Foto: Michael M. Santiago / Getty images / Profimedia. Ben Gabbe / AFP / Profimedia

Ivon Čunerd (83), pre pola veka osnovao je modni lanac Patagoniju, koja sada posluje na skoro svim kontinentima. Ipak, ovog milijardera uspeh je vremenom počeli da opterećuje, pa je odlučio da svoju penziju dočeka skromno i odrekne se kompanije.

Umesto da prodaju kompaniju Čunerd, njegova supruga i dvoje odrasle dece preneli su vlasništvo nad Patagonijom, u vrednosti od oko 3 milijarde dolara, na posebni fond i neprofitnu organizaciju.

Osnovani su kako bi se očuvala nezavisnost kompanije i osiguralo da sav profit — oko 100 miliona dolara godišnje — bude upotrebljen za borbu protiv klimatskih promena i zaštitu zemljišta širom sveta, piše Njojork Tajms.

Neobičan potez dolazi u trenutku sve veće popularnosti narativa zelene politike koju zastupaju milijarderi i velike korporacije.

Takođe, Čunerdsovo odricanje od porodičnog bogatstva je u skladu sa njegovim dugogodišnjim nepoštovanjem poslovnih normi i njegovom ljubavlju prema očuvanju životne sredine.

„Nadajmo se da će ovo uticati na novi oblik kapitalizma koji neće završiti sa nekoliko bogatih ljudi i gomilom siromašnih“, rekao je (83) u ekskluzivnom intervjuu.

Pročitajte još:

Patagonija će nastaviti da posluje kao privatna, profitna korporacija sa sedištem u Venturi u Kaliforniji, i da prodaje jakne, kape i skijaške pantalone vredne više od milijardu dolara. Ali Čunerdsi, koji su kontrolisali Patagoniju do prošlog meseca, više nisu njeni vlasnici.

U avgustu je porodica neopozivo prenela sve akcije kompanije sa pravom glasa, što je dva odsto ukupnih akcija, u novoosnovani entitet poznat kao Petagonija Purpose Trust. Takođe, pošto su Čunerdsi donirali svoje akcije fondu, porodica će platiti oko 17,5 miliona dolara poreza na poklon.

Čunerdsi su donirali ostalih 98 odsto Patagonije, novoosnovanoj neprofitnoj organizaciji pod nazivom Holdfast Kolektiv, koja će sada primati sav profit kompanije i koristiti sredstva za borbu protiv klimatskih promena, a za ovu prodaju takođe nisu dobili poreske olakšice.

Patagonija je već donirala 50 miliona dolara Holdfast kolektivu i očekuje da će ove godine dati još 100 miliona dolara, što novu organizaciju čini glavnim igračem u klimatskoj filantropiji.

Neočekivano, ali ne i iznenađujuće

Ipak, ovakva odluka nije iznenadila one koji poznaju milijardera.

Njemu novac nikada nije bio bita, a čak je i nakon što se obogatio nosio otrcanu staru odeću, vozio prosečni automobil i živeo u prilično skromnim kućama u Venturi i Džeksonu, Vajo. Takođe, ne poseduje ne poseduje kompjuter, niti mobilni telefon.

Po svojim principima gradio je i svoj bren. Patagonija, koju je osnovao 1973. godine je rano usvojila sve održive principe, korišćenje organskog pamuka, obeshrabrila potrošače da kupuju na blek frajdej tako što je u Njujork Tajmsu izdao reklamu sa porukom „Ne kupujte ovu jaknu“.

Kompanija je decenijama poklanjala jedan odsto svoje prodaje, uglavnom lokalnim aktivistima za zaštitu životne sredine. A poslednjih godina, kompanija je postala politički aktivnija, otišla je toliko daleko da je tužila Trampovu administraciju u pokušaju da zaštiti nacionalni spomenik Birs Irs.

Ipak, kako je promet Patagonije rastao, neto vrednost je nastavila da raste, stvarajući u neprijatnu zamku autsajdera koji se gnuša preteranog bogatstva.

„Bio sam u časopisu Forbs naveden kao milijarder, što me je stvarno, stvarno razbesnelo. Nemam milijardu dolara u banci“, rekao je.

I tada je već polako počeo da razmišlja o pomišljanju. Sredinom 2020. Čunerd je počeo da govori svojim najbližim savetnicima, uključujući Rajana Gelerta, izvršnog direktora kompanije, da je spreman da proda kompaniju, ako ne mogu da nađu dobru alternativu.

Poručio im je da će ako ne shvate ozbiljno njegovu nameru uzeti Forbsovu listu i početi da nudi kompaniju ljudima sa nje.

Koristeći kodno ime Project Chacabuco, referencu na mesto za pecanje u Čileu, mala grupa advokata i članova odbora iz Patagonije počela je da radi na mogućnostima.

Tokom narednih nekoliko meseci, grupa je istraživala niz opcija, uključujući prodaju dela ili cele kompanije, pretvaranje Patagonije u akcionarsko društvo sa zaposlenima kao vlasnicima, pretvaranje u neprofitnu organizaciju.

„Preokrenuli smo svaki kamen, ali jednostavno nije bilo dobrih opcija koje bi mogle da ostvare ciljeve“, rekla je Hilari Desuki, generalna savetnica Patagonije.

Konačno, pravni tim i članovi odbora došli su do rešenja.

U decembru, na jednodnevnom sastanku u brdima iznad Venture, ceo tim se okupio prvi put od početka pandemije. Sastankom napolju, okruženi hrastovima i voćnjacima avokada, svi članovi porodice, zajedno sa svojim timom savetnika, složili su se da pravo rešenje leži u pomaganju u očuvanju planete, a da bi za to novac mogao da bude obezbeđen prelaženjem u neprofitnu organizaciju.

BONUS VIDEO Japanski milijarder se vratio na Zemlju

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram