Nakon eksplozije Krimskog mosta ruski mediji pod kontrolom Kremlja dobili su uputstva kako da izveštavaju. "Histerija oko eksplozije bila je veštačka. Šteta je preuveličana propagandom Kijeva", trebali bi izveštavati ruski mediji, prema pisanim uputstvima Putinove administracije.
„Kao rezultat napada na Krimski most, američki establišment podeljen je oko pitanja podrške ukrajinskoj terorističkoj državi“, informacija je koju je Kremlj poslao svojim medijima za objavu. Trebali bi izveštavati da je eksplozija „podstakla jedinstvo, nema panike i straha“.
Nema tu puno mesta za kreativnost, podobni mediji dobijaju redovno detaljna uputstva kako izveštavati o ratu, javlja ruski nezavisni portal Meduza.
„Ljudi imaju razumevanja prema privremenim teškoćama i pregledima vozila, pokazuju svoje najbolje osobine pomažući na benzinskim pumpama, deleći benzin, brinući se za one koji su morali ostati na Krimu. Bolnice, odmarališta, privatni sektor besplatno produžuju turistima boravak kako bi mogli sigurno otići kući kad to bude moguće“, stoji u propagandnim materijalima.
Blogerima i uredništvima kontroliranih medija sugeriše se da javljaju kako ukrajinska vojska nema šanse dalje da napreduje kod Hersona te da Ukrajinci posustaju u „ratu Zapada protiv Rusije do poslednjeg Ukrajinca“, pa zemlje Zapada šalju sve više svojih građana da se bore u ukrajinskim gradovima.
Od aprila do oktobra 2022. Putinovi saradnici priredili su deset takvih priručnika s uputama za medije pod kontrolom Kremlja, prenosi portal Meduza. Uredništvima kontroliranih medija ukazuje se na to što je „glavni događaj“ o kojem trebaju izveštavati. Najvažnija vest, prema priručniku, s početka oktobra trebalo je da budu rezultati ankete po kojoj 75 posto ispitanika u Rusiji ima pozitivan stav prema aneksiji ukrajinskih teritorija, a čak ih 83 posto podržava stav da Rusija treba štititi interese građana na tim područjima i kad joj to komplicira odnose s drugim zemljama.
Moskva poziva medije pod svojom kontrolom da vode računa o emocijama koje svojim izveštavanjem potiču kod gledalaca i čitatelja. Primera radi, aneksija ukrajinskih teritorija trebala bi probuditi osećaj „okupljanja“ i „jedinstva“ među građanima Ruske Federacije, napad na Krimski most treba da podstakne koheziju.
U dokumentu od 4. oktobra navedene su četiri glavne propagandne linije koje treba preneti gledateljima i čitateljima. Jedna se tiče „jačanja Rusije“ i propisuje da treba govoriti da je zemlja „zvanično veća za četiri regije“.
O mobilizaciji treba govoriti u pozitivnom tonu, da se u vojsci stvaraju jake prijateljske veze pa se formiraju grupe prijatelja koji su spremni pomoći jedni drugima. Zajedno lako uče i vežbaju vojne veštine. Naravno, nema reči o muškarcima koji beže od mobilizacije: već 70.000 mladića dobrovoljno se prijavilo za rat u Ukrajini i to je činjenica koju bi mediji prema upustvima Kremlja trebali isticati.
Treća linija propagande nosi naziv „Slika pobede“ i posvećena je situaciji na bojištu. Uprkos činjenici da ruske trupe poslednjih nedelja gube prethodno okupirane teritorije, priručnici iz Kremlja pozivaju medije da nastavljaju govoriti o pobedama i uspesima, recimo o tome koliko je uništeno ukrajinskih oklopnih vozila. Preporučuje im se da ponavljaju kako sav napor ukrajinske vojske vodi „samouništenju Ukrajine“.
Bonus video: Rusi preuzeli nuklearnu elektranu u Zaporožju
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare