uticaj i na međunarodnom planu. Indija je postala važan partner za mnoge zemlje uključujući Veliku Britaniju, SAD i Francusku, koje su nedavno potpisale sporazume i ostvarile bliže odnose sa Delhijem kao protivtežu Kini.
Modijev BJP već ima jaku parlamentarnu većinu nakon što je pobedio na izborima 2019. godine.
Položaj BJP-a se smatra nenadmašnim zbog Modijeve lične popularnosti i koncentracije moći koja se dogodila pod njegovim nadzorom, što uključuje visoko organizovanu partijsku mašineriju i pionirsku upotrebu tehnologije i društvenih medija kao načina da se dođe do birača.
BJP se takođe može pohvaliti ogromnom, dobro organizovanom osnovnom operacijom aktivista i volontera i ima svoju moćnu propagandnu mašinu, koja radi na društvenim mrežamai aplikacijama za razmenu poruka.
Takođe je znatno bogatija od bilo koje druge stranke i ima daleko veća finansijska sredstva koja može potrošiti na izbore, jer je na izborima 2019. potrošila oko 418 milijardi rupija.
Izgradio se kult ličnosti oko premijera Modija, koji se smatra moćnim vođom, ali i čovekom iz naroda. Njegovo skromno poreklo – odrastanje u siromašnoj porodici niže kaste u Gudžaratu gde je pomagao svom ocu da prodaje čaj – pomoglo mu je da se predstavi kao suprotnost korumpiranoj političkoj eliti.
Takođe je strateški koristio medije kako bi pomogao u izgradnji mita oko sebe, čvrsto kontrolišući narativ.
Tokom proteklih 10 godina, indijske opozicione stranke su se suočavale sa stalnim napadom moćnih državnih agencija, što ih je dovelo u ozbiljno oslabljenu poziciju. Desetine opozicionih ličnosti su pod istragom ili uhapšene u finansijskim i korupcijskim slučajevima za koje tvrde da su politički motivisani.
Ovi izbori su specifični i zbog toga što je u kampanji korišćena veštačka inteligencija.
Verzija premijera Narendre Modija generisana veštačkom inteligencijom koja je podeljena na društvenim mrežama pokazuje mogućnosti za hiperpersonalizovani doseg političara. U videu se avatar Modija obraća direktno nizu glasača, po imenu.
Članovi Modijeve stranke su tako slali snimke biračima, direktno ih po imenu pozivajući da izađu na izbore.
Te video poruke mogu se automatski generisati na bilo kom od desetina indijskih jezika koje glasač govori.
Takav pristup zahteva delić vremena i novca utrošenog na tradicionalnu kampanju, i ima potencijal da postane suštinski instrument na izborima.
Međutim, postoje i opasnosti u korišćenju veštačke inteligencije kada je reč o izbornim kampanjama.
BONUS VIDEO Global fokus: Indijski izbori