Foto:profimedia.rs

U svojoj borbi protiv ruske propagande, Evropa se suočava sa frustrirajućom preprekom: sopstvenim satelitskim provajderima. Putem dva najveća svetska satelita, jedan je francuski, drugi luksemburški, ruski kanali koji su inače označeni kao glavni propagandisti Kremlja, svoj sadržaj dopremaju i u Evropu. Jedan od njih je i RT, koji je nedavno stigao u Srbiju.

Dva najveća svetska satelita – francuski Eutelsat i luksemburški SES – prenose ruske kanale koji hrane dezinformacijama i šire sadržaj mržnje o ratu u Ukrajini u desetine miliona domova u Rusiji, Africi, Indiji i na Bliskom istoku.

Eutelsat – čiji je najveći akcionar francuska država – do sada nije uspeo da reši situaciju, tvrdeći da samo prodaje neutralnu ifrastrukturu ruskim emiterima i da nema zakonske osnove da ih izbaci sa svojih satelita. SES je u međuvremenu saopštio da je više puta tražio od svojih afričkih i indijskih korisnika emitovanja da ugase RT, medijsku kuću koju podržava Kremlj, a koja je pod sankcijama EU, prenosi Politiko.

Emiteri plaćaju satelitskim provajderima da koriste njihovu infrastrukturu. Satelitske kompanije su ograničene u svojoj sposobnosti da uklone određene kanale iz paketa svojih korisnika. Oni bi na kraju mogli da prestanu da prodaju svoje usluge korisnicima emitera koji ne poštuju sankcije EU.

Evropski političari i aktivisti sada pojačavaju svoju ofanzivu kako bi naveli satelitske provajdere da srede situaciju.

„Definitivno moramo da pojačamo borbu protiv ruske propagande i da se pozabavimo prazninama kao deo našeg kontinuiranog rada na novim sankcijama“, rekla je potpredsednica Evropske komisije Vera Jourova u komentaru za Politiko.

Skoro 40 poslanika Evropskog parlamenta je pozvalo na uvođenje sankcija kako bi se zaustavilo emitovanje ruskih TV i radio stanica od širenja neistina o ratu u Ukrajini.

„Eutelsat doprinosi podsticanje ruske javne podrške ratu Vladimira Putina i onemogućava im pristup nezavisnim izvorima vesti“, rekao je estonski član Evropskog parlamenta i bivši potpredsednik Evropske komisije Andrus Ansip.

Grupe aktivista su izazivale medijske regulatore i optuživale su satelitske provajdere za nered. Nevladina organizacija „Reporteri bez granica“ izvela je prošle nedelje francuski regulator za medije Arkom pred najviši administrativni sud u zemlji zbog njegove odluke da dozvoli Eutelsatu da emituje tri državna kanala: Rusija 1, Prvi kanal i NTV.

Foto: EPA-EFE/MAXIM SHIPENKOV, Anatolii Stepanov / AFP / Profimedia, Konstantin Mihalchevskiy / Sputnik / Profimedia, AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia,EPA-EFE/SERGEJ BOBYLEV / KREMLIN POOL / SPUTNIK / POOL MANDATORY CREDIT

Dok su se zemlje Evropske unije fokusirale na hitna pitanja poput energetike, zemlje poput Poljske i baltičkih država insistiraju na uvođenju sankcija protiv ruskih medija u budućem paketu. Uspeli su da to pitanje stave na dnevni red Saveta evropskih ministara kulture 29. novembra.

Ruska propaganda

Poslednjih meseci je pojačan pritisak na evropske satelitske kompanije koje emituju ruske propagandne kanale.

Evropski komesar za unutrašnje tržište Tijeri Breton sastao se krajem septembra sa izvršnom direktorkom Eutelsata Evom Berneke, dok je Jourova kritikovala kompaniju zbog njenog „sramnog ponašanja“.

Treći satelitski operater u svetu po prihodu, Eutelsat ima dva ruska paketa plaćene televizije, Trikolor i NTV Plus, koji emituju desetine kanala na ruskom jeziku koje podržava Kremlj.

Foto:profimedia.rs

Eutelsat – čiji udeo od 22 odsto ima francuska država preko svoje javne banke Bpifrans – takođe zasebno emituje RT Arabik u Evropi, Africi i na Bliskom istoku. RT Arabik ne podleže sankcijama EU.

Francusko ministarstvo ekonomije nije odgovorilo na pitanje Politika o ovome.

Najveći svetski provajder satelita, kompanija SES sa sedištem u Luksemburgu, dozvolila je dvojici klijenata u Južnoj Africi i u Indiji da emituju RT English, ranije poznat kao Raša tudej, preko svojih satelita.

Neki od ovih medija šire neistine i mržnju, a aktivisti i neki političari kažu da je moralna odgovornost evropskih satelita da ih uklone.

Drugi poput RT English su pod sankcijama, što znači da kompanijama sa sedištem u EU nije dozvoljeno da ih emituju u inostranstvu. Podsetimo, RT je nedavno stigao i u Srbiju.

Glavobolje medijskih regulatora

Eutelsat se branio kao neutralni provajder infrastrukture.

Foto: fifg / Shutterstock, EPA-EFE/MIKHAIL METZEL / KREMLIN POOL / SPUTNIK MANDATORY CREDIT

„Nije na nama da donosimo odluku da prekinemo emitovanje nekih kanala“, rekla je Anita Baltagi, direktorka komunikacija Eutelsata. „Ovo nije odgovornost koja se može dati privatnoj kompaniji“, navela je ona.

SES je saopštio da je u više navrata tražio od svojih korisnika da odbace RT iz svojih TV paketa, ali nije moguće „ukloniti kanale bez uticaja na desetine legitimnih kanala koji nisu predmet sankcija“, rekao je portparol SES-a.

Francuski Arkom teoretski može da zatraži o Eutelsata da prekine emitovanje kanala, rekao je portparol. Na primer, kontrolor je u julu dao kompaniji 48 sati da ukloni ruski kanal NTV Mir koji emituje u Evropi.

Ipak, takođe je rečeno da ne može da naloži Eutelsatu da zabrani Rusija 1, Prvi kanal i NTV jer mu nedostaje zakoska osnova i da se kanali uglavnom emituju u Rusiji, odluka koju su Reporeteri bez granica osporili na sudu.

Što se tiče SES-a, portparol luksemburških vlasti za satelite rekao je da je u bliskom kontaktu sa SES-om i da se „može osloniti“ na proaktivnu saradnju kompanije.

PROČITAJTE JOŠ:

Pozivanje na nove sankcije

Zauvrat postoji sve veći pritisak sa se uvedu nove sankcije na evropskom nivou. Desestine evropskih poslanika pozvalo je na odlučnu akciju, dok su Poljska i balktičke zemlje ponovo pokrenule nastojanja za dalje zabrane ruskih kanala.

„Komisija je spremna da razmotri dalju akciju pritiv ruskih propagandnih kanala“, rekao je portparol Komisije.

On je dodao da je za nacionalne medijske regulatore takođe bilo ključno da sprovedu postojeće sankcije.

Nejasno je u kom obliku bi potencijalne nove sankcije mogle da budu i da li bi dovoljno zemalja moglo da ih podrži.

Eutelsat je ove godine upozorio svoje akcionare u javnom dokumentu da bi dalje pooštravanje sankcija protiv ruskih subjekata, koje onemogućava poslovanje sa ruskim kupcima, moglo imati „značajan negativan uticaj“ na finansije grupe.

Ukrajinski ministar spoljnih poslova Dmitro Kuleba je prošle nedelje upozorio da je podsticanje na genocid na ruskoj državnoj televiziji „u punom jeku“.

„Ruska državna propaganda u EU i drugde mora biti potpuno zabranjena“, rekao je on.

BONUS VIDEO: Evakuacija iz Hersona

Komentari

Svi komentari (0)