Američki stručnjak za podmornice Karl Stenli, koji je putovao sa izvršnim direktorom "OceanGate"-a Stoktonom Rašom na podmornici Titan u aprilu 2019. godine izneo je šokantno otkriće - rekao je da je trup podmornice još tada ispuštao čudne zvukove pucketanja nakon ćega je upozorio Raša da treba da izvrši detaljne provere podmornice.
Stenli je rekao nije bio previše zabrinut zbog te buke, jer ga je Raš upozorio na škripanje. Ipak, shvatio je da to može biti opasno i napisao je mejl Rašu u kojem mu je objasnio razloge svoje zabrinutosti.
Prema njegovim rečima, buka koja se čula tokom ronjenja „zvučala je kao da neki deo nedostaje u konstrukciji podmornice“.
„Taj glasan, pucketajući zvuk upozoravao je na to da postoji ‘deo kod trupa podmornice koji se kvari'“, rekao je Stenli, koji je potom apelovao na Raša da se hitno „pozabavi“ tim problemom.
Suprotno upozorenju, Raš je počeo da promoviše turističke ture Titana i već je naplaćivao naknade od nekih potencijalnih putnika. Turisti su ulaznicu prvenstveno plaćali oko 105.000 dolara, što je, simbolično, bila cena karte prve klase na Titaniku 1912. godine.
„OceanGate“ je 2018. godine otpustio svog direktora pomorskih operacija nakon što se sukobio sa rukovodiocima kompanije oko bezbednosnih protokola. Nedeljama kasnije, nekoliko stručnjaka imalo je napetu prepirku sa Rašom na konferenciji za podvodna vozila.
Stenli je kazao da je u martu iste godine, više od 300 stručnjaka u pomorskoj industriji, istraživača i okeanografa, upozorilo Raša da bi „eksperimentalni“ pristup u plovidbi mogao da ima „katastrofalne“ posledice.
„Šef odbora za podvodna vozila Društva za morsku tehnologiju Vil Konen rekao mu je (Rašu) da prebrzo ‘srlja’ u celu stvar i da ideja o zaobilaženju procesa klasifikacije može da dovede do ozbiljnih posledica“, kazao je Stenli.
Poslao je Rašu u mejlu da razmisli da li bi nastavio sa ekspedicijom da nema investitore, već da sve plaća „iz svog džepa“.
„Zamislite da je ovaj projekat samo vi finansirate. Da li biste onda odveli ljude da vide Titanik pre nego što saznate šta je izvor tog škripanja“, rekao je Stenli, ali Raš mu nije ništa odgovorio.
Međutim, pošto nije uspeo da obezbedi neophodne dozvole za plovdbu, kompanija je otkazala ekspediciju za jun 2019. godine. Prvo turističko putovanje održano je 2021. godine.
Raš je stradao u plovidbi zajedno sa francuskim stručnjakom za Titanik Polom-Anrijem Nargeoletom, britanskim biznismenom Hamišom Hardingom i biznismenom iz Pakistana Šahzadom Davudom i njegovim sinom Sulejmanom.
Neki su rekli da je činjenica da je Titan implodirao u prvom zaronu u sezoni možda bila relevantna.
BONUS VIDEO Brod koji je potonuo na svom prvom i jedinom putovanju
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare