Amazon je godinama zadovoljavao zahteve kineske vlade kako bi pridobio podršku režima i svojim "cloud" i "Kindle" uslugama obezbedio prisustvo na najnaseljenijem tržištu na svetu, pokazuje Rojtersov specijalni izveštaj.
Agencija saznaje da je američka kompanija u vlasništvu milijardera Džefa Bezosa, dvostrukog dobitnika nagrade za najgoreg šefa na svetu, sklopila partnerstvo sa vodećom kineskom institucijom za propagandu, promovisala knjige predsednika Si Đipinga kao best selere (najprodavanije knjige prim.aut.) iako su bile daleko od toga, pa čak i da je kineskim vlastima predala IP adresu kineskog disidenta koji se nalazio u Americi.
Amazon je, takođe, cenzurisao rivjue kineskih propagandnih filmova na IMDb-u i brisao negativne ocene i komentare.
Fantastic @Reuters reporting on how Amazon bent over backwards to sell kindle & cloud services in China, including by promoting Xi’s books as “best sellers,” censoring reviews of propaganda films & providing a dissident’s IP address to authorities https://t.co/0PND5vi4yE
— Alice Su (@aliceysu) December 17, 2021
Interni dokument Amazona iz 2018. godine, do kojeg je Rojters došao, a koji se bavi poslovima te kompanije u Kini, među „ključne probleme“ svrstava ideološku kontrolu i propagandu.
„Ideološka kontrola i propaganda su srž alata za postizanje i održavanje uspeha komunističke partije“, pišu iz Amazona u dokumentu. „Mi ne sudimo o tome da li je to ispravno ili pogrešno“.
Taj dokument, zajedno sa Rojtersovim intervjuima sa više od dvadeset ljudi koji su radili na Amazonovim operacijama u Kini, otkriva da je ova već ozloglašena međunarodna kompanija „opstala i napredovala u Kini tako što je pomagala u guranju globalne ekonomske i političke agende vladajuće Komunističke partije“.
Jedan od načina na koji je Amazon pomagao u promovisanju agende kineske vlade je kroz pro-kineske knjige. Kako dokument pokazuje, Amazon je kroz partnerstvo sa kineskom Nacionalnom upravom za štampu i publikacije (NPPA), koju Rojters opisuje kao „ruku državne propagande“, na američkom sajtu kompanije napravio prodajni portal za knjige pod imenom „China Books“.
Amazon partnered with China to sell books in the U.S., including one that extols life in Xinjiang, where United Nations experts have said authorities interned a million Uyghurs in camps. The book quotes someone saying ethnicity is ‘not a problem’ there https://t.co/LT25iLKZVp pic.twitter.com/yM4axMdHNc
— Reuters (@Reuters) December 17, 2021
Na platformi se prodavalo preko 90.000 publikacija, među kojima je bilo i udžbenika kineskog jezika kao i knjiga za decu i kuvanje. Ali uglavnom su se tu prodavale knjige koje šire zvanične poruke Komunističke partije Kine: Urgujski problem nije problem, Kina se izborila sa Kovidom zahvaljujući hrabroj i „herojskoj“ borbi, uspesi Kine demonstriraju snagu i moć Komunističke partije Kine i njenog rukovodstva, kao i kineskog socijalizma generalno.
Amazon od „China Books-a“ nije značajno profitirao.
Ali tu se nije ni radilo o novcu, pokazuje dokument. Svrha ovog projekta bila je dobijanje podrške kineske vlade. Sudeći po daljem razvoju odnosa Kine i Amazona, deluje da je projekat uspeo, svakako do neke tačke.
„Amazon je izrastao u moćnu ekonomsku silu u Kini poslednjih godina, pružajući lukrativne prilike za izvoz hiljadama kineskih preduzeća“, navodi se u izveštaju.
Pored toga, „Amazon Web Services“ (AWS) je sada jedan od najvećih snabdevača „cloud“ usluga za kineske kompanije širom sveta, pokazuje ovogodišnji izveštaj kineske firme za analitiku „iResearch“.
Amazon je pre dve godine na svom kineskom sajtu prodavao knjigu kineskog predsednika Si Đipinga isto kao što je prodavao bilo koju drugu knjigu — sve dok na adresu Amazona nije stiglo uputstvo iz Pekinga, podstaknuto jednom negativnom recenzijom, koje je glasilo:
Amazon mora kompletno da eliminiše funkcije ocenjivanja Si Đipingove knjige i ostavljanja komentara i recenzija.
Si Đipingova knjiga trenutno nema ni ocenu ni komentar, niti će ih imati obzirom da su funkcije ocenjivanja i komentarisanja ovog poizvoda na kineskom sajtu Amazona skroz onemogućene.
Amazonovo dodvoravanje Kini ne staje sa knjigama. Kineska uprava za sajber prostor (CAC), odgovorna za onlajn bezbednost i regulisanje sadržaja na internetu, 2018. godine tražila je od Amazona da sa svog IMDb sajta skine link ka novom kineskom hit-filmu „Neverovatna Kina“ („Amazing China“) zbog, kako piše u internom dokumentu, „posebno grubih kritika gledaoca“.
Rojters objašnjava da film „Neverovatna Kina“ hvali kineska dostignuća od kada Si vodi državu i naglašava da film i dalje postoji na američkom sajtu IMDb. Neki od komentara i rivjua su obrisani, ali ne svi.
Film trenutno ima ocenu od 2.3 zvezdice (od 10) i neki komentari ga opisuju kao „patetičan“, „smeće“ i „vladina propaganda“.
„Neki komentari za film ‘Neverovatna Kina’ obrisani su jer su prekršili naše smernice za sadržaj komentara korisnika, pri čemu je većina bila van teme. IMDb nije upoznat ni sa kakvim zahtevima spoljnih aktera (uključujući kinesku vladu)“, rekli su iz Amazona za Rojters.
Kako piše u izveštaju, „saglasnost kompanije Amazon sa zahtevima kineske vlade, o kojoj se do sada nije izveštavalo, deo je dubljeg, decenijskog napora kompanije da pridobije naklonost u Pekingu da zaštiti i razvije svoje poslovanje na jednom od najvećih svetskih tržišta“.
****
BONUS VIDEO Bezos predstavio „Blue Reef“, budućnost svemirskog turizma
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare