Većina međunarodnih kompanija odlučila je da obustavi svoje poslovanje u Rusiji zbog njene invazije na Ukrajinu. Međutim, 50 kompanija je odlučilo da nastavi sa radom u ovoj državi, a ukrajinsko ministarstvo spoljnih poslova je tokom jučerašnjeg dana objavilo njihov spisak.
„Međunarodne kompanije koje i dalje rade u Rusiji direktno finansiraju ruske ratne zločine i genocid nad Ukrajincima. Ponavljam svoj poziv njihovim kupcima i partnerima da bojkotuju ove brendove dok ne prestanu da zarađuju na krvi i ne povuku se iz Rusije”, naveo je šef ukrajinske diplomatije Dmitro Kuleba.
FM @DmytroKuleba: “International companies which remain working in Russia are directly funding #RussianWarCrimes and genocide of #Ukrainians. I reiterate my call on their customers and partners to boycott these brands until they stop making blood profits and pull out of #Russia” pic.twitter.com/CUT95lP5ph
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) November 7, 2022
Među 50 kompanija koje su nastavile da posluju u Rusiji nalaze se neke od prestižnih banaka, farmaceutskih kuća, prodavnica bele tehnike, prehrambenih proizvoda i mnogi drugi.
Na spisku se nalaze i neke od kompanija poput Metroa, OMV-a, Banke Inteza i Unikredit banke i Filipsa. Takođe, dve faramacetuske kuće, koje glase za najpoznatije u svetu pre svega zbog proizvodnje vakcine protiv virusa korona, Fajzer i AstraZeneka nisu obustavile poslovanje u Rusiji.
Iako je jasno da rusko tržište donosi ogromne prihode, i da je jedan to verovatno i osnovni razlog za ostajanje na njemu, ovakva poslovna odluka može da predstavlja i veliki rizik.
Naime, postoji mogućnost da kompanije time „navuku“ gnev i ugroze poslovanje na drugim zapadnim tržištima. Jedna vrata su im već zatvorena – ukrajinska, što potvrđuje i objava ministarstva. Ispod objavljenih logoa, kojima su ove kompanije direktno targetirane piše i poruka – da su ovi brednovi „mrtvi“ u Ukrajini.
Upravo to je i razlog zbog kog se od početka rata više od 1.200 kompanija povuklo iz Rusije.
Među kompanijama koje su prekinule poslovanje kako ne bi dodatno potpomagale rusku ratnu mašinu ulivajući novac u njenu ekononimiju najviše je – onih iz automobilske industrije, aviokompanija, velikih tehnoloških kompanija, onih koji posluju u energetici, finansijskom sektoru, medijskih kuća, maloprodajnih poznatih brendova kao i naširoko poznatih kurirskih preduze.
Čini se da je Ruse najviše pogodio odlazak planetarno poznatog lanca restorana brze hrane Mekdonaldsa. Naime, samo nekoliko nedelja nakon što su oni izašli sa ruskog tržišta, oni su napravili svoju gotovo identičnu verziju popularnog „Meka“ kog su nazvali „Ukusno i tačka“.
Ovaj lanac restorana na isti način, kao i njegov prethodnih, pravi popularne burgere i ostalu hranu. Prepostavlja se da koriste i soseve iz vremena Meka, jer su se na internetu pojavile fotografije pavlaka sosa na kom je samo precrtano „M“ – logo Mekdonaldsa.
Međutim, neke stvari nisu tako lako zamenljive. Na neke od tih stvari su Rusi, pre svega oni mlađi, naviknuti do te mere da ih svakodnevno koriste i ne mogu bez njih.
Pre svega, u tu grupu sačinjavaju Ajfon, koji ima pregršt korisnika u Rusiji. Otišla je i popularna platforma za emitovanje muzike Sportifaj. Zatim, Fejsbuk koji je blokirao pristup svim državnim medijima. Isto su uradili i Gugl, Jutjub, Roku i Netfliks.
One starije više brine blokada sredstava na računima, nastala usled odlaska banaka. Američka kompanija Mastercard objavila je da je više finansijskih institucija blokiralo pristup svojoj mreži plaćanja u sklopu sankcija Rusiji zbog invazije na Ukrajinu.
Takođe, Visa čije kartice ima većina stanovnika je zbog usklađivanja poslovanja sa politikom sankcija obustavila mnoge radnje i time blokirala račune brojnih korisnika.
Iz Rusije su osim njih otišli i Ford, General Motors, Toyota, Volkswagen, brojne energetske kompanije poput Shell-a, Disney, DirecTV, WarnerMedia, H&M, Ikea i mnogi drugi.
BONUS VIDEO Tanja Mandić Rigonat: Ukrajina je teren obračunavanja svetskih sila