Već sada je jasno da će ova predizborna kampanja biti najjeftinija u poslednjih 10 godina, što zbog epidemije koja će zbog zabrane organizovanja političkih mitinga smanjiti troškove stranaka, što zbog malog budžeta kojim raspolažu pre svega opozicione partije koje će učestvovati na izborima. Najvidljiviju kampanju do sada ima Srpska napredna stranka, koja je u poslednje dve nedelje objavila nekoliko spotova, a čiji lider Aleksandar Vučić u predizbornom periodu i te kako koristi blagodeti funkcije predsednika države i sprovodi funkcionersku kampanju na teret državnih resursa.
Republička izborna komisija do sada je proglasila 13 izbornih lista, a predstavnici opozicionih stranaka u izjavi za portal Nova.rs već su rekli da će kampanju pokriti od sredstava koje će dobiti iz budžeta (kako sada stvari stoje oko 100.000 evra) i delom od donacija u manjim iznosima.
Po onome što vidimo na terenu, ali i po najavama, skromniju kampanju će imati i socijalisti, a jasno je da će najviše sredstava u politički martketing potrošiti SNS, kako je bilo i u prethodnim izbornim ciklusima. Ipak, očigledno je da će u konačnom iznosu i naprednjaci imati jeftiniju kampanju. Pre svega zahvaljujući pravnoj začkoljici, po kojoj je nosilac liste SNS Aleksandar Vučić kao predsednik Srbije izuzet iz zakona, te mu je funkcionerska kampanja omogućena. Vučić, zato, koristi medijski prostor namenjen za predsednika Republike za slanje političkih poruka i izbornih obećanja.
Bojan Klačar, programski direktor Cesida, smatra da postoje tri razloga zbog kojih će ova predizborna kampanja biti jeftinija od svih prethodnih u poslednjih 10 godina. On navodi da je jedan od razloga odluka SNS-a, koja je diktirala trendove u potrošnji od 2014, da ima mirniju kampanju nego prethodnih godina.
„Drugi razlog je to što opozicija nema resurse za vođenje skupe kampanje. Tako je od 2016. godine, sa izuzetkom Vuka Jeremića koji je mnogo novca potrošio u kampanji za predsedničke izbore. Treće, epidemija je učinila svoje. Imaćemo manje javnih događaja, manje terenske kampanje“, podseća Klačar.
Milionske kampanje u Srbiji
Te 2017. je na predizborne aktivnosti predsedničkog kandidata Vuka Jeremiča potrošeno oko dva miliona evra, dok je kandidatura Aleksandra Vučića koštala oko 5,5 miliona evra. Svi ostali su značajano manje novca izdvojili za predizborni marketing.
U kampanju je najviše potrošeno 2012, kada su održani predsednički, parlamentarni i lokalni izbori. Tada su demokrate potrošile oko 7,5 miliona evra, a naprednjaci oko dva i po miliona manje.
Iako je govorio da će se u kampanju SNS-a uključiti pred sam kraj, evidentno je da je lider naprednjaka jedini funkcioner te stranke koji je vidljivo i aktivno uključen u nju. Na kraju krajeva, kampanja naprednjaka se isključivo na njemu i temelji, a formalno je i nosilac izborne liste. On je u glavni lik u spotovima SNS-a, održao je dva digitalna mitinga, a zapravo najveće i besplatno prisustvo u medijima ima kao predsednik države.
Gotovo svakodnevno obilazi radove na izgradnji puteva, pruga, gostuje u udarnim terminima na televizijama sa nacionalnom frekvencijom… i bez sumnje sprovodi funkcionersku kampanju, koja je evidentnija nego ikad.
„Uvek je lakše voditi kampanju sa pozicije vlasti i tako je svuda u svetu. Međutim, ono što je specifično kod nas je što se godinama koristi više nego što je poželjno. Prelazi se mera koja može da obezbedi ravnopravnosti izbornih učesnika. U Srbiji se kreiraju pseudodogađaji, koji treba da promovišu rad javnih funkcionera. Tako je bilo i ranije, ali je bilo više aktera sa različitih nivoa vlasti iz različitih stranaka, pa je sve manje upadalo u oči javnosti. Sada je sve izraženije i vidljivije, jer je SNS na vlasti na svim nivoima“, objašnjava Klačar.
Čupić: Vučić koristi državne resurse
Da će ova kampanja biti najjeftinija smatra i Čedomir Čupić, profesor na FPN i nekadašnji predsednik Odbora Agencije za borbu protiv korupcije. On kaže da je razlog vezan za koronavirus i podseća da je do skoro bilo zabranjeno okupljanje više od 50 ljudi.
„U takvim okolnostima se nije moglo mnogo uraditi. Manje novca je trošeno ne samo za putovanja, nego i za tehniku i zakupe sala. Najveći troškovi su za zakupe termina na televizijama, reklame“, navodi Čupić za Nova.rs.
On kaže da predstavnici vladajuće koalicije koriste u kampanji neke državne poslove koji se sa njom prepliću.
„Aleksandar Vučić koristi resurse države, a pošto to nije zakonom regulisano, on može da priča da to nema veze sa kampanjom“, ističe Čupić.
Predlog: Ostavka predsednika na članstvo u stranci
Čedomir Čupić navodi da je predložio da se menja Zakon o predsedniku Republike, te da mu se zabrani da bude član stranke ili da zamrzne članstvo čim stupi na na funkciju predsednika. Po njegovom predlogu, šefu države bi bilo zabranjeno da učestvuje u izbornoj kampanji, a u okviru nje bi bilo zabranjeno i strankama da koriste njegovo ime ili simbole.
„Ako ponovo ide na predsedničke izbore, istog momenta podnosi ostavku na tu funkciju, a preuzima je predsednik Skupštine. Takođe, predložio sam izmene Zakona o Vladi, po kojima premijer, ministri i svi imenovani funkcioneri mogu da ostanu članovi stranke, ali ne mogu da budu njeni funkcioneri, niti mogu da učestvuju u kampanji. U slučaju da to žele, moraju da podnosu ostavke“, predložio je Čupić.
Raša Nedeljkov iz organizacije Crta kaže da liderske kampanje nisu novost u Srbiji, te da je to odluka predizbornih kampanja od 2008. godine.
„U odnosu na prethodne sada su jačina i intenzitet kampanje značajno veći, a adut SNS je predsednik države i to im je omogućeno važećim pravnim okvirom“, navodi Nedeljkov za Nova.rs.
On kaže da u ovom trenutku ne može da proceni da li će ova kampanja biti jeftinija, te da će to biti poznato po okončanju izbora.
„Videćemo šta je zabeleženo na terenu, koliko je minuta reklama plaćeno, koliko zakupa termina na televizijama, kao i nakon podnetog izveštaja koje su svi učesnici izbora dužni da podnesu“, dodaje Nedeljkov.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare