Ruski proratni uticajni ljudi ostvaruju velike prihode od oglašavanja izveštavanjem o sukobu na društvenim mrežama, otkriva BBC.
Pored dnevne porcije jezivih video snimaka udara dronova i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsedniku Vladimiru Zelenskom, oni dele oglase za bilo šta, od kriptovaluta do mode.
Poznati u Rusiji kao „Z-blogeri“ zbog svoje podrške ratu koji se često simbolizuje slovom Z, oni su često uključeni u rusku vojsku i postavljaju snimke sa linije fronta gde pozivaju mlade Ruse da se prijave.
Od početka invazije u punom obimu u februaru 2022., proratni uticajni ljudi su stekli milione pratilaca na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi obratili nakon što je predsednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Fejsbuk i Tviter.
Ta eksplozija korisnika dovela je do porasta tržišta oglašavanja Telegrama.
Pojedini blogeri su to iskoristili. Oni prodaju oglasne prostore za kompanije koje žele da dopru do svoje mlade publike, prenosi BBC.
Da bi saznali koliko naplaćuju, članovi BBC-jevog tima za globalne dezinformacije predstavljali su se kao vlasnici hotela zainteresovani za postavljanje oglasa na njihovim kanalima.
BBC je uspeo da dođe do nekih od najistaknutijih igrača.
Jedan od njih je bio Aleksandar Kots, veteranski dopisnik provladinih novina koji je postao ratni bloger, sa više od 600.000 pratilaca na svom ličnom Telegram kanalu.
Semjon Pegov, poznat kao VarGonzo, bio je drugi. Možda najpoznatiji Z bloger, ima više od 1,3 miliona pratilaca.
Aleksandar Kots je rekao da će to koštati 48.000-70.000 rubalja (440-680 funti) po objavi na njegovom kanalu, u zavisnosti od toga koliko dugo je oglas bio na vrhu njegovog Telegram fida. VarGonzo je rekao da će to koštati od 1550 funti po objavi.
Najveći ratni blogeri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod premašuje prosečnu rusku mesečnu zaradu od 66.000 rubalja (550 funti).
Reklamni agent koji radi sa kanalima povezanim sa Vagnerom rekao je BBC da će oglas koštati od 260 funti u Sivoj zoni, Telegram kanalu sa ekskluzivnim pristupom Vagneru i preko 600.000 pratilaca.
Za oglašavanje na kanalu Aleksandra Simonova, dopisnika sajta Ria Fan koji je osnovao pokojni šef plaćenika Jevgenij Prigožin, agent je naveo da je cena 180 funti po objavi.
Drugi reporter Ria Fan, Aleksandar Jaremčuk, ima manje pratilaca pa su njegove cene niže, 86 funti po objavi.
Dok neki od Z-blogera imaju značajno iskustvo u izveštavanju o ratu za državne medije, drugi poput Marijane Naumove nemaju profesionalnu obuku.
Ona je pohađala kurs za izveštavanje o Vagnerovoj plaćeničkoj bazi i sada predstavlja sopstvenu emisiju na nacionalnoj TV.
BBC je pokušao da intervjuiše istaknute ratne blogere, ali je Aleksandar Kots bio jedini koji je pristao da razgovara.
Govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bahmuta, on je sebe opisao kao izveštača u informativnom ratu. Ipak, razumeo je da ruska propaganda delimično zavisi od ljudi poput njega.
„Ministarstvo odbrane nas često sluša, a mi imamo direktan kanal da im privatno prenesemo informacije. Sve je to iza kulisa i ja to radim“, rekao je on.
Rastuće tržište za materijal Z-blogera održava se stalnim tokom ekskluzivnih video snimaka. Snimci im donose različite pratioce, od domaće proratne publike do zapadnih i ukrajinskih analitičara koji pokušavaju da shvate šta se zaista dešava u ruskim rovovima.
Međutim, neki od video snimaka koje su objavili proratni blogeri su lažni.
Prošlog marta, istaknuti influenseri, uključujući Aleksandra Kotsa, objavili su snimak kontrolne kamere koji navodno prikazuje dva ukrajinska vojnika kako zaustavljaju automobil sa ženom i malim detetom.
Naoružani ljudi na snimku ženu nazivaju „svinjom“ jer govori ruski i prete joj. Z-blogeri su rekli da je video savršen primer kako se Ukrajina odnosi prema civilima.
Međutim, ovaj video je geolociran u Makijevku, gradu u blizini Donjecka. Ovo područje Ukrajine okupirale su proruske proksi snage od 2014. Nemoguće je da je uniformisani ukrajinski vojnik mogao da deluje na ovoj okupiranoj teritoriji.
Uz to, upotreba kontrolnih kamera je nelegalna u Ukrajini. Zabrana je uvedena nakon potpune ruske invazije kako bi se kretanje trupa čuvalo u tajnosti.
A krst na vozilu je drugačiji od onog koji koriste ukrajinske oružane snage. Svi ovi elementi sugerišu da je video lažan.
To je jedan od mnogih lažnjaka koje šire Z-blogeri kako bi ohrabrili mlade Ruse da podrže rat, i postoje dokazi da uspevaju.
Na jednom snimku mobilisani Rus kaže da je otišao u regrutni centar nakon što je pogledao nekoliko video snimaka Vladlena Tatarskog, jednog od najglasnijih blogera. Tatarski je ubijen u aprilu 2023. na sastanku sa svojim fanovima.
Drugi Rus koji se dobrovoljno borio u Ukrajini rekao je blogeru da je to uradio nakon što je gledao mnogo izveštaja o VarGonzo-u.
„Pratim sve vojne vesti i analize na Telegramu“, rekao je on, misleći na Z-blogere.
Upitan da odgovori na porast pro-Putinovih ratnih blogera na platformi, Telegram je rekao da je to „poslednja platforma preko koje Rusi mogu da pristupe nezavisnim medijima kao što je Meduza, necenzurisanim međunarodnim vestima poput BBC ili govorima predsednika Zelenskog”.
Portparol je rekao da, dok su sve strane „jednako tretirane“, Telegram je poštovao međunarodne sankcije i blokirao ruske državne medije „tamo gde zakoni to zabranjuju“.
Tokom rata, predsednik Putin je pokazao da ceni napore Z-blogera. On je imenovao Aleksandra Koca u predsednički savet za ljudska prava, a Semjona Pegova i nekoliko drugih blogera učinio članovima radne grupe za mobilizaciju.
U junu je pozvao proratne influensere i izveštače državnih medija u Kremlj na dvosatni razgovor.
„Borba u informativnom prostoru je bojno polje. Ključno bojno polje“, rekao im je. „I zaista računam na vašu pomoć“, dodao je.
BONUS VIDEO: