Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Jose Hernandez / Shutterstock Editorial / Anatolii Stepanov / AFP / Profimedia/EPA-EFE/MIKHAEL KLIMENTYEV / SPUTNIK / KREMLIN/EPA-EFE/FILIP SINGER

Ukrajinski piloti od maja će verovatno leteti na dugo priželjkivanim borbenim avionima F-16, saznaje Njujork tajms. Očekuje se da će 12 pilota biti spremno da upravlja avionima F-16 ovog leta, nakon što završe obuku u Danskoj, Velikoj Britaniji i SAD. Ali, do trenutka kada se piloti vrate u Ukrajinu, isporučeno će biti samo šest od ukupno oko 45 aviona koje su evropski saveznici obećali Kijevu.

Obuka ukrajinskih pilota započela je prošlog avgusta u vazdušnoj bazi „Skridstrup“ u južnoj Danskoj, ali je trening tekao usporeno jer piloti nisu dovoljno dobro poznavali engleski jezik i zapadnjačke tehnike letenja. Tek su u januaru bili spremni za let. Danski ministar odbrane Trols Lund Polsen za Njujork tajms je rekao da obuka dobro napreduje i da ukrajinski piloti već lete iznad danskog vazdušnog prostora, ali dodao je da će njihov napredak u završnici zavisiti o dužini obuke, prenosi Jutarnji list.

F 16 Foto: EPA-EFE/JAGADEESH NV

Još od početka sveobuhvatne Putinove invazije na Ukrajinu, Kijev od zapadnih partnera traži borbene avione. Administracija američkog predsednika Džozefa Bajdena ukrajinskim zahtevima je popustila tek prošlog avgusta. Američki zvaničnici upozorili su da avioni F-16 neće biti odlučujući faktor u ratu, pa su istakli da će obuka dugo trajati. Ukrajinski zvaničnici su se složili da F-16 sami po sebi neće promeniti tok borbe, ali veruju da bi u kombinaciji s projektilima dugog dometa, artiljerijom i bespilotnim letelicama mogli da budu ključni u ratu protiv Rusije. U januaru je osnovana međunarodna koalicija zemalja za isporuku F-16 i obuku ukrajinskih pilota. Ali ima puno neizvesnosti oko toga kada će svaka zemlja poslati svoje avione, koliko brzo se piloti mogu obučiti i da li postoji dovoljan broj ljudi koji mogu pravilno da održavaju lovce.

Danska, Holandija, Norveška i Belgija obavezale su se da pošalju oko 45 aviona u Ukrajinu, što je dovoljno za tri male eskadrile. Danska će prvih šest aviona poslati do leta, a još bi 13 trebalo da stigne do kraja ove, odnosno tokom sledeće godine. Ostale zemlje još nisu odredile datum isporuke za svoje F-16. Holandsko ministarstvo odbrane, koje je obećalo isporuku 24 borbena aviona, reklo je da će ih zadržati sve dok Ukrajina ne bude spremna da ih prihvati.

Postoji i potreba za osobljem za održavanje borbenih aviona. Trenutno se oko 50 ukrajinskih tehničara u Danskoj obučava za održavanje i popravak aviona, kao i za rad sa sistemima naoružanja. F-16 su toliko složeni da je za održavanje jednog aviona potrebno osam do 14 ljudi. Zapadni odbrambeni izvođači moraju da otprate avione u Ukrajinu i da ostanu u zemlji dok se ne osposobi dovoljan broj ukrajinskog osoblja za održavanje aviona, što je proces koji bi mogao da potraje godinama. Osim toga, potreba za popravkom zastarjelih i ratom oštećenih vojnih pista u Ukrajini takođe može da odgodi ulazak F-16 u borbu.

Pročitajte još...

Još nije jasno kada bi tačno sledeća grupa ukrajinskih pilota trebalo da počne s obukom u novootvorenom centru za obuku u vazdušnoj bazi Fetești u južnoj Rumuniji. „To zavisi od vlada i ugovora. Još uvek čekamo sva odobrenja“, rekao je pukovnik Bil Tomas, penzionisani oficir američkih vazdušnih snaga koji nadzire program obuke za rumunske pilote u bazi Fetești.

Stvaranje centra u bazi Fetești najavljeno je u maju prošle godine na samitu NATO-a, a u januaru su instruktori započeli obuku rumunskih pilota za novu eskadrilu F-16 te zemlje. Poput ukrajinskih pilota, rumunski piloti na obuci za F-16 su vešti u upravljanju avionima iz sovjetske ere, ali su, za razliku od Ukrajinaca, rumunski piloti već govorili engleski i bili su upoznati s operativnim standardima NATO-a.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar