Foto:Shutterstock

Nakon sedam godina analiziranja različitih rešenja, razmišljanja, izrade studija i obezbeđivanja potrebnih sredstava, juče je konačno počeo da se realizuje jedan od najvećih strukturnih saobraćajnih projekata. Hrvatski autoputevi raspisali su međunarodni tender za izbor izvođača radova na sistemu elektronske naplate putarine, piše Jutarnji list.

Tender obuhvata postavljanje novog sistema na svih 1.312 kilometara autoputeva u Hrvatskoj kojima upravljaju Hrvatski autoputevi, Bina Istra i Autocesta Zagreb – Macelj. Procenjena vrednost nabavke i ugradnje novog sistema je 100 miliona evra, od čega je 65,9 miliona evra garantovano u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti.

Kriterijumi za izbor

Rok za podnošenje ponuda je 5. jun, a HAC je odredio da će odluku o izboru doneti u roku od 90 dana od otvaranja ponuda, osim ako ga u tome ne spreče brojne žalbe. Ukoliko ove godine bude potpisan ugovor sa izabranim ponuđačem, novi sistem naplate putarine mogao bi da bude u funkciji 2025. godine, jer je rok za izgradnju novog sistema 24 meseca od potpisivanja ugovora.

Tokom javne rasprave najviše primedbi bilo je na procenjenu vrednost celokupnog posla, koja se smatra preniskom. Jedna od zainteresovanih firmi izračunala je da je ponuđena cena za 32 odsto niža od realne. Konkursom je definisano da će se ponude bodovati po principu da je 70 odsto bodova za finansijski deo ponude, a 30 odsto za kvalitativni deo ponude. Stoga će ponuđena cena biti glavni kriterijum za izbor.

Registracioni uređaji

Kao što je već poznato, naplata će se vršiti preko ENC uređaja ili očitavanjem tablica ALPR sistemom, u zavisnosti od toga šta korisnik izabere. U novom sistemu, ENC uređaji će biti vezani za registarsku tablicu, a jedan uređaj može da se koristi za najviše tri vozila, piše Jutarnji list.

Svi korisnici, bez obzira da li koriste ENC ili ALPR, registrovaće se u sistemu nekog od koncesionara, gde će morati da dostave registraciju, državu izdavanja registarske tablice i način plaćanja, podatke o EURO emisiona klasa vozila, kopija saobraćajne dozvole i sl.

Trenutni ENC korisnici će moći da koriste postojeće uređaje. Mašine za registraciju kreditnih kartica biće postavljene na benzinskim pumpama i namenskim saobraćajnim trakama.

Na autoputevima kojima upravlja HAC biće izgrađeno 100 namenskih registracionih traka, a biće izgrađene i na graničnim prelazima na ulazu u zemlju. Pored toga, vozači će moći da se prijave putem aplikacije i sajta na stanicama za tehnički pregled gde će moći da kupe i ENC uređaje.

Oni će loviti neplatiše na benzinskim pumpama i odmaralištima

Jedan od najvećih sporova bio je ko i kako zaustaviti vozače koji će pokušati da prođu autoputem bez plaćanja. Tenderska dokumentacija otkriva da će posao biti prepušten upravnicima autoputeva.

Foto: HAK

Naime, tenderom je predviđeno da ponuđač mora da isporuči i 74 kombija opremljena za mobilno praćenje plaćanja i prinudnu naplatu putarine. Vozila će biti opremljena uređajima za čitanje i ALPR kamerama. Konkursom je predviđeno da uređaji moraju da očitavaju ENC uređaj u vozilu ili registarske tablice sa udaljenosti od 10 m pod uglom širine od 90º.

Ove jedinice imaće funkciju otkrivanja, potvrđivanja i naplate putarine od potencijalnih prekršilaca, što će raditi na različite načine, prilikom preticanja u toku vožnje, kada je vozilo parkirano na zaustavnoj traci i sl. Mobilne jedinice će moći da se parkiraju. na zaustavnoj traci i proverava vozila koja prolaze pored njih i imaće ovlašćenje da ih zaustavi i naplati kaznu.

Vozila će proveravati i u vožnji autoputem i na parkingu, benzinskim pumpama ili odmorištima duž autoputa. Kako će ceo sistem naplate putarine biti povezan sa sistemom granične policije i evropskim informacionim sistemom o saobraćaju i vozačkim dozvolama, jedinice će u svakom trenutku imati sve informacije o automobilu koji prate, njegovom korisniku i da li je platio putarina.

Rasponi cena: Cene će zavisiti od sezone, vikenda…

U novom sistemu korisnicima će se naplaćivati onoliko koliko voze, a sistem će moći da se podesi tako da cene budu različite u letnjoj sezoni i vikendom. Putarina se može definisati u zavisnosti od emisione klase vozila. Najavljuje se i da će popusti na putarinu imati korisnici koji više koriste autoputeve ili se njima voze kada je manja gužva.

Izazov: Propisani rok izgradnje je 24 meseca

Pravi izazov za izvođače radova biće ispoštovanje propisanih rokova izgradnje. Iako je propisani rok 24 meseca, tenderom je predviđeno da se skoro šest meseci u toku godine ne smeju radovi na autoputevima.

To se odnosi na period turističke sezone od 15. juna do 15. septembra i od 1. novembra do 15. marta kada je na snazi zimsko održavanje.

Velika cena: Naplatne rampe neće biti rušene

Nakon uvođenja novog sistema naplate, jedini podsetnik na stari sistem biće naplatne kućice koje će ostati na svom mestu.

Naime, HAC i drugi koncesionari ne predviđaju rušenje postojećih naplatnih kućica. To bi bila izuzetno veliki trošak i ne bi se postigao bolji protok saobraćaja.

Čitači i kamere: 260 portala će biti izgrađeno širom mreže

Za potrebe novog sistema naplate putarine biće izgrađeno 260 novih portala na celoj mreži autoputeva. Reč je o portalima koji će biti postavljeni na samom autoputu i ​​na kojima će biti postavljeni čitači ENC uređaja i kamere za očitavanje prednjih i zadnjih registarskih tablica.

Pored njih, pored autoputeva biće postavljeni kontrolni portali čija je uloga da kreiraju transakcioni okvir, odnosno jedinstvenu transakciju i ID sa svim potrebnim parametrima za plaćanje.

BONUS VIDEO: Hrvatska bez granica – 2023. godina i ulazak u Šengen

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare