Predsednik Ukrajine Vladimir Zelenski konačno je uspeo da obezbedi moćne borbene avione F-16 koje Ukrajina žarko želi mesecima unazad. Iako je Zapad dugo oklevao kada je isporuka ovih borbenih aviona u pitanju, Amerika je dala „zeleno svetlo“ Holandiji i Danskoj da Kijevu isporuče avione američke proizvodnje. Oni, međutim, u Ukrajinu stižu uz jedan uslov.
Holandija i Danska objavile su nedelju da će F-16 avioni biti isporučeni Ukrajini, nakon čega je prvi čovek Ukrajine doputovao u te zemlje da finalizuje dogovor o isporuci.
Prema rečima danske premijerke Mete Frederiksen, ukupno 19 aviona iz Danske biće isporučeno Kijevu. Tempo isporuke predviđa da će prvih šest aviona biti predato do kraja 2023. godine, zatim još osam aviona 2024. godine, a još pet 2025. godine.
„Molimo vas da ovu donaciju shvatite kao znak nepokolebljive podrške Danske borbi vaše zemlje za slobodu“, rekla je Zelenskom Frederiksen u vazdušnoj bazi Skridstrup u južnoj Danskoj.
Što se Holandije tiče, tačan broj aviona, kao ni tempo isporuke nije poznat. Holandski premijer Mark Rute rekao je da to zavisi od toga koliko brzo ukrajinski ploti i infrastruktura budu spremni. Ova zemlja, inače ima 42 aviona tip F-16, ali planira da ih zameni modernijom varijantom F-35.
Iako Holandija nije navela tačan broj, Zelenski je na svojim drušvenim mrežama objavio da je ukupna donacija Ukrajini 42 aviona.
Ministar odbrane Danske Jakob Eleman-Jensen rekao je da Ukrajina može da koristiti donirane F-16 samo na svojoj teritoriji. Prema njegovim rečima, uloga tih aviona treba da bude proterivanje neprijatelja sa teritorije Ukrajine.
„I ne dalje od toga. To su uslovi, bilo da su u pitanju tenkovi, borbeni avioni ili nešto drugo“, naglasio je danski ministar odbrane.
Jedan od razloga zbog kojih je zapad oklevao da donira F-16 avione Ukrajini je strah da bi mogli biti uporebljeni za napade na teritoriji Rusije. To bi moglo da dovede do dalje eskalacije rata ili, ukoliko bi takav avion bio oboren na teritoriji Rusije, ruska vojska imala bi uvid u osetljivu tehnologiju koju ovi borbeni avioni koriste.
Takođe, bitno pitanje i obučenost ukrajinskih pilota koji treba da upravljaju F-16.
Ukrajinsko vazduhoplovstvo uglavnom ima avione ruske proizvodnje, poput MIG-ova. Obzirom da ukrajinska vojska ume da koristi ovaj tip aviona, zemlje članice NATO-a sa istoka Evrope, tačnije Poljska i Slovačka koje i dalje imaju MIG-ove u svojim hangarima, donirale su Kijevu nekoliko letelica. Isporuka F-16 upravo zbog toga je značajna za ukrajinsku vojsku, jer je ovo prvi put da će Ukrajina moći da koristi napredne zapadne avione i tako odgovori na premoć koju ruska vojska trenuto ima u vazduhu.
Međutim, da bi ovi avioni bili u upotrebi, potrebno je najmanje šest meseci obuke ukrajinskiih pilota. Obuke su počele sredinom juna, organizovalo ih je nekoliko NATO država, a Danska je bila jedna od vodećih u ovom programu.
Obuke su, međutim, dosta ubrzane. Piloti moraju da savladaju i veštinu borbe izbliza, za slučaj da su ispaljene sve rakete, i da budu u stanju da obavljaju niz zadataka istovremeno u ekstremnim uslovima. Takva obuka, u normalnim uslovima traje od pet do šest godina.
Poslednji u nizu problema jeste to što su sva uputstva i komande u avionima Severnoatlanskog pakta ispisane na engleskom. To nije jednostavno za one koji čitaju samo na ćirilici. Uz to, sve oznake udaljenosti ili visine su u stopama i miljama. Nasuprot tome, sovjetski piloti su obučavani u metričkom sistemu koji je potpuno drugačiji od zapadnog.
Inače – F-16 (Fighting Falcon) je laki borbeni avion koji je prvobitno dizajniran 1970-ih godina. Prvi put je uveden u službu 1979. godine i intenzivno ga je koristilo američko ratno vazduhoplovstvo tokom oba rata u Iraku i u Avganistanu.
Takvi borbeni avioni mogu da napadaju ciljeve u vazduhu i na zemlji. Za napade na ciljeve na tlu koriste se rakete vazduh-zemlja ili obične bombe koje onda padaju prema ciljevima „po zakonima fizike“.
Takođe, trebalo bi napomenuti F-16 jedan od najčešće proizvedenih aviona na svetu i u sastavu je niza armija. Vojni analitičari ističu da bi Ukrajina mogla da iskoristi takve avione i obezbedi svoj vazdušni prostor. Za razliku od, na primer, protivvazdušnih raketa sistema Patriot, avioni su izuzetno mobilni, mogu da obezbede veliku površinu obarajući krstareće rakete svojim raketama vazduh-vazduh.
Moderne rakete tipa vazduh-vazduh se „prikradaju“ cilju i tek u njegovoj blizini aktiviraju radar. Tada je obično prekasno za drugi avion da je izbegne.
***
BONUS VIDEO Misteriozni bljesak na nebu iznad Kijeva