Dvadesetomesečna istraga pada dva aviona tipa Boing 7378 Maks u kojima je poginulo 346 ljudi mogla bi da bude završena ove sedmice. Troškovi američke kompanije več sada se broje u milijardama dolara a to znači da bezbednosni previdi i pogrešne odluke firme nisu samo tragični već i među najskupljnim korporativnim greškama u istoriji.
Posle dva fatalna pada 737 Maks aviona, Boing je prizemljio svoju Maks flotu i nastavio da plaća milijarde dolara u vidu kompenzacije putnicima čiji su letovi otkazani, troškova proizvodnje i dodatnih troškova menjanja programa 737 Maks.
Kompanija je potrošila i milione dolara na obuku pilota, unapređenja softvera i fond za kompenzaciju koji nije uključen u troškove kompenzacije. Sve u svemu, padovi aviona i prizemljenje ostatka flote koštali su Boing 20,7 milijardi dolara.
Toj sumi treba dodati i pravne troškove tužbi i kompenzacije porodicama žrtava ali i kazne što kasne sa isporukom 737 Maks aviona.
„Suma će biti mnogo veća od 20 milijardi dolara. Teško je reći koliko“, rekao je CNN-u Kris Denikolo, analitičar avioindustrije za Standard i Porz osiguravajuću kuću. Prema nekim procenama, 25 milijardi je izglednija suma.
Ukoliko Boing ostane na 20 milijardi, to neće biti najskuplja greška neke kompanije. Folskvagen je platio 38 milijardi dolara zbog skandala sa emisijom štetnih gasova, dok je najskuplje prošao BP posle eksplozije na naftnoj platormi i izlivanja nafte u okean 2010.
Za razliku od BP-a koji nije pretrpeo velike gubitke u prodaji, Boing je prizemljenje 737 Maksova žestoko pogodilo jer su morali da otkažu prodaju aviona, a sa pandemijom koronavirusa, putovanje avionom je izgubilo na popularnosti.
Američka Savezna agencija za avijaciju (FAA), vazduhoplovno regulatorno telo u SAD, odobrila je Boingu 737 Maks da ponovo leti i dodala da je odobrenje dato posle „sveobuhvatnog i metodičnog“ procesa ispitivanja.
Boing će morati da sprovede više modifikacija, kao i dodatnu obuku pilota pre nego što njihovi avioni ponovo polete američkim nebom.
Avioni Boing 737 Maks prizemljeni su širom sveta u martu 2019. godine posle udesa aviona „Etiopijan erlajnsa“. Taj udes desio se manje od pet peseci od udesa drugog aviona Maks indonežanske aviokomnpanije Lajon er (Lion Air). Ukupno 346 putnika i članova posade na oba aviona je poginulo.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: