Jahta Irina VU, u vlasništvu kompanije ruskih oligarha bliskih Vladimiru Putinu Ališeru Usmanovu i njegovoj supruzi Irini, koja se nalazi pod sankcijama Evropske unije, SAD i Velike Britanije, ukradena je sa veza iz betonske marine na ostrvu Murter.
Irina VU trenutno se nalazi u turskoj marini Didim na Egejskom moru, a tampšnje Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture je sada zanalo za ovu bizarnu krađu i narušavanje bezbednosti. U istragu su uključeni DORH, SOA i međunarodne agencije. Biće raspisana i međunarodna poternica, piše Jutarnji list.
Prema podacima koji se mogu pročitati na sajtu „marinetraffic.com“, jahta Irina VU, registrovana 2012. godine u Splitu, isplovila je iz luke Betina 6. oktobra 2022. godine nešto posle 10 sati, a tri dana nakon isplovljavanja. 9. oktobra prošle godine oko podneva uplovila je u tursku luku Didim, gde se usidrila i to joj je poslednja poznata lokacija.
Inače, ova jahta se zajedno sa još četiri luksuzna plovila čija se vrednost meri desetinama miliona dolara, našla na spisku sankcionisanih ruskih vlasnika ili njihovih kompanija. Ipak, i pored toga, jahta Irina VU je bez problema napustila hrvatsku luku i isplovila iz hrvatskih teritorijalnih voda.
Prema nezvaničnim informacijama, to se dogodilo jer hrvatska policija nije imala nikakvu zvaničnu informaciju niti bilo kakvo obaveštenje da je jahti zabranjen prelazak, pa granična policija nije imala razloga da deluje i zaustavi Irinu VU.
Da li je neko od nadležnih zaboravio da obavesti MUP, ili je učinjen propust, utvrdiće istraga koja je u toku.
Ovu bizarnu priču potvrdilo je Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture. Državni sekretar u Ministarstvu mora Alen Gospočić kaže da su ove nedelje obavešteni da je iz luke Betina ukradena jedna od pet jahti ruskih oligarha koje su bile „zamrznute“ u hrvatskim lukama.
Gospočić je i član Stalne grupe za primenu i praćenje sprovođenja međunarodnih mera ograničenja. Kaže da je, čim je vlasništvo povezano sa ruskim oligarsima koji su na listi sankcija EU i SAD, jahta zapečaćena, vlasnici obavešteni da ne mogu da raspolažu svojom imovinom, a kapetanija je zabranila svaki pristup jahti.
Stoga se postavlja pitanje kako je moguće da je neko slobodno ušetao u luku, ukrao jahtu od 35 metara, vrednu pet miliona evra, koja je pod sankcijama?
Gospočić kaže da ne mogu da imaju obezbeđenje u lukama i da je to marina otvorenog tipa, u koju svi mogu da dođu bez problema.
„U luci Betina sve je otvoreno za pristup. I ti i ja možemo da dođemo tamo, prošetamo rivom i skočimo na bilo koju jahtu koja je tu usidrena. Ministarstvo je obavestilo luku da je jahta u blokadi, lučka kapetanija je izdala uputstvo nadležnima da se jahti nikako ne pristupa, a Ministarstvo ne angažuje službe obezbeđenja za 24-časovno čuvanje tuđe imovine, niti planira li to da uradi, jer je takav sistem neodrživ“, rekao je Gospočić za Jutarnji list.
Gospočić tvrdi da su sve nadležne službe morale da budu obaveštene jer je sistem centralizovan. U Radnoj grupi učestvuje nekoliko resora i svi su morali znati da je jahta u blokadi.
„U ovom slučaju naše ministarstvo je primenilo mere sankcija, a svi drugi organi, pa i MUP, morali su da znaju za to“, rekao je Gospočić.
Na pitanje kako je moguće da neko ukrade jahtu i da za to sazna tek posle tri meseca, odgovor je da nije njihova odgovornost da proverava da li je neko ukrao zamrznutu imovinu.
„U luci je na stotine plovila, a lučka kapetanija ne može da proveri koje plovilo je pristalo, a koje nije. Ali sada je u toku detaljna istraga u kojoj će se sve utvrditi“, naveo je Gospočić.
Navodno, istražni organi imaju i imena onih za koje se sumnja da su plovili jahtom.
Prema sadašnjim informacijama kojima raspolažu hrvatski istražni organi, kasniji ulazak skoro identične jahte u betonsku luku najverovatnije nema nikakve veze sa isplovljavanjem Irine VU, jer je reč o plovilu koje je u Betinu došlo samo za stvarni remont nakon nekog vremena.
Naši izvori navode da je to zaista veliki propust, pogotovo kada se ima u vidu da su istražni organi svoj posao obavili veoma profesionalno i preduzeli sve potrebne korake, a sada se, uprkos tome, pokazalo da Hrvatska nije u stanju da drži pod kontrolom sredstva koja su već blokirana.
Jahtu Irina VU izgradila je britanska kompanija Sunseeker, a isporučena je 2012. godine. Danas se jahte ovog tipa i starosti prodaju za oko pet miliona evra. Portal Oštro povezao je kompaniju koja je vlasnik jahte sa bračnim parom Usmanov, koji su bliski prijatelji Vladimira Putina. Irina Usmanov je krajnji vlasnik Lerauk Holdingsa, a Vladimir Putin ju je proglasio herojem rada 2015. godine.
Osim jahte Irina VU, u Hrvatskoj je pronađena i druga imovina članova Usmanove porodice; stari letnjikovac i šuma na Pelješcu, koji pripadaju Ališerovoj sestri, i nekretnine njegove supruge Irine u Orebiću.
BONUS VIDEO Italijanske vlasti konfiskovale megajahtu koja se vezuje za Vladimira Putina
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare