Bugarska, autobus, nesreća
Foto: EPA-EFE/VASSIL DONEV

Bugarski stručnjaci komentarisali su stravičnu nesreću koja se tokom noći između nedelje i ponedeljka dogodila na auto-putu Struma kada je 45 putnika jednog autobusa stradalo za svega nekoliko minuta.

PROČITAJTE JOŠ:

Autobus severnomakedonski registarskih tablica zapalio se nakon što je udario u bankinu, a svedoci nesreće kažu da se neposredno pre toga čula eksplozija.

Sekretar Regionalnog saveta za bezbednost Pernik Vasko Pirgov, koji je među prvima stigao na lice mesta, izjavio je vozač verovatno vozio neprilagođenom brzinom većom od 100 kilometara na čas i da se kretao desnom trakom. Dodao je da na putu nema znakova kočenja.

Istakao je da je vozač stao na benzinskom pumpi koja je 20 minuta udaljena od mesta tragedije pa da je bilo nemoguće da je zaspao. Istakao je da se većina žrtava verovatno ugušila, pa izgorela, prenosi Slobodenpecat.mk.

Vozač pokušao da stabilizuje autobus?

Diana Rusinova iz Evropskog centra za transportnu politiku u Bugarskoj analizirala je snimke iz drona.

„Obavezno je utvrditi stanje putokaza na toj deonici, kao i nekoliko kolometara unazad, da se vidi da li su zbunili vozača i da li su doveli do poteškoća u praćenju puta. Sasvim je moguće da je znak za ostrvo izostao ili ga vozač nije video ili je zaspao“, rekla je Rusinova za BTV.

„Na snimku sa drona se jasno vidi da je vozač, nakon gubitka kontrole, pokušao da stabilizuje autobus, ali je potom udario u zaštitnu ogradu. Ne mogu da kažem u ovom trenutku šta se tačno dogodilo“, dodala je.

Drugi snimak pokazuje znak postavljen na ostrvu na putu. Prema rečima Rusinove, taj znak nije pravilno postavljen i postavljen je previsoko.

„Taj znak treba da bude postavljen niže da se bolje vidi. Znak se ne vidi. Nisam sigurna da je ovaj znak bio tu i dobro je proveriti jer se na snimcima ne vidi“, navela je.

Autoput – ima skretanja, spuštanja i uspona

Predsednik sindikata vozača za auto-obuku Jonko Ivanov je rekao da ova deonica puta ima mnogo skretanja, spuštanja i uspona i da je maksimalna brzina 120 km na čas.

Dodao je da je došlo do udarca u zaštitnu ogradu i skoro frontalnog udara na raskrsnici puta.

„Put, vozilo, vozač – jedna od te tri stvari su dovele do ove tragedije. U autobusu treba da se voze dva vozača. Ulazi u Bugarsku u 22 sata i putuje na dugoj relaciji i zaustavlja se da se odmori oko jedan sat“, rekao je on.

Prema njegovim rečima, istraga neće trajati dugo, jer su pogođene dve zemlje. Prva stvar je formiranje zajedničke komisije, dodao je on.

Ivanov očekuje da se krivica prebaci na vozača autobusa i da se spekuliše da je možda doživeo srčani udar neposredno pre nesreće.

Loša deonica

Bugarski portal 24časa je napisao da je pre 15 godina postalo jasno da je ova deonica lošeg kvaliteta.

„Reflektori na njom, tkz. mačje oči, ne reflektuju svetlost farova i teško se orijentišu posebno u uglovima. Skuplja se voda na putu, pa postoji opasnost od klizanja. Zbog toga ovaj auto-put nije sertifikovan kao takav“, piše portal.

Da ova deonica auto-puta nije tako sertifikovana pokazuje dokument iz 2017. godine koji je potpisao regionalni ministar.

Prema rečima eksperata ovaj deo puta nije dobro obeležen i onaj vozač koji ne poznajte dobro put može da bude pogrešno navođen. Ako želi da ostane u desnoj traci, odjednom će shvatiti da više nije na putu.

„Ne sećam se da je bilo znaka za skretanje u ovom delu auto-puta Struma. Ako je i postojao, morao je da bude vidljiv“, rekao je profesor Simeon Ananiev.

Dodao je da je i sam više puta bio zbujen na ovom delu puta.

Istakao je da se vrši provera dizajna puta, provera njegove primene i provera vozila – kada je proizvedeno, tehnički pasoš, licenca, ograničenje brzine…

U autobusu je bio samo jedan vozač

Aninev je naveo da uvek u autobusu treba da budu dvojica vozača i da odmaraju na svaka tri ili 4,5 sata. Pregledom je utvrđeno da su korišćene dve kartice, ali da je u autobusu bio samo jedan vozač.

„Može da se ispostavi da je drugi vozač živ i da je dobro u Severnoj Makedoniji, a da su samo uzeli njegovu karticu“, rekao je on.

Provera kroz koju takođe mora da se prođe je ona vezana za vatru. Da li je i gde je počeo požar i koje su bile moguće opcije.

„Ovi ljudi su bili turisti u kupovini, pa postoji strah da je vozilo bilo puno pirotehnike. Šta je uzrok požara, utvrdiće stručnjaci“, dodao je on.

Peta provera je vezana za logistiku – šta se i kada događalo, šta su ljudi radili, rekao je profesor, prenosi BTV.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare