Gledajući snimak sudara aviona Japan Airlinesa prilikom sletanja u Tokiju, čini se čudesnim da je iko izašao nepovređen. Tragično je stradalo pet od šest članova posade aviona japanske Obalske straže Dash 8, ali svih 379 putnika i članova posade u Airbusu A350 preživelo je nesreću.
Još traju istrage o tome što se dogodilo u incidentu tokom kojeg je JAL-ov avion eksplodirao u vatrenoj kugli, no stručnjaci kažu da je uspešna evakuacija rezultat kombinacije modernih bezbednosnih standarda i rigorozne bezbednosne kulture Japan Airlinesa.
„Bio sam iznenađen onim što sam video na snimku i laknulo mi je što su svi izašli“, kaže za CNN Grejam Brajtvajt, profesor bezbednosti i istrage nesreća na britanskom Univerzitetu Kranfild.
„To je bio ozbiljan udar i izazov za svaki avion, ali znajući dosta o spomenutoj kompaniji i o tome koliko truda ulaže u bezbednost i obuku posade, činjenica da su obavili tako dobar posao ne bi trebalo da bude toliko iznenađenje“, objašnjava Brajtvajt.
Zapravo, katastrofalna nesreća pre gotovo 40 godina pomogla je da Japan Airlines postane tako bezbedna kompanija.
Dana 12. avgusta 1985. godine, JAL-ov let 123 iz Tokija za Osaku se srušio, pri čemu je poginulo 520 od 524 putnika. Dogodilo se to nakon traljavog popravka repa od strane Boingovih tehničara – a ne kompanije – nakon jednog ranijeg incidenta. Do danas je to ostala najsmrtonosnija nesreća jednog aviona u istoriji.
„Jasno je da je to snažno uticalo na vazduhoplovnu firmu“, kaže Brajtvajt.
Iako nije jasno ko je kriv za nesreću u utorak, Brajtvajt kaže da je uspešna evakuacija apsolutno pozitivna za Japan Airlines: „Ako želite razlog zašto treba da letite s njima, mislim da ste ga upravo videli.“
Čini se da su brze reakcije posade spasile stotine života. U roku od nekoliko sekundi nakon što se avion zaustavio, tobogani za nuždu su se naduvali i oni koji su bili u avionu brzo su izašli, uprkos tome što se kabina punila dimom.
„Jako sam impresioniran pilotima, posadom i putnicima zbog onoga što se čini kao školska evakuacija u najekstremnijim uslovima“, rekao je pilot jedne velike evropske firme koji je želeo da ostane anoniman.
Procedure su poboljšane kako su avioni postajali sve veći, tako da se svi putnici mogu evakuisati za 90 sekundi.
Kao što zaposlenici JAL-a jako dobro znaju, bezbednosni propisi modernog vazduhoplovstva su, kaže spomenuti pilot, „zapisani u krvi drugih koji nisu bili iste sreće“. Nesreće postaju lekcije, koje se „dele širom industrije kako bi svaka posada mogla postati bolja u svom poslu“.