Foto: EPA/BORIS PEJOVIC

Tragedija koja se nedavno dogodila u Grčkoj, kada su se direktno sudarili putnički i teretni voz svet je ostavila u šoku. Najmanje 43 ljudi je poginulo, a očekuje se da će ta brojka rasti jer veliki broj ljudi i dalje nije pronađen. Grci su besni, jer je do ovakve katastrofe najverovatnije dovela greška šefa železničke stanice, koji je zbog pogrešne signalizacije usmerio dva voza na isti kolosek. Iako su okolnosti bile različite, mnoge je ovo podsetilo na tragediju koja se u Crnoj Gori dogodila 2006. godine, kada je 47 ljudi poginulo nakon što je voz skliznuo iz šina kod mesta Bioče.

Šta se dogodilo u Grčkoj?

Devet reči koliko je imala naredba šefa železničke stanice Larisa bila je dovoljna za tragediju kakvu Grčka ne pamti. Dva voza sudarila su se u centralnom delu zemlje, kod grada Larisa, pri čemu je poginulo najmanje 43 ljudi, a povređeno je preko 80 njih. Iako je istraga još uvek u toku, zasad sve ukazuje da je do nesreće došlo zbog greške šefa stanice, koji je već optužen za ubistvo iz nehata.

U utorak, nešto pre ponoći, međugradski putnički i teretni voz sudarili su se kod Larise u centralnoj Grčkoj. Nakon sudara, izbio je veliki požar, koji je zahvatio tri vagona. U putničkom vozu nalazilo se oko 350 ljudi, od kojih je najmanje 43 poginulo, a preko 80 je povređeno.

Foto: EPA/BORIS PEJOVIC

Grčke televizije prikazale su snimke vagona koji su iskočili iz šina. Teško oštećeni, sa polomljenim prozorima i gustim oblacima dima, ovi vagoni bili su samo nagoveštaj tragedije koja se dogodila. Spasioci su viđeni kako nose baklje u vagonima tražeći zarobljene putnike.

Regionalni guverner Tesalije Konstantinos Agorastos rekao je da su prva četiri vagona putničkog voza iskočila iz šina u udesu, dok su prva dva vagona, koja su se zapalila, „skoro potpuno uništena“.

Grčki mediji objavili su prve ispovesti preživelih, koji kažu da su prilikom sudara osetili udar kao da je u pitanju zemljotres.

Spasilac je rekao da su većina nastradalih studenti, koji su se vraćali sa raspusta.

Kako je utvrdila preliminarna istraga, do direktnog sudara dva voza došlo je zbog ljudske greške. Devet reči ima naredba koju je šef stanice Larisa dao mašinovođi putničkog voza. Kako se čini, upravo su one bile kobne.

„LAR – 62 – Prolazite kroz crveno svetlo na izlazu do ulaza u Nei Pori“, bilo je naređenje koje je šef stanice u Larisi dao mašinovođi voza 62 jer je Nei Pori sledeća stanica posle one u Larisi.

Foto: EPA/BORIS PEJOVIC

Ovim je šef stanice putnički voz usmerio na silazni kolosek, zbog čega je bio na istoj liniji kao i teretni voz. Napominje se da je celom svojom dužinom železnička pruga koja povezuje Atinu sa Solunom dvostruka.

Prema nadležnim organima, da je šef stanice shvatio da se putnički voz kreće istom linijom kao i teretni, naredio bi da se oba zaustave pre nego što se približe. U svakom slučaju, policija je zatražila i očekuje transkript eventualnog razgovora šefa stanice i mašinovođa.

Nadležni ističu da je šef stanice rekao policiji da je dao nalog za promenu koloseka, što sistem nije sproveo. On je sistog dana priveden, a kasnije je i optužen za ubistvo iz nehata.

Ministar saobraćaja Grčke je podneo ostavku, a u Atini su organizovani protesti zbog zastarelog sistema železnica.

Foto: EPA/BORIS PEJOVIC

Bioče – dan koji region pamti

Tragedija u Crnoj Gori, najveća železnička nesreća na ovim prostorima, dogodila se davne 2006. godine, ali su mnogi pomislili upravo na nju nakon što su svet obišle vesti iz Grčke.

Tog 23. januara, 47 ljudi je poginulo, a 130 je povređeno u teškoj železničkoj nesreći koja se dogodila kada je lokalni putnički voz koji je saobraćao između Bijelog Polja i Podgorice (SCG) iskliznuo iz šina u mestu Bioče nedaleko od Podgorice.

Nesreća se desila malo posle 16 časova. Do 20 sati su spasilačke ekipe prevozile povređene u podgoričku bolnicu, a tek posle su prevoženi oni kojima nije bilo spasa. Dežurne spasilačke službe su ostale na licu mesta u želji da dođu do još najmanje dva tela, koja su naknadno primećena, a zarobljena u olupinama vagona.

Foto: AP Photo/Giannis Papanikos

Direktor Kliničkog centra Crne Gore Miodrag Đurović izjavio je tada da je u tu bolnicu smešteno preko 127 povređenih putnika, među kojima je i 75 dece do šesnaest godina starosti.

U nekim televizijskim izveštajima moglo se videti kako je bolničko osoblje pomerilo pokretne bolničke krevete na parking ispred bolnice kako bi bio ubrzan transport povređenih. Zbog velikog broja pacijenata, sutradan je suspendovana odredba po kojoj je za lekarski pregled potrebna zdravstvena knjižica.

POGLEDAJTE JOŠ:

Istraga

Prema prvim informacijama, uzrok nesreće je što mašinovođa i vozno osoblje nisu poštovali propisane procedure za sprečavanje samopokretanja voza u slučaju otkazivanja kočionog sistema, da se samopokrenuo i da je posle 14 kilometara iskočio iz šina i survao se u kanjon Morače.

Tadašnji ministar unutrašnjih poslova u Vladi Crne Gore Jusuf Kalamperović rekao je da je do nesreće došlo zbog kvara na kočionom sistemu voza.

Kasnije je priveden mašinovođa Slobodan Drobnjak, koji je i osuđen na na šest godina zatvora.

BONUS VIDEO Svedočanstva preživelih sa mesta nesreća u Grčkoj

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare