Sandi Češko Foto:Ziga Zivulovic jr./FA Bobo/PIXSELL/Shutterstock/Samo451/Borna Filic/PIXSELL

Ne tako davno, biznismen Sandi Češko svrstan je među deset najbogatijih Slovenaca, sa bogatstvom od 200 miliona evra. Njegovi Dormeo, Delimano i Kosmodisk proizvodi prodrli su u gotovo svako domaćinstvo. Zbog toga je verovatno i iznenadila vest da je ovaj milioner na ivici bankrota. Ovo je priča o tome kako je Češko iz blata stvorio poslovno carstvo, koje sada propada.

Češko je vlasnik grupe Studio Moderna, koja stoji iza mnogih poznatih brendova poput Dormea. On je svoju poslovnu imperiju izgradio iz garaže u Sloveniji, da bi postao jedan od najbogatijih ljudi te zemlje. Ipak, sada se čini da je na ivici bankrota, što je delimično i sam potvrdio. Ovako je nekada izgledalo poslovno carstvo Sandija Češka.

Dormeo i Kosmodisk

Češko je otkrio da je Dormeo nastao na temelju tehnologije Octaspring, koju je kupio od jednog belgijskog preduzeća.

„Radi se o tehnologiji opruga od pene koja se koristi u izradi dušeka, nameštaja i profesionalnih sedišta. Njena prednost je da, s jedne strane, daje podršku koja se pre postizala s metalnim oprugama i takozvanom „comfort“ penom, a s druge strane smanjuje cenu proizvodnje u odnosu na klasične dušeke od pene s obzirom na to da se koristi 50 odsto manje materijala“, objasnio je Češko.

Sandi Češko Foto:Ziga Zivulovic jr./FA Bobo/PIXSELL

Priča o Kosmodisku – plastičnoj traci koja uklanja bol u leđima i probleme s kičmom, još je zanimljivija.

Češkov bivši poslovni saradnik Branimir Brkljač rekao je da je Češko izum Kosmodiska kupio od Srbina Branka Stojanovića.

„Češko je 1992. pokrenuo Studio Moderna i počeo da prodaje Kosmodisk, prvo u malim količinama. U proleće 1993. dogovorili smo se o prodaji prava na Kosmodisk Studiju Moderna. Naručili smo i dobili medicinsko istraživanje o uticaju Kosmodiska u lečenju problema s kičmom“, kazao je Brkljač.

„Kralj“ TV prodaje

U ovom delu Evrope, Češko se prvi dosetio da svoje brendove može da reklamira u posebnim emisijama, a ne samo kratkim televizijskim reklamama.

Ovaj potez, Češku je doneo vrtoglav rast prodaje i nova tržišta.

Top Shop Foto:Shutterstock/Samo451

„Prve spotove o Kosmodisku emitovali smo na (slovenskom televizijskom kanalu) Pop TV-u. Tada nastaje i ideja o Top Shopu, koji će objediniti prodaju više proizvoda. Tako je i počelo širenje iz Slovenije prema Hrvatskoj, Mađarskoj i drugim zemljama“, kazao je Brkljač.

Ipak, neki mediji su zaključili da prebrz rast kompanije nosi i određenu dozu rizika, ta da kompanija brzo može da postane meta bržih i agresivnijih konkurenata.

„Imali smo vrtoglavu stopu rasta – od dvadeset do trideset odsto godišnje, ali nismo imali tog iskustva. Nekada je za izgradnju ovakve kompanije bilo potrebno više generacija. Još od 1999. zainteresovani investitori su nas zaobilazili“, kazao je Češko u jednom intervjuu za hrvatski portal Jutarnji list.

Dormeo Air madrac Foto:Borna Filic/PIXSELL

Za vreme pandemije koronavirusa, Češko se požalio na teškoće u pronalasku kapitala za dalje širenje tržišta.

Koronavirus i invazija na Ukrajinu

Za vreme pandemije, Studio Moderna poslovao je u Poljskoj, Mađarskoj, Rumuniji, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Moldaviji, Letoniji, Litvaniji, ali i u Ukrajini.

Poslovanje u toj zemlji zadao je veliki udarac firmi, jer je zbog sankcija firma izgubila dva tržišta. O poteškoćama poslovanja, Češko je pričao početkom maja kada je se požalio da mu je rat doneo „velike probleme“.

Sandi Češko Foto:Ziga Zivulovic jr./FA Bobo/PIXSELL

„Izgubili smo i finansijskog investitora. Morali smo preduzeti određene mere, a jedna od njih bila je prisilni dogovor u Švajcarskoj. I menadžer se odlučio na prodaju brendova koje je kupio Darko Horvat“, rekao je osnivač Studija Moderna i potvrdio informacije da je kompanija ostala bez brendova Top Shop, Delimano i Kosmodisk, koje je preuzeo Horvat.

Krah na pomolu?

Prihodi Studija Moderna – TV prodaja pre pandemije korone bili su između 35 i 37 miliona evra, a prošle godine pali su na 21,7 miliona evra. Pad prihoda doneo je ogromne gubitke.

Foto: Shutterstock

Samo prošle godine, kompanija Studio Moderna – TV prodaja, ostvarila je minus od 3,5 miliona evra, a poslednji put je radila s dobiti 2018. godine. I broj zaposlenih Češkove kompanije je u padu – trenutno ih je oko 350, a 2021. godine bilo ih je više od 400.

„U 2021. kompanija je zatvorila neprofitabilne maloprodajne jedinice, smanjila broj zaposlenih, suzdržala se od novih projekata zbog povećanih neizvesnosti iz okruženja“, navodi se u poslovnom izveštaju Studija Moderna – TV prodaja.

Pročitajte još...

Češko se od ostalih velikih preduzetnika na ovim prostorima razlikovao i po angažmanu u drugim kompanijama. Bio je predsednik Nadzornog odbora M+ Grupe, kompanije specijalizovane za upravljanje pozivnim centrima, kao i član nadzornih odbora Telekoma Slovenije i više slovenskih poslovnih banaka, a takođe je bio angažovan i u obrazovnim institucijama poput Ekonomskog fakulteta u Ljubljani i fondacije „Duke of Edinburgh Foundation“.

S obzirom na sve spomenute reference, ne čudi što Češka ne napušta vera da će sprečiti poslovni krah Studija Moderna.

BONUS VIDEO Južna Afrika – jedina zemlja sa tri prestonice

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare